Lijfsbehoud

JMC Landwind crashtest
Ongeveer een vijfde deel van de Duitse bevolking leeft van de auto-industrie, de economie van onze oosterburen is dus op z'n zachtst gezegd voor een groot deel afhankelijk van automobiliteit. Sterker nog: de overheid neemt hier en daar gewoon deel in de auto-industrie. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat ze aan de oostkant van onze landsgrens een beetje huiverig zijn voor alles wat de verkoop van hun nationale producten in de weg staat.
Wanneer er op een gegeven moment auto's op de markt verschijnen die een aanzienlijk stuk goedkoper zijn en daarmee een directe bedreiging vormen voor 's lands industrie en economie, dan kan ik me voorstellen dat er van alles in stelling gebracht wordt om het tij te keren of in elk geval de schade zo beperkt mogelijk te houden.
De beste verdediging is de aanval. En dus lijkt het er op dat de ADAC (een club die op z'n zachtst gezegd redelijke banden onderhoudt met de Duitse industrie, maar voor onafhankelijk moe(s)t door gaan) voor het karretje is gespannen om één en ander op te lossen. Zo moest eerst de Dacia Logan om zeep geholpen worden en vervolgens moest de Landwind het ontgelden. Bij voorkeur in komkommertijd of aan het begin van een internationale autotentoonstelling, want dan is de media-aandacht (en dus het effect) het grootst wanneer je schreeuwt dat iets niet deugt.
Het gedrag van de ADAC lijkt me een duidelijke vorm van lijfsbehoud. Nee, niet het lijf van de argeloze autokoper, maar van de Duitse economie. Maar wat was het belang van de ANWB om zich zonder scrupules achter de ADAC op te stellen (of liever gezegd: tegen de Landwind te keren)? De Nederlandse auto-industrie? Nee, die hebben we niet. In mijn ogen leek de Landwind-crash voor de wielrijdersbond meer op een mooie bliksemafleider na de affaires met de dubbele lidmaatschappen en het verlies van arbeidsplaatsen. Zo roept het bij mij ook weinig verbazing op dat 'onze' ANWB zich zonder schaamte achter de ADAC schaart en zelfs zo ver gaat om mensen te ondersteunen om van hun Landwind(bestelling) af te komen.
Helaas hebben ADAC en ANWB iets te vroeg geschreeuwd, hun eigen testen werken namelijk niet volgens de richtlijnen van de wetgevers. Niet dat een Landwind de veiligste auto op straat is, dat niet, maar hij blijkt te voldoen aan de norm. Voorheen als onpartijdig te boek staande organisaties als de ANWB en ADAC hebben hierdoor bij mij al hun geloofwaardigheid verloren. In mijn ogen  zijn ze net zo objectief als de gemiddelde politieke partij of kerkgenootschap.

Lezersreacties (41)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.