Van goede komaf

Van goede komaf
Jaguar heeft de oude naam Daimler nieuw leven in geblazen. Na een afwezigheid van twee jaar is het merk van Pim Fortuyn er weer helemaal bij. Eigenlijk is een afwezigheid van twee jaar niets als je het vergelijkt met de tijd dat namen als Bugatti, Maybach en Spyker afwezig zijn geweest. Alleen vraag ik me nu af of het een trend gaat worden om oude namen uit de mottenballen te trekken. Je kunt er natuurlijk leuk mee aangeven dat je een rijk erfgoed hebt, zoals Jaguar met Daimler, of Mercedes met Maybach.
Ik ben niet bang dat Citroën met een nieuwe reeks Panhards op de proppen komt en Peugeot zie ik de naam Talbot ook niet zo snel op een nieuwe auto plakken. Maar sinds Rover in Chinese handen is, kan het zomaar gebeuren dat er binnen een paar jaar nieuwe Wolseley's uit de Volksrepubliek komen. Ik kijk er niet vreemd van op. Het voormalige Daewoo koketteert inmiddels al met het verleden van Louis Chevrolet, terwijl die arme man toch nooit iets met de Koreaanse auto-industrie te maken heeft gehad. Erfgoed kun je blijkbaar ook kopen. Staat er straks een Chinese Victor Muller op die in de buurt van het Plein van de Hemelse vrede auto's gaat bouwen onder de naam Lagonda, Duesenburg, Hispano Suiza of een andere vergeten exotische naam? Wat is een naam waard?

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.