Hond of kat?

wolkenlucht | foto: ANP
Is een gram NOx van een dieselmotor schadelijker dan een gram NOx van een benzinemotor? En een gram CO2 of een gram CO, maakt het uit uit welke uitlaat het komt? Of je nu door de hond of door de kat gebeten wordt... Wanneer we naar de in Europees verband opgestelde uitstootregels kijken, de huidige Euro 4- en de toekomstige Euro 5- of Euro 6-normen, dan wordt er wel degelijk onderscheid gemaakt en mogen diesels per kilometer meer NOx of CO uitstoten dan auto's met een benzinemotor. Kijken we naar de eerder dit jaar gewijzigde belastingregels voor bijtelling en BPM, dan wordt er eveneens onderscheid gemaakt tussen wat een diesel- en een benzinemotor aan CO2 mag uitstoten. In dit geval mogen de teugels voor benzineauto's iets meer gevierd worden om nog voor bepaalde kortingen in aanmerking te komen. Ik begrijp dat bij een auto met benzinemotor iets meer moeite gedaan moet worden om de CO2-uitstoot terug te dringen en roet en NOx vragen bij een diesel wat extra aandacht. Maar dat hoeft geen excuus te zijn om de teugels dan maar een beetje te laten vieren. NOx is NOx, CO2 is CO2, of het nu uit de ene of uit de andere uitlaat komt. Toch? Maar daar denken onze wetgevers duidelijk anders over. Is het niet makkelijker om ongeacht of er benzine of diesel getankt wordt dezelfde emissienormen op te leggen?

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens