Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Troepen in 2017 terug uit Irak?

10
Troepen in 2017 terug uit Irak?
Cornelis Kit
  • Cornelis Kit
  • Weblogs
26 januari 2007 om 16:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Ik zal het niet hebben over de zin of onzin van extra troepen in Irak, maar de State of the Union, zeg maar de troonrede van George W. Bush, deed mij deze week wel even een wenkbrauw fronsen. Net als in voorgaande edities leek George W. begaan met het milieu. Vandaar dat net als in voorgaande edities van deze toespraak de auto's minder benzine moeten verstoken. En net als in voorgaande edities wordt er met getallen gestrooid. Dit jaar is het doel om binnen tien jaar de benzineconsumptie met 20 procent terug te dringen. Een nobel streven. Ik denk niet dat de Amerikanen biobrandstoffen of auto's met een hybride aandrijflijn nodig hebben om aan die 20 procent te komen. Een van de populairste auto's aan de overkant van de Atlantische Oceaan, de Ford F-serie, heeft een verbruik van circa 1:6. De populaire auto's op ons continent komen op een liter benzine ongeveer twee maal zo ver. Twintig procent brandstof besparen moet dus niet zo heel veel problemen geven, zeker niet als daar ook nog 'ns tien jaar voor uitgetrokken wordt. Maar goed dit geheel ter zijde. Wanneer Bush verder gaat met z'n toespraak blijkt dat het niet primair gaat om het terugdringen van het BRANDSTOFverbruik maar specifiek om het reduceren van het BENZINEverbruik. Om aan de genoemde 20 procent te komen geeft hij namelijk als suggestie dat er meer gebruik gemaakt moet worden van alternatieve brandstoffen. En pas als toevoeging wordt er bij gezegd dat eventueel terugdringen van het brandstofverbruik ook een bijdrage aan de 20 procent zou kunnen zijn. Gaat het hier eigenlijk wel om het milieu? Is Bush duurzaam bezig? Zwicht Amerika eindelijk voor Kyoto? Nee! Het blijkt helemaal niet om het milieu te gaan maar om de onafhankelijkheid van het Midden Oosten. Die twintig procent komt namelijk overeen met de hoeveelheid olie die de VS importeren uit Irak en z'n buurlanden. En dat wil Bush niet langer. En wij ons hier maar een beetje druk maken over met subsidie gemonteerde roetfilters...
Cornelis Kit

Cornelis Kit

Autojournalist

Cornelis Kit (1971) behaalde in 1996 z’n diploma aan de HTS Autotechniek na het met succes afronden van een afstudeerproject bij NedCar in Born. Na z’n studie kwam hij al snel in de journalistiek terecht. Sinds 1999 is hij full-time autojournalist. Naast de praktische inzetbaarheid van auto’s gaat z’n aandacht vooral uit naar nieuwe technologieën en in het bijzonder naar alternatieve aandrijving. Brandstofcellen, hybride aandrijflijnen, eind vorige eeuw reed hij al met prototypes en nog steeds volgt hij de ontwikkelingen kritisch, sinds 2004 voor de tijdschriften AutoWeek en GTO. Misschien tegenstrijdig, maar z’n warme belangstelling hebben ook klassieke auto’s (veel ‘moderne’ techniek stamt vaak al uit vervlogen tijden) en de autosport (met name de techniek om zoveel mogelijk prestaties uit een druppel brandstof te halen, in wezen hetzelfde wat gebeurt bij het zuiniger maken van auto’s).

  • Twitter
  • Facebook
  • Instagram
10 Bekijk reacties

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Cornelis KitLaatste blogs vanCornelis Kit

  • Eerste rijtest
    Test: Porsche Panamera 4 E-Hybrid

    Test: Porsche Panamera 4 E-Hybrid

    16
    • 25 februari 2017
  • Eerste rijtest
    Test: Dodge Nitro

    Test: Dodge Nitro

    • 20 mei 2007
  • Update: Rover 800

    Update: Rover 800

    20
    • 24 oktober 2018
  • Update: Rover 800

    Update: Rover 800

    5
    • 17 september 2018
  • Update: Rover 800

    Update: Rover 800

    27
    • 3 september 2018

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto

Meest actieve bloggers

  • Bas van PuttenBas van Putten (46)
  • Joas van WingerdenJoas van Wingerden (12)
  • Jan LemkesJan Lemkes (7)
  • Roy KleijwegtRoy Kleijwegt (4)
  • Frank JacobsFrank Jacobs (3)
  • Max VeldhuisMax Veldhuis (2)
  • Damiaan HageDamiaan Hage (2)
  • Marc KlaverMarc Klaver (1)
  • Stephan VermeulenStephan Vermeulen (1)
  • Joost BoersJoost Boers (1)

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden