With a little help...

productie bij Karmann
Wie denkt dat een autofabrikant zelfstandig een auto ontwikkelt, bouwt en verkoopt, zit er naast. Er is geen enkele fabrikant die alles op eigenhoutje doet. Hele sub-groepen worden buiten de deur uitgedacht of gewoon kant-en-klaar ingekocht. Versnellingsbakken, brandstofsystemen, ABS, stuurinrichtingen... als autofabrikant geef je de specificaties op en het wordt met vrachtwagenladingen tegelijk aan de lopende band afgeleverd. Bosch, ZF en Delphi zijn op dit gebied grote namen. Er zijn zelfs leveranciers die hun onderdelen niet alleen just-in-time afleveren maar ze ook nog 'ns zelf aan de auto monteren. Daarnaast is er een aantal automerken dat ook de auto's (meestal kleine series) niet zelf bouwt, maar dat uitbesteedt. Ze kopen of huren productiecapaciteit in bij onafhankelijke producenten zoals Karmann (o.a. Audi A4 Cabrio, Chrysler Crossfire), Bertone (tot voorkort o.a. Opel Astra Coupé), Magna Steyr (o.a. BMW X3, Chrysler 300C, Saab 9-3 Cabrio) en Valmet (Porsche Boxster en Cayman in Finland). Vaak zijn dit ook bedrijven met ontwikkelingsfaciliteiten. Er is nog een variant mogelijk: de aluminium carrosserie van de Jaguar XJ wordt gebouwd in een fabriekshal die van Jaguar is, maar alles wat er ín die hal gebeurd is voor rekening van het Nederlandse Polynorm, het hele proces, vanaf de ontwikkeling van de mallen tot en met de machines en het personeel dat de koetsen in elkaar last. Polynorm heeft namelijk de know-how om met aluminium te werken en Jaguar zelf niet.
En als de auto dan eindelijk gebouwd is, dan staan de PR-, reclame en marketingbureaus klaar voor verkoopondersteuning. Eigenlijk is een 'merk' dus niet veel meer dan dat wat slimme marketeers ons doen willen geloven.

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.