AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Auto's als witgoed
35
Het wordt tijd voor een mentaliteitsverandering. De manier waarop wij tegen onze auto's aankijken, is niet meer van deze tijd. Ik vind, en dat is heel wat voor een softie als ik die een band opbouwt met een auto, dat we onze auto's als witgoed moeten gaan zien.
Witgoed. Koelkasten, wasmachines, vrieskisten, televisies... Handig, maar stuk voor stuk vervangbaar. Hoeveel mensen kent u immers die een koelkast van twintig jaar oud in de schuur hebben staan? Niet veel hé? Nee, want het leeuwendeel van die apparaten wordt na een jaar of tien – en dan reken ik ruim – afgeschreven om te worden vervangen door een nieuwe. Een moderne koelkast is immers veel zuiniger dan een exemplaar van tien jaar oud, en een nieuwe televisie kent ook veel meer mogelijkheden dan die oude buis van vroeger. Om nog maar te zwijgen over mobieltjes en computers...
Moeten we ons die gewoonte ook niet aanleren op het gebied van auto's? Waarom rijden we een auto niet voor – pak 'm beet – vier jaar, waarna we het complete pakket uit elkaar halen om volledig te hergebruiken. In het verlengde van de halfzachte sloopregeling die nu zo'n succes is, kunnen mensen die zo'n 'oud' gebakje afschrijven een nieuwe kopen met subsidie van de overheid. Ten eerste is de nieuwe auto zuiniger, schoner en moderner dan het oude exemplaar (en dat is weer goed voor onze wereld), maar belangrijker nog is dat de enorme hoop aan onverkocht blik die we nu hebbenstaan niet langer groeit. We vervangen al die oude meuk door nieuw spul, en ruimen zo onze eigen troep op.
Natuurlijk moeten en kunnen we dit niet verplicht stellen. Uiteraard moeten liefhebbers er gewoon voor kunnen kiezen om hun zeldzame, bijzondere of gave wagens te behouden. Een Focus RS moet bewaard blijven voor het nageslacht, maar zal er ook maar iemand wakker van liggen als al die duizenden Escortjes Clipper of Micraatjes het veld ruimen voor nieuwer spul? Wie bouwt er nu een band op met een Scenic uit 1999?
Ik niet hoor.
Het merendeel van de auto's is nu eenmaal een gebruiksartikel. Niet meer en niet minder. Dan is het tijd om ze ook zo te behandelen.
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs
Waarom de discussie over 100 km/h op Vlaamse snelwegen weer oplaait
Weblogs
Weblog Bas - Autonoom rijden komt dus wel
Weblogs
Weblog Ken - De Golf II GTI van de Rijkswacht is de coolste Belgische politie-auto ooit
Weblogs