Naar de prullenmand

cabrio proto
In China schijnt men het model- en merkenrecht niet zo serieus te nemen. Intellectueel eigendom? Het lijkt de mensen in de Volksrepubliek een rot zorg te zijn. Hoe anders is het bij ons: westerse (auto)fabrikanten lijken alles wat los en vast zit te registreren, het maakt daarbij blijkbaar niet uit of een auto ooit op de markt komt of niet. Zo levert even snuffelen in de database van het Engelse patentbureau een reeks aardige modellen op die nooit verder dan de tekentafel- of het proto-stadium zijn gekomen. Soms is dat geheel terecht maar in een aantal gevallen ook jammer.
Na de rechthoekige Lagonda uit de jaren zeventig is men in 1994 bij Aston Martin toch weer 'ns aan de slag gegaan met een vierdeurs sedan. Verder heeft Seat (op Ibiza-basis?) met een mini-MPV gespeeld en was Mercedes al ver gevorderd met een cabrioversie van de C Sports Coupé. Helaas, deze auto's hebben de showroom nooit bereikt. Verder blijkt de Engelse auto-industrie nogal gecharmeerd te zijn van stationwagons en andere praktisch inzetbare bolides voor de jacht, getuige de schetsen van Jaguar en Rolls-Royce/Bentley.
Overigens blijkt na enig speurwerk het modelrecht de Chinezen toch niet helemaal vreemd te zijn. De Shanghai Automotive Group heeft inmiddels de rechten van een aantal voormalige Rover-modellen laten registreren, zo gis zijn ze dan weer wel. Toch hadden ze het nog slimmer kunnen spelen: Aston Martin laat bijvoorbeeld de vormen van hun convertible niet alleen registreren voor een auto, maar ook voor eventuele modelletjes of speelgoedautootjes.

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.