Meer DS'en dan C6'en?

Citroën DS
De Citroën DS bestaat 50 jaar. Bij veel auto's passeert zo'n moment ongemerkt, maar bij een bijzonderheid als de DS is dat een reden voor een feestje. Vandaar dat afgelopen weekend zo'n 3.000 trotse eigenaren met hun 'Godin' naar Parijs trokken om dat jubileum met elkaar te vieren. Een goede bekende (en tevens DS-bezitter) wist me te vertellen dat ongeveer een kwart van de in de lichtstad aanwezige DS'en uit Nederland kwam. Vreemd? Nee, dezelfde bron schatte dat er in Nederland meer DS'en geregistreerd staan dan in Frankrijk zelf. "En," ging mijn bron verder, "we schijnen hier zelfs meer DS'en dan CX'en te hebben". Dat wist ik niet. De trotse DS-eigenaar zat op z'n praatstoel en ging nog even verder met wist-u-datjes. Zo meldde hij dat Citroën nooit een cent aan de DS heeft verdiend. En dat het financieel nog erger had kunnen aflopen: het schijnt destijds namelijk ook nog de bedoeling te zijn geweest dat niet alleen de vering, de besturing en de remmen hydraulisch werkten, maar bijvoorbeeld ook de ruitenwissers en de achterklep.
Leuk al die festiviteiten (ik zag zaterdag zelfs bij Nederlandse Citroën-dealers opgepoetste DS'en staan), maar wat mij hoogst verbaast, is dat het merk met de dubbele chevron dit halve eeuwfeest niet aangrijpt om een minstens zo indrukwekkende nazaat van de DS extra onder de aandacht te brengen: de C6. Het is ontzettend stil rond Citroëns nieuwste technologiedrager. Ik ben bang dat mijn bevriende DS-bezitter op deze manier over vijfentwintig jaar weet te melden dat er meer DS'en zijn dan C6'en.

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.