AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Kapitaalvernietiging
50
Ik wil mijn eerdere weblog terugtrekken. Nou, dat is misschien iets te kort door de bocht, maar ik ben de afgelopen week erg aan het denken gezet over auto's als gebruiksartikel. Nog steeds denk ik dat het zinnig is als we auto's op een andere, meer economische manier gaan bekijken, maar de sloopregeling is me bij nader inzien een dolk in het hart.
Dit inzicht kwam tot me door mijn neefje. Hij is een enthousiasteling en wil al sinds jaar en dag een Renaultje 4. Nu hij zijn rijbewijs heeft, besloot hij de daad bij het woord te voegen en ging tijdens zijn vakantie in Frankrijk op zoek naar een mooi exemplaar. Via de Franse Marktplaats vond hij een aantal fraaie Viertjes, trok de stoute schoenen aan en ging langs bij de verkopers. Wat bleek? De Viertjes die hij op het oog had mochten niet meer verkocht worden. Ze stonden op de terreinen van de dealers, reeds ontdaan van hun kenteken en zonder uitzicht op een tweede leven in Nederland. De oorzaak? De Franse sloopregeling!
Fransozen die hun oude 'barrel' inruilen krijgen daarvoor een vergoeding tussen de 1.000 en 5.000 euro ), en daar blijken de stokbroodeters dankbaar gebruik van te maken. En zo gebeurt het dus dat mensen die jarenlang vol tevredenheid hebben genoten van hun autootje, er nu voor kiezen om hun oude R4 liefdeloos af te danken. En die inruilers mogen volgens de wet de weg niet meer op; er rest nog maar één bestemming. De shredder, de meedogenloze zwaarmetalen guillotine die de Viertjes de nek omdraait. En precies dát schiet mij in het verkeerde autoliefhebbers-keelgat. De harteloosheid van de Fransman stuit me tegen de borst; een Renault 4 is een rijdend stuk geschiedenis, een icoontje dat wat mij betreft feilloos in het rijtje 500, Mini, Kever en Eend past, en die moet je koesteren. Het zou hetzelfde zijn als ik mijn fijne Combi ga inruilen voor 'n zuinige Fabia station ofzo...
Mijn neef heeft inmiddels zijn Viertje. Via een Nederlandse importeur sloeg hij er een Frans exemplaar op de kop dat nog net aan de terreur van de sloopkogel is ontsnapt. Prachtig karretje, goed geconserveerd en zeker nog geschikt om z'n trotse nieuwe eigenaar een aantal avontuurlijke jaren te bezorgen. Soms zou ik wensen dat mensen iets minder luisteren naar geld, en dit soort machines een warm hart blijven toedragen.
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs
Waarom de discussie over 100 km/h op Vlaamse snelwegen weer oplaait
Weblogs
Weblog Bas - Autonoom rijden komt dus wel
Weblogs
Weblog Ken - De Golf II GTI van de Rijkswacht is de coolste Belgische politie-auto ooit
Weblogs