Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Ongelooflijke prestatie van Wouter 'Youngtimer' van Embden

24
Van Embden, wij groeten u.
Roy Kleijwegt
  • Roy Kleijwegt
  • Weblogs
19 november 2009 om 17:31
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Toen vorig jaar in een vloek en een zucht ineens werd ingevoerd dat voor Youngtimers niet langer de dagwaarde maar de nieuwwaarde als basis voor de zakelijke bijtelling zou gelden, brak er behoorlijk paniek uit bij de bezitters van dit soort auto's. Hun lasten zouden zeer fors stijgen en veel protest was het gevolg. Da's niet zo nieuw, bijna elk besluit dat de politiek neemt roept wel ergens weerstand op. Kijk alleen maar al naar de volksvertegenwoordiging, waar een wet zelden tot nooit met 150 vóór en nul tegen wordt aangenomen. Evengoed probeerde Wouter van Embden de troepen te mobiliseren. Het leefde in ieder geval wel en ook bij veel van onze lezers was de verontwaardiging groot. (Bij mij niet trouwens, maar doet niets af aan het verhaal). Van Embden kreeg aandacht, kreeg steun via zijn site en wist de eerste politieke successen te boeken door Kamerleden van de oppositie voor zich te winnen. Vooral goed voor het geloof, want het is nu eenmaal de taak van de oppositie tegen regeringsbeleid te zijn. Bovendien zijn Kamerleden altijd erg goed in hun publiek naar de mond praten om een positieve indruk achter te laten, waarna je nooit meer iets hoort. Ik was dus sceptisch. De kans dat de politiek een eenmaal ingevoerde wet terugdraait, is praktisch nihil. Dat het de reisbranche is gelukt met de vliegtaks verbaast me bijvoorbeeld ook nog steeds. Kunnen Bovag en RAI wat van leren als we naar de slurptaks kijken. Maar toen kwam ineens het bericht dat Van Embden ook de oorspronkelijke bedenker van het plan, CU-Kamerlid Cramer, had omgepraat. Da's toch knap. En langzaam kreeg Van Embden zo zijn gewilde meerderheid bij elkaar. Cramer trok zijn eigen amendement in, en de hoge bijtelling is van de baan. Wel gaat het tarief van 25% naar 35%, maar dat is nog steeds peanuts vergeleken met de eerdere plannen. Ik had destijds een weblog gepland waarin ik beloofde dat ik mijn schoenen op zou eten als het Van Embden zou lukken. Ben ik even blij dat dat er nooit van gekomen is… Wouter, chapeau! De enige vraag: moeten we nu trots zijn op Cramer dat hij het lef heeft zijn standpunt te wijzigen of kwaad dat hij als Kamerlid een wet in elkaar draaide zonder de gevolgen te onderzoeken?
Roy Kleijwegt

Roy Kleijwegt

Autojournalist

Roy Kleijwegt (1981) heeft Journalistiek gestudeerd en liep in 2004 bij AutoWeek stage. Hij werkte daarna een aantal jaar bij het vakblad Automotive maar keerde hij in 2008 terug bij AutoWeek als testredacteur en politiek expert. Hij houdt van supercars en lichte sportwagens, van moderne auto's met coole gadgets en de mensen achter bijzondere automerken. Waar velen de opkomst van EV’s zien als een ramp, vindt Roy de transitie bijzonder interessant. Evengoed zijn zijn favoriete auto’s hoogtoerig en atmosferisch: hij moest een traan laten tijden het testen van een Ferrari 812 Superfast. Roy heeft weinig met klassiekers, hoewel de liefde voor youngtimers groeit nu hij ouder wordt. Hij reed in zijn vrije tijd op z'n Kosmic Rotax kart maar die is door tijdgebrek verkocht. In zijn vrije tijd geniet hij van sporten, poker en zijn gezin. Roy heeft veel interesse in BPM-wetgeving en andere politieke zaken en probeert op dat vlak de mopperende Nederlander uit te leggen hoe dingen werken. Voor zijn eigen deur staat een Tesla Model 3.

  • Twitter
  • Facebook
  • Instagram
24 Bekijk reacties

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Roy KleijwegtLaatste blogs vanRoy Kleijwegt

  • Autotest
    Test: Mercedes-Benz A-Klasse

    Test: Mercedes-Benz A-Klasse

    45
    • 5 november 2015
  • Weblogs
    Wachten op belastingkorting

    Wachten op belastingkorting

    79
    • 8 september 2018
  • Weblogs
    Terugblik: tien jaar AutoWeek

    Terugblik: tien jaar AutoWeek

    35
    • 18 juli 2018
  • Weblogs
    Gamen: een nieuwe stap

    Gamen: een nieuwe stap

    11
    • 19 oktober 2017
  • Weblogs
    Het perfecte wisselgeld

    Het perfecte wisselgeld

    38
    • 28 maart 2017

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto

Meest actieve bloggers

  • Bas van PuttenBas van Putten (45)
  • Joas van WingerdenJoas van Wingerden (15)
  • Jan LemkesJan Lemkes (7)
  • Joost BoersJoost Boers (5)
  • Roy KleijwegtRoy Kleijwegt (3)
  • Max VeldhuisMax Veldhuis (3)
  • Frank JacobsFrank Jacobs (3)
  • Damiaan HageDamiaan Hage (2)
  • Marc KlaverMarc Klaver (1)
  • Stephan VermeulenStephan Vermeulen (1)

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden