Weblog Ken - 1 op de 3 nieuwe auto's in België EV en dat zijn niet vooral 'salariswagens'
Onze man in Vlaanderen
De cijfers van het eerste kwartaal liegen er niet om: één op de drie nieuwe auto’s is nu volledig elektrisch in België. Toch blijven de verschillen tussen particulieren en professionelen groot.
In België mogen er – ondanks een geslaagd Autosalon – dan wel 10,5 procent minder nieuwe auto’s zijn geregistreerd dan in het eerste kwartaal van vorig jaar, met 120.940 nieuwe inschrijvingen over de eerste drie maanden blijven de cijfers gezond. Bovendien is een derde daarvan nu volledig elektrisch.
Fifty-fifty
‘Dat komt natuurlijk door de populariteit van bedrijfs- en salariswagens’, horen we de criticasters al morren, maar dat argument gaat ditmaal niet volledig op. In tegenstelling tot 2023, toen de verhouding tussen particuliere en professionele aankopen nog één op drie was, is de verdeling in België nu ongeveer fifty-fifty. Het effect van het Autosalon speelt dus vooral bij particulieren, ook al tekenen die maar voor één op de tien nieuwe EV’s. Het merendeel van de elektrische auto’s gaat dus inderdaad naar professionals, die er een serieus fiscaal voordeel mee doen. Bij particulieren bedraagt het aandeel nieuwe BEV’s 9,5 procent, bij de btw-plichtigen is dat 54,2 procent. In totaal werden er in Q1 56.306 nieuwe auto’s ingeschreven door natuurlijke personen en 64.633 door zakelijke rijders.
Welke aandrijfvorm de kroon dan wel spant bij de Belgische particulieren? Dat blijft gewoonweg benzine met 62,9 procent van de nieuwe inschrijvingen in Q1. Diesel zakt helemaal weg met een aandeel van 3,0 procent, terwijl de PHEV’s het al niet veel beter doen met 3,4 procent. Opvallend is wel dat de Belgische particulier in 19,8 procent van de gevallen voor een HEV kiest, wat te verklaren valt door de top-vijf in de volgende paragraaf. Bij de professionals staat benzine op de tweede plaats na de BEV’s, met een aandeel van 24,1 procent. Best veel als je bedenkt dat de fiscale aftrekbaarheid van die brandstofsoort niet bijzonder gunstig is. PHEV’s gaan er ook bij die groep op achteruit met 11,8 procent, hoewel dat in 2026 weer zal keren door de 180-gradenbocht die de Belgische regering vorige week heeft aangekondigd. HEV’s zijn bij de professionals goed voor 6,4 procent, diesel slechts voor 3,5 procent.
BMW scoort opnieuw, Tesla daalt verder
Misschien nog interessanter dan de opdeling in aandrijfvormen zijn de merken en modellen die particulieren respectievelijk professionals in België kopen. Bij de gewone man staat de auto op kop die ook de Europese hitlijsten aanvoert: de Dacia Sandero met 3.063 nieuwe inschrijvingen. De Toyota Yaris wordt met 1.850 eenheden op de hielen gezeten door de Dacia Duster met 1.655 stuks, terwijl de Renault Captur en Clio de top-vijf afronden met elk iets meer dan 1.400 exemplaren. Dat vier van die vijf toppers als zelfopladende hybride zijn te krijgen, verklaart meteen waarom het HEV-aandeel onder de Belgische particulieren 19,8 procent bedraagt. Ook opvallend: alleen Volkswagen en BMW slagen erin om zowel bij de particulieren als bij de professionals in de top-tien te eindigen.
Krasser nog, BMW is het enige merk dat erin slaagt om hetzelfde model – in casu de X1 – zowel in de particuliere top-tien (op plaats tien) als in de professionele te parkeren (op plaats één). De aantallen spreken wel boekdelen: slechts 890 X1’s gingen naar particuliere kopers, terwijl de professionals er 4.479 inschreven. Plaats twee gaat ook naar BMW met de 4-serie, natuurlijk met een i’tje ervoor. Audi, Volkswagen en Mercedes vervolledigen de top-vijf met respectievelijk de Q4 (e-tron), de ID4 en de EQB, die alle drie rond de 1.500 stuks zitten. Opvallend is ook dat de Tesla Model Y – toch wel hét verkoopkanon van 2023 – terugvalt naar de zevende plaats met ‘maar’ 1.359 inschrijvingen. Tesla-fans zullen die daling toeschrijven aan de omschakeling naar de Model Y Juniper, maar we weten allemaal dat er meer aan de hand is. Waarvan akte in mijn column in editie 18 van de papieren AutoWeek.

Ken Divjak
Columnist/schrijver
Ken Divjak is al sinds 2013 de Vlaamse correspondent van AutoWeek. In deze rubriek belicht hij wekelijks auto- en mobiliteitsnieuws uit een buurland dat zo dichtbij ligt maar soms zo veraf lijkt.