Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

'Normaal onderhoud'

63
'Normaal onderhoud'
Jan Lemkes
  • Jan Lemkes
  • Weblogs
26 juni 2018 om 19:14
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

'En, doet die Jet Cars-bak het nog?' Het is een vraag die ik opvallend vaak krijg na een eerder schrijfsel over de bij de beruchte Rotterdamse handelaar aangeschafte BMW 120d van mevrouw Lemkes. Het antwoord is ja, al ben ik na dit weekend iets minder enthousiast over de gang van zaken dan voorheen. Bij aanschaf van de auto, met destijds dik 296.000 km op de klok, was in ieder geval duidelijk dat er van enig onderhoud in de laatste maanden geen sprake was. De eerste stap was dan ook om de gebruikelijke vloeistoffen en filters te laten wisselen bij de universele 'huisgarage' die verder gelukkig weinig op- en aanmerkingen had bij mijn rijdende risico. De kilometers die volgden, waaronder een impulsief retourtje Praag, verliepen probleemloos en het verbruik ligt consequent rond de 1 op 16.

Zorgeloos kilometers vreten dus, al is er één dingetje dat blijft knagen: wervelkleppen. De M47-diesel in onze compacte compagnon beschikt over die voorziening in het inlaatspruitstuk, wat in theorie voor een iets betere verbranding zorgt. In de praktijk blijkt het effect daarvan echter minimaal en leveren de 'swirl flaps' –E46-eigenaars sidderen nu – vooral een groot potentieel probleem op. Hoewel de kans daarop bij de latere generatie diesels wat minder groot is dan bij vroege exemplaren, kunnen de kleppen namelijk afbreken. Dat laat zo'n grote ravage achter dat een auto als de onze daarmee in één klap aan zijn einde zou komen.

Gelukkig is dat probleem eenvoudig te voorkomen door de wervelkleppen simpelweg te verwijderen, een operatie die zo'n 250 euro kost. Dat is niet duur voor zoveel gemoedsrust, dus ging ik zaterdag vol goede moed op weg naar een BMW-specialist in het midden van het land. Bedrijven als deze varen opvallend wel bij hun specialisme, wat net zoveel zegt over de BMW's zelf als over hun eigenaren. In deze auto's wordt grof geïnvesteerd. Dat ik daar vrolijk aan mee zou gaan doen werd snel duidelijk. Om te beginnen deed een storing in de gasklep de meter 300 euro verder uitslaan. Dan is er de automaatbak, die in de afgelopen maanden toch af en toe een 'hikje' had. Een spoeling is de oplossing en bleek 'maar' 285 euro te kosten. Samen met de reeds geplande oliewissel en een interieurfilter leverde dat een bedrag op van net geen 1.000 euro, ofwel viermaal wat ik van plan was te spenderen.

Was de 1-serie daarmee een miskoop? Dat niet, want de genoemde zaken kunnen ook bij een exemplaar met minder kilometers voorkomen. Wel toont zo'n alledaagse onderhoudsronde aan dat een diesel, zelfs een dertien jaar oud exemplaar, een complex stuk techniek is waar een heleboel aan te verspijkeren valt. Een garantie op een probleemloos bestaan is de geldinjectie namelijk allerminst. De turbo kan bijvoorbeeld ieder moment ellende gaan geven en het vervangen van lekkende injectoren, een veelvoorkomend probleem, kost een vermogen. De definitie van 'normaal onderhoud' is dan ook weer eens opgerekt, en dat terwijl ik er altijd prat op ging dat autobezit niet duur hoeft te zijn.

Als we de brandstof even vergeten, is de achtcilinder cabriolet in het wagenpark tot nu toe minder veeleisend dan het bescheiden dieseltje. Daar komt echter binnenkort verandering in, want na wat draagarmen is het nu tijd om de distributieriem te vervangen. Ook is de uitlaat aan z'n einde, dus de pinpas kan zich weer schrap zetten.

Jan Lemkes

Jan Lemkes

Autojournalist

Jan studeerde met enige moeite af in de communicatie maar houdt zich sindsdien vooral bezig met auto's. Wat in 2012 begon als één enkel dagje per week op de nieuwsredactie, is nu uitgegroeid tot drie dagen 'vast' op nieuws en social media, regelmatig aangevuld met reisverslagen en videoreportages. Behalve aan autonieuws is Jan namelijk verslaafd aan autorijden, reden om z'n dagen op de redactie af te wisselen met werkzaamheden als privé-chauffeur. Zelf verplaatst Jan zich momenteel in een Rover 75, al weet je nooit hoelang dat nog duurt. Hij begon z'n automobiele leven met een hele reeks Japanners van onder meer Daihatsu, Honda en Subaru, maar ook verschillende BMW's 3-serie Cabriolet en zelfs een 7-serie behoren tot zijn persoonlijke autogeschiedenis. Snelheid is nooit een argument bij zo'n aanschaf, uitstraling, comfort en karakter des te meer.

  • Twitter
  • Instagram
63 Bekijk reacties

Lezersreacties (63)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Jan LemkesLaatste blogs vanJan Lemkes

  • Autotest
    Test: Kia Sportage

    Test: Kia Sportage

    27
    • 15 september 2018
  • Weblogs
    Een jaar Lexus SC430

    Een jaar Lexus SC430

    47
    • 9 augustus 2018
  • Weblogs
    Snapper Rocks Blue

    Snapper Rocks Blue

    30
    • 22 juli 2018
  • Weblogs
    De Luifel

    De Luifel

    65
    • 14 juli 2018
  • Weblogs
    'Normaal onderhoud'

    'Normaal onderhoud'

    63
    • 26 juni 2018

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto

Meest actieve bloggers

  • Bas van PuttenBas van Putten (45)
  • Joas van WingerdenJoas van Wingerden (12)
  • Jan LemkesJan Lemkes (7)
  • Roy KleijwegtRoy Kleijwegt (4)
  • Frank JacobsFrank Jacobs (3)
  • Max VeldhuisMax Veldhuis (2)
  • Damiaan HageDamiaan Hage (2)
  • Marc KlaverMarc Klaver (1)
  • Stephan VermeulenStephan Vermeulen (1)
  • Joost BoersJoost Boers (1)

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden