Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Klant gezocht

6
Klant gezocht
Cornelis Kit
  • Cornelis Kit
  • Weblogs
30 augustus 2005 om 14:15
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Fabrikant van ingenieuze tandwielconstructies ZF zal op de IAA een versnellingsbak met een dubbele koppeling presenteren, de 7 DCT 50. Deze transmissie werkt volgens hetzelfde snelle principe als de DSG-bakken van Volkswagen en Audi (die overigens bij Borg Warner vandaan komen). De summiere informatie waar we de hand op hebben weten te leggen rept over zeven versnellingen (de huidige DSG-bakken hebben er zes), een maximaal toerental van 9.000 toeren per minuut en is geschikt om koppels van 500 Nm het hoofd te bieden (DSG gaat momenteel niet verder dan 320 Nm). In welke auto deze ZF-bak zal debuteren, wordt niet vermeldt en bij ZF is niemand bereikbaar voor commentaar. De eerste tekening laat zien dat het gaat om een bak die in lengte richting achter de motor gemonteerd wordt. Een kleine speurtocht zal het antwoord moeten geven. Wie wordt de eerste klant (of is opdrachtgever) voor ZF's bak met dubbele koppeling? Het is bekend dat de Bugatti Veyron 16.4 een bak volgens het DSG-principe krijgt, maar bij deze auto praten we over een koppel dat ver over de 1.000 Nm gaat en dat kan de 7 DCT 50 niet aan. Mercedes en BMW werken naar eigen zeggen aan andere systemen, alhoewel AMG ons heeft verteld dat een bak met dubbele koppeling wel tot één van de opties rekent wanneer het gaat om een alternatief voor de huidige Mercedes-transmissies. Alleen wordt dat dan niet deze bak, want een beetje AMG-motor levert veel meer dan 500 Nm. Audi valt ook af; in Ingolstadt wordt wel aan een DSG voor de grotere modellen gewerkt, maar die ontwikkelingen bevinden zich nog in een ontwikkelingsstadium en aan de marketingkant is men er nog niet uit of daar wel vraag naar is. Bij Audi dus op korte termijn geen 7 DCT 50. Moeten we toepassing misschien in Italië zoeken? Maserati? In Modena bouwen ze namelijk motoren die mooi aansluiten bij de specificaties van de bak, alleen met de Cambiocorsa-bak is er voorlopig nog geen reden om over te gaan tot gebruik van de nieuwe ontwikkeling van ZF. We denken dan ook vooral aan Porsche, bij Pon weet men van niets, maar toch. In de jaren tachtig stond Porsche in de sportwagenracerij met de 956/962 aan de wieg van de transmissies met dubbele koppeling (de Porsche Doppel Kupplung, PDK (zie foto)). Vorig jaar al wist men ons in Weissach te vertellen dat er hard werd gewerkt om een DSG-achtige bak geschikt te maken voor gebruik in combinatie met een zescilinder boxermotor. Dat zou goed de 7 DCT 50 kunnen zijn, deze kan in elk geval het maximum koppel van de Carrera S (400 Nm) met gemak aan en Porsche heeft op deze manier meteen een mooie vervanger voor de toch wel bedaagde Tiptronic. Wie weet straks in de Cayman... Alleen nu is er één klein voorbehoud: de 7 DCT 50 heeft volgens de tekening een flens voor een cardanas aan de achterkant en geen uitgangen aan de zijkant, zoals bij een 911 of Boxster/Cayman noodzakelijk is. Nu zegt dit niet alles. De zestraps ZF-automaat in de Audi A8 (vierwielaandrijving) wordt ook in achterwielaangedreven Jaguars en BMW's gebruikt, dus technisch valt er wel een mouw aan te passen.
Cornelis Kit

Cornelis Kit

Autojournalist

Cornelis Kit (1971) behaalde in 1996 z’n diploma aan de HTS Autotechniek na het met succes afronden van een afstudeerproject bij NedCar in Born. Na z’n studie kwam hij al snel in de journalistiek terecht. Sinds 1999 is hij full-time autojournalist. Naast de praktische inzetbaarheid van auto’s gaat z’n aandacht vooral uit naar nieuwe technologieën en in het bijzonder naar alternatieve aandrijving. Brandstofcellen, hybride aandrijflijnen, eind vorige eeuw reed hij al met prototypes en nog steeds volgt hij de ontwikkelingen kritisch, sinds 2004 voor de tijdschriften AutoWeek en GTO. Misschien tegenstrijdig, maar z’n warme belangstelling hebben ook klassieke auto’s (veel ‘moderne’ techniek stamt vaak al uit vervlogen tijden) en de autosport (met name de techniek om zoveel mogelijk prestaties uit een druppel brandstof te halen, in wezen hetzelfde wat gebeurt bij het zuiniger maken van auto’s).

  • Twitter
  • Facebook
  • Instagram
6 Bekijk reacties

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Cornelis KitLaatste blogs vanCornelis Kit

  • Eerste rijtest
    Test: Porsche Panamera 4 E-Hybrid

    Test: Porsche Panamera 4 E-Hybrid

    16
    • 25 februari 2017
  • Eerste rijtest
    Test: Dodge Nitro

    Test: Dodge Nitro

    • 20 mei 2007
  • Update: Rover 800

    Update: Rover 800

    20
    • 24 oktober 2018
  • Update: Rover 800

    Update: Rover 800

    5
    • 17 september 2018
  • Update: Rover 800

    Update: Rover 800

    27
    • 3 september 2018

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto

Meest actieve bloggers

  • Bas van PuttenBas van Putten (46)
  • Joas van WingerdenJoas van Wingerden (12)
  • Jan LemkesJan Lemkes (7)
  • Roy KleijwegtRoy Kleijwegt (4)
  • Frank JacobsFrank Jacobs (3)
  • Max VeldhuisMax Veldhuis (2)
  • Damiaan HageDamiaan Hage (2)
  • Marc KlaverMarc Klaver (1)
  • Stephan VermeulenStephan Vermeulen (1)
  • Joost BoersJoost Boers (1)

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden