Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Schoon, schoner, schoonst?

23
Schoon, schoner, schoonst?
Cornelis Kit
  • Cornelis Kit
  • Weblogs
25 januari 2006 om 13:30
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Vorige week ontving ik van Fiat een persbericht met de kop "Fiat Panda schoonste in zijn klasse". Het bericht vertelde dat de Panda 1.1 8v in de Duitse ADAC EcoTest naar voren kwam als meest schone auto in de Kleinstwagen-klasse. Volgens het persbericht blijkt de Panda 1.1 8v met 62 punten de allerschoonste vierzittter te zijn, op de voet gevolgd door de Panda 1.2 8v met 61 punten. Hoe schoon? Daar maakt het persbericht geen melding van, uitstoot en/of verbruikscijfers worden niet genoemd. Een kleine speurtocht leert dat de Panda 1.1 8v goed is voor 135 gram CO2 per kilometer en dat de 1.2 8v 133/km uitstoot. Vanochtend belandde er een persbericht van Daihatsu op m'n bureau en dat begon als volgt: "De zuinigste versies van de Daihatsu Cuore, de Cuore Kyoto en Osaka, ontbreken in de ADAC EcoTest 2005. Recentelijk heeft Fiat Auto Nederland B.V. een persbericht verspreid waarin de indruk wordt gewekt dat de Fiat Panda de schoonste auto in zijn klasse zou zijn. Hierbij wordt verwezen naar de EcoTest van de Duitse organisatie ADAC. Hoewel Daihatsu Holland B.V. de uitkomsten van de test niet in twijfel trekt, kan de test niet zonder meer toegepast worden op de Nederlandse markt. Voor Daihatsu geldt dat er in Nederland zuinigere en schonere versies van de Cuore verkocht worden. Deze worden in Duitsland niet geleverd. Hier wordt in de test echter geen melding van gemaakt." Ze zijn het bij Daihatsu dus niet helemaal eens met de manier waarop Fiat publiciteit probeert te genereren. Maar Daihatsu gaat zelf ook niet helemaal vrijuit. In het Daihatsu-persbericht staat namelijk dat de Cuore Kyoto en de Osaka slechts 109 gram CO2 per kilometer uitstoten en daarmee de vierpersoons benzineauto's met de laagste emissiewaarden van Nederland zijn. Dat je met een beetje goede wil met z'n vieren in een Cuore past zal ik niet betwisten en die 109 g/km geloof ik ook wel, maar de mínst uitstotende vierzitter? Zien ze bij Daihatsu de Toyota Prius (104 g/km) soms als vijfzitter? "Nee, da's een hybride en dat telt niet", aldus de Daihatsu-voorlichtster in een telefonisch commentaar. Ik wierp nog tegen dat er in de Prius ook benzine gaat, maar zo moest ik dat niet zien. Blijkbaar tel je niet mee als je - zoals bijvoorbeeld Toyota - nog schonere auto's maakt en daarvoor meer techniek dan alleen een benzinemotor gebruikt. Vreemd, schoon is schoon zou ik zeggen en dan zeur ik nog geen eens over de andere auto's die bij de ADAC in de EcoTest nog 'ns 15 tot 25 punten hoger scoren dan de Panda's en Cuore's. Het is maar hoe je een lijstje naar je hand probeert te zetten...
Cornelis Kit

Cornelis Kit

Autojournalist

Cornelis Kit (1971) behaalde in 1996 z’n diploma aan de HTS Autotechniek na het met succes afronden van een afstudeerproject bij NedCar in Born. Na z’n studie kwam hij al snel in de journalistiek terecht. Sinds 1999 is hij full-time autojournalist. Naast de praktische inzetbaarheid van auto’s gaat z’n aandacht vooral uit naar nieuwe technologieën en in het bijzonder naar alternatieve aandrijving. Brandstofcellen, hybride aandrijflijnen, eind vorige eeuw reed hij al met prototypes en nog steeds volgt hij de ontwikkelingen kritisch, sinds 2004 voor de tijdschriften AutoWeek en GTO. Misschien tegenstrijdig, maar z’n warme belangstelling hebben ook klassieke auto’s (veel ‘moderne’ techniek stamt vaak al uit vervlogen tijden) en de autosport (met name de techniek om zoveel mogelijk prestaties uit een druppel brandstof te halen, in wezen hetzelfde wat gebeurt bij het zuiniger maken van auto’s).

  • Twitter
  • Facebook
  • Instagram
23 Bekijk reacties

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Cornelis KitLaatste blogs vanCornelis Kit

  • Eerste rijtest
    Test: Porsche Panamera 4 E-Hybrid

    Test: Porsche Panamera 4 E-Hybrid

    16
    • 25 februari 2017
  • Eerste rijtest
    Test: Dodge Nitro

    Test: Dodge Nitro

    • 20 mei 2007
  • Update: Rover 800

    Update: Rover 800

    20
    • 24 oktober 2018
  • Update: Rover 800

    Update: Rover 800

    5
    • 17 september 2018
  • Update: Rover 800

    Update: Rover 800

    27
    • 3 september 2018

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto

Meest actieve bloggers

  • Bas van PuttenBas van Putten (46)
  • Joas van WingerdenJoas van Wingerden (12)
  • Jan LemkesJan Lemkes (7)
  • Roy KleijwegtRoy Kleijwegt (4)
  • Frank JacobsFrank Jacobs (3)
  • Max VeldhuisMax Veldhuis (2)
  • Damiaan HageDamiaan Hage (2)
  • Marc KlaverMarc Klaver (1)
  • Stephan VermeulenStephan Vermeulen (1)
  • Joost BoersJoost Boers (1)

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden