Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Geen Opel voor stakkers

25
Geen Opel voor stakkers
Cornelis Kit
  • Cornelis Kit
  • Weblogs
19 januari 2006 om 14:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Bij Opel is men druk bezig de naam GT af te stoffen, we meldden het al eerder deze week. Dit keer zal de naam niet prijken op een fraaie coupé, maar op een roadster die in maart tijdens de Salon van Genève zal debuteren. Een geheel nieuwe creatie is het niet, hij is op Amerikaanse leest geschoeid en deelt de techniek met de achterwielaangedreven Pontiac Solstice en de Saturn Sky. En inderdaad: er is weinig fantasie nodig om in de Saturn Sky een Opel te zien, sterker nog: de Saturn-ontwerpers zeggen dat ze zich hebben laten inspireren door de Vauxhall VX Lightning Concept. Opel is zuinig met informatie, in het persbericht waarin de GT aangekondigd wordt, spreken de Duitsers slechts over een nieuw ontwikkelde viercilindermotor met turbolader en directe inspuiting. Daar moeten we het dan maar mee doen. Een klein beetje spitwerk levert echter veel meer informatie. Van de Pontiac Solstice (standaard met een 177 pk 2,4 liter viercilinder) is begin deze maand namelijk een GXP-versie gepresenteerd en die beschikt over een nieuwe Ecotec 2,0 liter direct ingespoten turbomotor. Het moet wel erg raar gaan wil dat niet dezelfde zijn als dadelijk in de GT komt. Over die motor in de GXP is alles bekend, dus daarom nog even een toegift voor de liefhebbers. Het gaat bij de GXP om een motor met aluminium kop en blok, twee verstelbare door kettingen aangedreven bovenliggende nokkenassen, directe ontsteking, directe inspuiting (maximum inspuitdruk 150 bar), drukgeregelde zuigerkoeling, een dual-scroll turbo, een intercooler en twee balansassen. Verder kunnen de Amerikaanse klanten kiezen uit een handgeschakelde vijfbak of een automaat met eveneens vijf verzetten. Allemaal leuk en aardig, maar het gaat natuurlijk om de prestaties van deze 1.998 cc metende motor, en die zijn best aardig: 260 pk bij 5300 omwentelingen per minuut (da's 130 pk per liter!) en een maximum koppel van 353 Nm dat bereikt wordt tussen 2.000 en 5.300 toeren. Dit motorgeweld wordt aan het asfalt gebracht middels rondom gemonteerde Good Year Eagels F1 in de maat 245/45 R 18 (overigens net als onder de Saturn Sky). Hiermee moet de 1337 kg zware Pontiac in minder dan 5,5 seconden vanuit stilstand naar 60 mph (bijna 100 km/h) sprinten. Met de nieuwe poor mans Corvette (zoals de oer-GT genoemd werd) zul je je geenszins een stakker hoeven te voelen. En terecht, GM noemt als concurrenten voor de Solstice GXP auto's als der Honda S2000, de BMW Z4, de Porsche Boxster en de Nissan 350Z. Dat belooft wat.
Cornelis Kit

Cornelis Kit

Autojournalist

Cornelis Kit (1971) behaalde in 1996 z’n diploma aan de HTS Autotechniek na het met succes afronden van een afstudeerproject bij NedCar in Born. Na z’n studie kwam hij al snel in de journalistiek terecht. Sinds 1999 is hij full-time autojournalist. Naast de praktische inzetbaarheid van auto’s gaat z’n aandacht vooral uit naar nieuwe technologieën en in het bijzonder naar alternatieve aandrijving. Brandstofcellen, hybride aandrijflijnen, eind vorige eeuw reed hij al met prototypes en nog steeds volgt hij de ontwikkelingen kritisch, sinds 2004 voor de tijdschriften AutoWeek en GTO. Misschien tegenstrijdig, maar z’n warme belangstelling hebben ook klassieke auto’s (veel ‘moderne’ techniek stamt vaak al uit vervlogen tijden) en de autosport (met name de techniek om zoveel mogelijk prestaties uit een druppel brandstof te halen, in wezen hetzelfde wat gebeurt bij het zuiniger maken van auto’s).

  • Twitter
  • Facebook
  • Instagram
25 Bekijk reacties

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Cornelis KitLaatste blogs vanCornelis Kit

  • Eerste rijtest
    Test: Porsche Panamera 4 E-Hybrid

    Test: Porsche Panamera 4 E-Hybrid

    16
    • 25 februari 2017
  • Eerste rijtest
    Test: Dodge Nitro

    Test: Dodge Nitro

    • 20 mei 2007
  • Update: Rover 800

    Update: Rover 800

    20
    • 24 oktober 2018
  • Update: Rover 800

    Update: Rover 800

    5
    • 17 september 2018
  • Update: Rover 800

    Update: Rover 800

    27
    • 3 september 2018

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto

Meest actieve bloggers

  • Bas van PuttenBas van Putten (46)
  • Joas van WingerdenJoas van Wingerden (14)
  • Jan LemkesJan Lemkes (7)
  • Frank JacobsFrank Jacobs (3)
  • Roy KleijwegtRoy Kleijwegt (3)
  • Max VeldhuisMax Veldhuis (2)
  • Joost BoersJoost Boers (2)
  • Damiaan HageDamiaan Hage (2)
  • Marc KlaverMarc Klaver (1)
  • Stephan VermeulenStephan Vermeulen (1)

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden