Weblog Ken - Nederlanders zijn niet tuk op winterbanden, Belgen wel?
Ken Divjak - Onze man in Vlaanderen
Populair kun je winterbanden bezwaarlijk noemen in Nederland, terwijl ze in Duitsland de facto verplicht zijn. Houdt België de kerk op dat vlak in het midden?
“Slechts 29 procent van de Nederlandse automobilisten rijdt in de winter op winterbanden’, schrijft collega Joas Van Wingerden op basis van onderzoek door Autoverzekering.nl. Met 33 procent doen de Belgen het nauwelijks beter, hoewel het reliëf in Wallonië en de Ardennen toch een stuk uitdagender is dan in Nederland.
Ondanks hoogte en sneeuw amper meer dan Nederland
Nee, winterbanden zijn niet verplicht in België. Voor Vlaanderen valt die beslissing evenzeer te verdedigen als voor Nederland, waar het ook maar een paar dagen per jaar sneeuwt. In Wallonië ligt dat beduidend anders. Daar wordt regen sneller winterse neerslag, die op hoogte kan blijven liggen en aanvriezen. Ter vergelijking: het hoogste punt van Nederland is de Vaalserberg op 322,4 meter boven de zeespiegel, in België is dat het zogenaamde Signaal van Botrange op 695,4 meter. De meest zuidelijke provincie Luxemburg (niet te verwarren met het gelijknamige land vlak eronder) ligt in zijn geheel zelfs hoger dan de Vaalserberg, wat het nut van winterbanden alleen maar onderstreept. Toch doet België in zijn totaliteit slechts marginaal beter dan Nederland volgens de pas gepubliceerde cijfers van VIAS.
Gebruik winterbanden zelfs afgenomen
Nog opvallender is dat het gebruik van winterbanden in België de laatste jaren is afgenomen. Kozen in 2016 nog 60 procent van de Walen voor winterbanden, dan is het vandaag nog maar 41 procent. Hetzelfde geldt voor Vlaanderen, waar het aandeel gedaald is van 40 procent in 2016 tot 28 procent vandaag. Samen geeft dat een gemiddelde van 33 procent over heel België. Ook frappant is dat de voorstanders in België jonge bestuurders zijn tussen de 18 en de 34 jaar, terwijl in Nederland vooral 34+’ers voor wintersloffen kiezen. Of hoe de doorsnee Belg zijn verplaatsingen liever uitstelt bij slecht weer, terwijl de gemiddelde Nederlander juist dan een extra laag veiligheid inbouwt.
Vierseizoenenbanden boven
De redenen voor de tanende populariteit van winterbanden zijn legio in de Lage Landen. Om te beginnen zijn de winters door de klimaatverandering minder streng geworden. Maar als Koning Winter dan toch een keertje prikt, dan doet hij dat tegenwoordig wel brutaler. Daarom kiezen veel bestuurders in België en Nederland tegenwoordig voor vierseizoenenbanden. Die rubbers zijn niet alleen beter geworden, als je tenminste voor een A-merk kiest, maar sparen ook bandenwissels en opslagkosten uit. Weet alleen dat vierseizoenenbanden zowel in hartje zomer (wanneer het rubber week wordt) als in putje winter (bij sneeuw of ijzel) een compromis inhouden. Voor de zachte winters in België en Nederland valt dat evenwel te verantwoorden, waardoor dat type band 38 procent van de Belgen en zelfs 46 procent van de Nederlandse automobilisten weet te bekoren. Op dat vlak zijn de twee laagste landen het dus wel een keer met elkaar eens.

Ken Divjak
Columnist/schrijver
Ken Divjak is al sinds 2013 de Vlaamse correspondent van AutoWeek. In deze rubriek belicht hij wekelijks auto- en mobiliteitsnieuws uit een buurland dat zo dichtbij ligt maar soms zo veraf lijkt.