Weblog Jan - De Golf van nu
Ultieme representativiteit
Dit weekend reed ik in ‘onze’ occasion-duurtester, een Tesla Model 3 uit 2019. Bepaald geen onbekende van mij, want precies zo’n auto heeft bij Huize Lemkes vier jaar voor de deur gestaan. Toch was ik weer positief verrast door de Model 3, waarmee je zeker anno 2025 eigenlijk nergens uit de toon valt.
Onze eigen Model 3 was de G-652-XJ, de duurtester de G-710-XJ. De kans is dus levensgroot dat deze auto’s gewoon naast elkaar op de boot naar Amsterdam hebben gestaan, om aldaar in de grijpgrage handjes van één van de tienduizenden samengedromde koopjesjagers te eindigen. Waaronder die van mij, dus. Bijna anderhalf jaar na verkoop is de rit in de grijze duurtester een heerlijke ‘trip down the (recent) memory lane, waarbij de auto op geen enkele manier door de mand valt. Ik zit er nog steeds heerlijk in, de ‘User Interface’ blijft uitstekend, de auto is ook anno 2025 nog razendsnel, het audiosysteem klinkt als een klok en hij ligt als een blok op de weg. Heerlijk.
Wat ik echter ook zo fijn vind aan de Model 3, is dat je er werkelijk overal mee kunt worden gezien. Waar zo’n auto in 2019 door onwetenden nog weleens als poenerig werd ervaren (‘zozo, buurman!’) is hij anno nu vrij statusloos. De Model 3 is nog steeds een nette, moderne auto, maar vroege exemplaren zijn inmiddels echt niet duur meer. Bovendien is het straatbeeld zo vergeven van de Model 3’s dat het simpelweg moeilijk is om er nog een mening over te hebben. Ik had deze week een paar keer een bumperklever achter me, maar sluit niet uit dat ze de auto simpelweg niet hebben gezien.
De Model 3 is in Nederland dan ook een vast gegeven, een bijna onzichtbaar apparaat. Samen met de neutrale en tijdloze vormgeving levert dat een auto op die in mijn ogen simpelweg nergens uit de toon valt. Van het parkeerterrein van een galerijflat tot het knisperende grindpad van een villa in Laren, de Model 3 past overal. In geen van beide scenario’s zal iemand opkijken of vragen stellen en hoewel je dat ook negatief kunt uitleggen, denk ik dat deze ultieme vorm van representativiteit voor velen juist een groot voordeel is van deze auto. De kleinste Tesla is hiermee eigenlijk wat de Volkswagen Golf ooit was, en die auto was niet voor niets zo lang zo populair onder zakelijke rijders.
Smetje op het blazoen is in dit kader uiteraard wel het – laat ik voorzichtig blijven – politieke sfeertje rond Tesla. Veel Nederlanders hebben immers wel degelijk een mening over Tesla-baas Musk, maar ik heb het idee dat de storm op dat vlak al wat is gaan liggen. Bovendien: ga je die (meestal negatieve) mening echt projecteren op zo’n volstrekt anonieme, donkergrijze Model 3 van inmiddels zes jaar oud? Ik blijf bij mijn standpunt: wie overal goed voor de dag wil komen, kan bijna niets beters kiezen dan een gebruikte Model 3.

Jan Lemkes
Autojournalist
Jan studeerde met enige moeite af in de communicatie maar houdt zich sindsdien vooral bezig met auto's. Wat in 2012 begon als één enkel dagje per week op de nieuwsredactie, is nu uitgegroeid tot een combinatie van nieuwsredactie en testredactie, afgewisseld met reportages. Vaak betekent dat kilometers vreten, want behalve aan autonieuws is Jan ook verslaafd aan autorijden. Ook privé wisselt Jan geregeld van auto. De afwisseling is groot, maar Japanse merken, BMW en cabriolets zijn terugkerende thema's. In het verleden reed hij onder meer een E38 7-serie en een Lexus SC430, maar ook meerdere Daihatsu's Charade en allerlei Honda's.