Landwind

Crashtest Landwind
De ANWB en de ADAC laten letterlijk en figuurlijk weinig heel van de Landwind. Wat moet ik hier van geloven? Er was een tijd dat ik berichten uit de onkreukbare bastions van degelijkheid voor waarheid aannam, maar na wat kleine rimpels in hun deskundigheid (o.a. de blunder met de Dacia Logan en het verhaal omtrent het zwijgen over dubbele lidmaatschappen) ga ik er tegenwoordig niet meer voetsstoots vanuit dat deze grote clubs het altijd bij het rechte eind hebben.
Maar goed, de Landwind, het leed is weer geleden. Als het waar is wat de wielrijdersbond en haar buitenlandse evenknieën beweren, dan wordt er hier te lande een uiterst onveilige auto verkocht. Wat ik dan wil weten: hoe heeft zo'n ding een typegoedkeuring gekregen? Als ik hoor hoe onze kleine fabrikanten uit de Flevopolder (Donkervoort en Spyker) hun best moeten doen om de juiste stempels onder de juiste formulieren te krijgen voor dat ze een auto op de weg kunnen zetten, dan kan ik me niet voorstellen dat de Chinese SUV zonder boe of bah gekentekend kan worden. Natuurlijk, er zijn verschillende Europese omwegen om een typegoedkeuring te bemachtigen, maar ergens zal zo'n auto toch een keer ter keuring aangeboden moeten worden, is het niet in Nederland bij de RDW dan toch zeker wel bij een zusterorganisatie. Of ben ik naïef en te goed gelovig? Zijn er soms schimmige methodes om aan de felbegeerde papieren te komen? In een individueel geval zou ik me dat nog kunnen voorstellen, maar niet wanneer er scheepsladingen tegelijk naar hier worden gehaald. Waar zit het lek?

Lezersreacties (40)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.