Mini van Bertone

Mini van Bertone
Herinnert u zich nog de C1? Nee, niet de kleine Citroën, maar de scooter-achtige tweewieler van BMW. Bertone, het Italiaanse designhuis en specialist in het bouwen van kleine series investeerde destijds in een productielijn waar jaarlijks 27.000 C1's vanaf moesten rollen. Maar helaas, het verkoopsucces bleef uit en de tweewieler werd voortijdig uit productie gehaald. Een beetje zuur verhaal dus voor de Italianen. BMW lijkt nu een ere schuld in te lossen en Bertone te compenseren voor het C1-debacle. De Italiaanse carrossier gaat kleine series van de Mini maken, per jaar zo'n 2.000 stuks. Kale koetswerken worden vanuit Engeland richting Turijn verscheept om daar afgebouwd te worden als bijvoorbeeld Mini Cooper S John Cooper Works GP.
De geschiedenis lijkt zich te herhalen. Het zal misschien niet meer bij iedereen bekend zijn, maar in de jaren zestig en zeventig kwamen er ook al Coopertjes uit Italië. Deze werden bij het Milanese Innocenti (onder andere bekend van de Lambretta scooters) in elkaar gezet. Later ontwierp Bertone een rechthoekig carrosserietje en ging het karretje (nog steeds op basis van Mini-techniek) door het leven als Innocenti Mini. Na inmenging van Alejandro De Tomaso waren ze er zelfs als Innocenti Mini De Tomaso, en in de jaren tachtig ook met Daihatsu turbo- en dieselmotoren. Maar goed, ik ben benieuwd of Bertone zich dit maal tot de Mini beperkt en de rechthoekige gedrochten achterwege laat.

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.