Schone lucht

Lexus RX400h
Wanneer het over het aanpakken van de milieuproblematiek gaat, wordt vaak geroepen dat maatregelen in Nederland slechts een druppel op de gloeiende plaat zijn. Ik kan me voorstellen dat je zoiets roept wanneer in je directe omgeving de oerossen grazen, de eekhoorntjes zich klaar maken voor de winter en er hooguit één keer per uur een auto of tractor voorbij komt. Maar wanneer je op een plek woont waar de fijnstofconcentratiecurve een piek vertoont, is het maar wat prettig wanneer er ter plekke iets aan de luchtkwaliteit gedaan wordt.
In mijn gemeente is er een 50 punten tellend actieplan, prettig dat het probleem aandacht heeft. In een groot aantal van die punten kan ik me vinden (bijvoorbeeld een betere afstemming van verkeerslichten), maar er is ook iets waarbij ik m'n wenkbrauwen frons: gedifferentieerde parkeertarieven. Dit laatste heeft als doel om bijvoorbeeld SUV's uit de stad te kunnen weren, zo valt tussen de regels door te lezen. Alleen dat mag niet, we herinneren ons allemaal nog hoe de Groenen in Nijmegen af moesten druipen toen ze de SUV's wilden aanpakken. Maar blijkbaar weten ze bij Groen Links van geen ophouden.
De Amsterdamse wethouder milieu Marijke Vos (Groen Links (verrassend?)) lijkt het nu om te draaien en niet de SUV's aan te vallen, maar schonere (lees: kleinere) auto's te bevoordelen. In haar speech van eergisteren bij de kickoff van de publiekscampagne Gezonde Lucht spreekt ze over "Lagere parkeertarieven voor schone auto's". Iets in mij zegt dat hier iets niet klopt; al loopt het tegen Sinterklaas, ik kan me niet voorstellen dat de afdeling parkeerbeheer tevreden zal zijn met lagere opbrengsten. Ik wil niet doemdenken maar in het gunstigste geval zal het als volgt gaan: eerst gaat voor alle auto's het parkeertarief (waarschijnlijk schandalig) omhoog en pas daarna gaat voor de schone auto's het tarief omlaag (maar zeker niet lager dan het normale tarief van nu). En dus betalen de "onevenredig vuile voertuigen" onevenredig meer dan de schonere auto's. Mocht ik ongelijk hebben, dan ben ik benieuwd waar dan wel de adder onder het gras zit. Hoe zeer ik voor een leefbare stad ben, van lagere tarieven geloof ik niets.

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.