Terug naar 100 km/h

Fileplan
Toen eind vorig jaar her en der 80 km zones werden ingevoerd, had ik zo m'n twijfels over de effectiviteit. In januari bevestigde de VerkeersInformatieDienst m'n vooroordelen, het fileleed was niet af- maar toegenomen. Ik vroeg me af of de beleidsmakers zo groot zouden zijn om hun fout toe te geven. Een paar dagen later liet minister Peijs weten dat ze nog geen aanleiding zag om haar beleid rond de 80-kliometervakken bij de vier grote steden te herzien.
Maar onze bewindsvrouw is over zichzelf heen gestapt en geeft nu toe dat het niet helemaal koek en ei is met de 80 km zones. Op de A12 bij Utrecht bleek de filezwaarte met 11% toegenomen, op de A20 bij Rotterdam met 17% en op de A12 bij Voorburg nam het fileleed met maarliefst 69% toe. Bij Utrecht en Rotterdam is de luchtkwaliteit desondanks toch verbeterd. Bij Voorburg lukte dat niet, vandaar dat Verkeer en Waterstaat in al z'n grootheid de maximumsnelheid daar weer verhoogt naar 100 km/h. Ik kan niet anders dan m'n nederige excuses aanbieden voor m'n geuite vooroordeel dat men in Den Haag niet in staat is om z'n fouten in te zien en daar dan eventueel ook nog op terug te komen. Ik ben blij verrast. Misschien wordt het nu tijd om op een aantal snelwegen waar nu nog max. 100 gereden mag worden de snelheid waar dat kan op te voeren naar 120 en op wegen waar we nu nog 120 mogen de limiet (op tijdstippen dat het zonder problemen kan) op te voeren naar misschien wel 130 of 140. Of is dat nu weer te veel gevraagd?

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.