te durE Uren

GM fabriek
Dat het niet lekker gaat bij General Motors heb ik onlangs al even aangestipt. En dat GM z'n belang in Fiat van de hand heeft gedaan omdat de Italiaanse autofabrikant tot de achterhoede van de Europese auto-industrie was gedegradeerd is ook geen nieuws, maar inmiddels lijken de rollen omgekeerd. De Financial Times meldt dat de marktwaarde van Fiat ondertussen die van GM is overstegen. Twee en een half jaar geleden was GM nog het zevenvoudige waard van Fiat. Nu is Fiat voor investeerders € 10,7 miljard ($12,87 miljard) waard en GM nog maar $12,67. Volgens de FT geeft dit aan hoe beroerd het met GM gaat, maar ook hoe het vertrouwen in Fiat is toegenomen.
Om eerlijk te zijn, zou ik in beide autobouwers m'n eindejaarsbonus niet investeren. In geen enkel Amerikaans of Europees autoconcern trouwens. Ondanks dat de mens door vergaande robotisering al een behoorlijk eind uit de West-Europese fabriekshal is gedrongen denk ik dat we in het westen gewoon veel te duur zijjn voor rendabele massaproductie van volumemodellen. Ik kreeg dan ook een beetje last van plaatsvervangende schaamte toen ik de volgende kop van een berichtje las: "Chinese markt moet open voor auto-industrie Europa". Is het misschien de bedoeling dat de Europese industrie de Chinezen uitlegt hoe ze te dure auto's moeten bouwen?

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.