Hoe zat het met de televisie?

Peking rally tv blog
Van diverse kanten wordt me gevraagd waarom onze Team AutoWeek Renault 4 zo weinig op tv is geweest tijdens de uitzendingen over de Amsterdam-Beijing Rally. Ik heb het niet gezien (ik was een maand van huis), maar sommige teams schijnen inderdaad meer dan andere op de buis geweest te zijn. Ik kan daar niet echt wakker van liggen, sterker nog: ik hoef met m'n kop niet zo nodig in een programma dat het midden houdt tussen "Ontdek je Plekje" en een reality soap. Maar als je je sponsors hebt geworven door ze tv-aandacht te beloven, dan kan ik me voorstellen dat het zuur is als je niet of nauwelijks in beeld bent geweest. Daar kun je moeilijk over doen, maar er is een verklaring.
De organisatie van de Peking-rally heeft circa 1,5 miljoen euro betaald om de wedstrijd iedere avond een half uur (en 's nachts nog een keer een herhaling) op tv te krijgen. Immers (was de gedachte bij organisator Ultimate Events) wanneer een evenement veel aandacht op tv krijgt, is het werven van sponsors (zowel voor de organisatie als voor deelnemers) een stuk eenvoudiger. Zes equipes konden bij Ultimate Events voor € 50.000 per team extra tv-aandacht kopen. Deze zes teams werden dan speciaal gevolgd. De overige zendtijd zou dan gevuld worden met de resterende 94 teams (uiteindelijk werden dat iets minder teams omdat een aantal op het laatste moment afhaakte, maar dat geheel terzijde). Team AutoWeek behoorde bij die resterende teams die niet voor extra tv-aandacht betaald heeft, terwijl bijvoorbeeld Beemsterkaas (de gele Oldsmobile Toronado) wel heeft betaald voor extra aandacht. Dit is de simpele verklaring waarom sommige teams veel en andere nauwelijks in beeld zijn geweest. Enne, het is niet alleen bij dit evenement dat televisie op deze manier tot stand komt; ook bij bijvoorbeeld een wedstrijd als de Dakar-rally moeten de deelnemers de portemonnee trekken wanneer ze wat aandacht willen.
Naast de extra betalende teams kreeg een aantal equipes ook nog iets meer aandacht dan anderen, ook al hadden zij daar niet extra voor in de buidel getast. Dat is misschien niet helemaal eerlijk (alle teams hebben via het inschrijfgeld tenslotte een beetje meebetaald aan de tv-uitzendingen), maar wel begrijpelijk. Drama verkoopt tenslotte beter dan 'probleemloos'. Een Renaultje 4 dat ogenschijnlijk moeiteloos naar Peking rijdt, is voor televisie minder interessant dan een auto die bijna dagelijks door de pechduivel achtervolgd wordt. Tja, het is commerciële televisie en dan tellen de kijkcijfers. En daarbij komt ook nog eens dat je kijkers nu eenmaal makkelijker trekt (of aan je bindt) met iedere dag dezelfde gezichten op de buis dan met telkens een nieuw hoofd dat voorgesteld moet worden en waar de kijkers aan moeten wennen.

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.