Weblog Ken – Waarom BMW al vier jaar ongenaakbaar is in België

Onze man in Vlaanderen duidt

BMW iX3 met Belgisch kenteken

Voor het vierde jaar op rij is BMW het bestverkochte automerk van België, terwijl dat nergens anders ter wereld het geval is. Hoe kan dat? Afgelopen week vroeg een AD-journalist mij waarom de Belgen zoveel nieuwe auto’s kopen. 67.050 stuks meer dan de Nederlanders in 2024, terwijl ze toch met zes miljoen minder zijn. Het antwoord op die vraag lees je binnenkort in de krant. Hieronder gaan we in op de vraag waarom de Belgen vooral BMW’s kopen…

(i)X1 in de hoofdrol

Met 50.428 nieuwe registraties in 2024 zijn de Bayerische Motoren Werke opnieuw afgetekend marktleider in België. Zelfs Volkswagen schopte het afgelopen jaar ‘maar’ tot 42.334 stuks, terwijl Audi en Mercedes zich tevreden moesten stellen met ongeveer 32.000 eenheden elk. Dacia sloot de Belgische top-5 af met een kleine 25.000 verkopen, hoewel dat merk met de betaalbare Sandero steevast de Europese bestseller levert. In België vervult de BMW (i)X1 die rol door het afgelopen jaar 20.040 keer nieuw uit de showroom te rollen. Hoe de verdeling tussen benzine, diesel, plug-in hybride en elektrisch precies was, geeft BMW niet mee. Het merk communiceert wel dat BEV’s over alle modellen heen 62 procent van de totaalverkoop uitmaakten, terwijl dat in 2023 maar 24 procent was.

Rekenen we niet in registraties, maar in afleveringen, dan mag BMW bijna 60.000 pluimen op zijn hoed steken in België. En dat is veel, zoveel zelfs dat ze er in Duitsland van opkijken. Tot 2020 was alleen Singapore er ooit in geslaagd om het beter te doen dan die Heimat, al was dat om een andere reden. In de Aziatische republiek kunnen de facto alleen rijken nieuwe auto’s inschrijven, die doorgaans vooral luxemerken kopen. Dat België de kroon vier jaar op rij van het vaderland zou afsnoepen, hadden ze in München niet zien aangekomen. Uitgedrukt in BMW’s per miljoen inwoners zijn dat er in Duitsland 2.439 en in België zomaar even 4.389. Nederland betrekt met 1.180 BMW’s per miljoen inwoners de zesde plek ter wereld.

Professionals en promoties

Vraag aan de Belgische BMW-top hoe dat komt en die verwijst graag naar de gekende factoren: een uitgebreid gamma met diverse aandrijflijnen, aureoolmodellen met een M-badge en natuurlijk een goed georganiseerd netwerk dat een hoge standaard nastreeft. Wat de BMW-mensen niet zomaar prijsgeven, is dat naar schatting tachtig procent van die monsterverkoop naar professionals gaat, zijnde zelfstandigen, kleine en middelgrote ondernemingen, maar vooral ook multinationals. Het is een publiek geheim dat de hoge loonkosten in België bedrijven motiveren om salariswagens aan te bieden, zeker nu de war on talent in alle hevigheid woedt. Zonder de voordelige belastingregeling – die vroeger PHEV’s en vandaag EV’s honderd procent fiscaal aftrekbaar maakt – zou de Belgische top-10 er ongetwijfeld anders uitzien.

Waarom Audi en Mercedes in die context achterblijven, is iets heel anders. BMW was er weliswaar vroeg bij om met de (i)X1 een compacte SUV te lanceren, maar ondertussen zouden de andere twee dat gat toch moeten hebben gedicht. Dat er achter de schermen allicht meer speelt, zou je kunnen afleiden uit de lijst met EV’s die vorig jaar in aanmerking kwamen voor €5.000 overheidssubsidie. Tussen die 81 modellen stond er geen Audi en ook geen Mercedes, maar wel een BMW iX2 voor €39.990 (pre-subsidie). Vandaag kost dat model weer €51.450 volgens de Belgische configurator. En dan zijn er natuurlijk nog de rentetarieven bij financiering, die op het lopende Autosalon variëren tussen de 5 en de 0 procent. Ook op dat vlak steekt BMW allicht een tandje bij om zijn unieke koppositie op de Belgische markt te bestendigen.

Lezersreacties (51)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.