Weblog Ken - Loopt Nederland met elektrisch rijden echt zo ver voor op België?

Onze man in Vlaanderen

Laadpaal opladen met bord Audi (ANP)

Dankzij de jaarlijkse Mobility Guide kunnen we Team Oranje nog eens laten uitkomen tegen de Rode Duivels, zij het dan op het gebied van elektrisch rijden en alles wat daarbij komt. De Ayvens Mobility Guide gaat jaarlijks na hoever onze wereld in de transitie naar elektrisch rijden staat. Dat er in Afrika, Australië en Zuid-Amerika nog werk aan de winkel is, behoeft geen verdere uitleg. Maar doet Nederland het anno 2024 nog altijd beter dan België, of liggen de kaarten ondertussen anders?

België in de top-5 ...

In maart viel er in deze rubriek al te lezen dat België snel inloopt op Nederland met snelladers en zelfs Europees koploper wil worden. Ook de Belgische verkoop van EV’s neemt nog steeds toe, terwijl de Europese trend dalend is. Tijdens de eerste helft van 2024 steeg de verkoop van 43.687 naar 62.429 exemplaren, waardoor momenteel 24,1 procent van de nieuw ingeschreven wagens volledig elektrisch is. Dat alles zou toch een goede score in de Mobility Guide moeten opleveren, wat met een quotering onder de ‘ontwikkelde EV-landen’ alvast het geval is. België betrekt zelfs de vierde plaats algemeen met een totaalscore van 70 punten op 100.

Die score valt op te delen in zes parameters. Voor de Total Cost of Ownership krijgt België 11/15, met een gemiddelde kilometerkostprijs van €0,37 /km voor BEVs tegen €0,40 /km voor ICE-modellen. De gestaag verbeterende laadinfrastructuur scoort toch maar 10/20, grotendeels omdat Wallonië op dat vlak stevig achterop hinkt. Het Belgische aanbod geëlektrificeerde auto’s krijgt wel het maximum van 15/15 dankzij 162 beschikbare modellen - verdeeld over BEV, PHEV en HEV. Voor de duurzaamheid van de laadstroom krijgen de Belgen 4/5, omdat de elektriciteit die gebruikt wordt om EV’s op te laden grotendeels uit hernieuwbare bronnen komt. Minder goed nieuws is er voor de belastingen en de regulatie met 13/20, hoewel het geschrapte gunstregime daar niet eens in opgenomen is. Helemaal sneu wordt het onder het kopje EV-adoptie, waar de Belgen nog niet genoeg voor doen en slechts 17/35 voor krijgen. 

Maar Nederland doet (nog) beter

Nederland doet met een score van 80 procent nog een stuk beter en betrekt daarmee de tweede plaats algemeen. Ten opzichte van vorig jaar gaat de NL-score er ook met 12 punten op voorruit, terwijl België maar vijf punten beter doet dan in 2023. Toch moet zelfs het Land van Oranje EV-koploper Noorwegen voorlaten, dat met 82 procent opnieuw het goud pakt in de Mobility Guide. Tussen Nederland en België eindigt Finland met 74 procent, terwijl Luxemburg ex aequo met België eindigt op 70 procent. Rode lantaarn van de ontwikkelde EV-landen is overigens Portugal met 60 punten. Bij de landen ‘in EV-transitie’ is dat Polen met 41 punten. En Duitsland dan? Dat betrekt als ontwikkeld EV-land de negende plek met 63 punten.

Splitsen we de Nederlandse score opnieuw in zes parameters op, dan geeft dat de volgende resultaten. De Total Cost of Ownership krijgt er een quotering van 14/15, met een gemiddelde kilometerkostprijs van  €0,35 km voor BEVs tegen €0,41 /km voor ICE-modellen. De puike laadinfrastructuur krijgt een knappe 17/20, met slechts 4,2 EV’s per publieke laadpaal. Het aanbod geëlektrificeerde auto’s krijgt ook hier het maximum van 15/15, met zowaar 168 geëlektrificeerde modellen in de aanbieding. De laagste score is die voor de duurzaamheid van de Nederlandse energie, die slechts 1/5 krijgt met slechts 38 procent hernieuwbare laadstroom. Op het gebied van belastingen en regulatie scoort Nederland net als België 13/20, maar met de EV-adoptie is het wel iets beter gesteld volgens de score van 20/35. Proficiat!

Lezersreacties (153)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.