Geen Opel voor stakkers

Geen Opel voor stakkers
Bij Opel is men druk bezig de naam GT af te stoffen, we meldden het al eerder deze week. Dit keer zal de naam niet prijken op een fraaie coupé, maar op een roadster die in maart tijdens de Salon van Genève zal debuteren. Een geheel nieuwe creatie is het niet, hij is op Amerikaanse leest geschoeid en deelt de techniek met de achterwielaangedreven Pontiac Solstice en de Saturn Sky. En inderdaad: er is weinig fantasie nodig om in de Saturn Sky een Opel te zien, sterker nog: de Saturn-ontwerpers zeggen dat ze zich hebben laten inspireren door de Vauxhall VX Lightning Concept.
Opel is zuinig met informatie, in het persbericht waarin de GT aangekondigd wordt, spreken de Duitsers slechts over een nieuw ontwikkelde viercilindermotor met turbolader en directe inspuiting. Daar moeten we het dan maar mee doen. Een klein beetje spitwerk levert echter veel meer informatie. Van de Pontiac Solstice (standaard met een 177 pk 2,4 liter viercilinder) is begin deze maand namelijk een GXP-versie gepresenteerd en die beschikt over een nieuwe Ecotec 2,0 liter direct ingespoten turbomotor. Het moet wel erg raar gaan wil dat niet dezelfde zijn als dadelijk in de GT komt. Over die motor in de GXP is alles bekend, dus daarom nog even een toegift voor de liefhebbers.
Het gaat bij de GXP om een motor met aluminium kop en blok, twee verstelbare door kettingen aangedreven bovenliggende nokkenassen, directe ontsteking, directe inspuiting (maximum inspuitdruk 150 bar), drukgeregelde zuigerkoeling, een dual-scroll turbo, een intercooler en twee balansassen. Verder kunnen de Amerikaanse klanten kiezen uit een handgeschakelde vijfbak of een automaat met eveneens vijf verzetten. Allemaal leuk en aardig, maar het gaat natuurlijk om de prestaties van deze 1.998 cc metende motor, en die zijn best aardig: 260 pk bij 5300 omwentelingen per minuut (da's 130 pk per liter!) en een maximum koppel van 353 Nm dat bereikt wordt tussen 2.000 en 5.300 toeren. Dit motorgeweld wordt aan het asfalt gebracht middels rondom gemonteerde Good Year Eagels F1 in de maat 245/45 R 18 (overigens net als onder de Saturn Sky). Hiermee moet de 1337 kg zware Pontiac in minder dan 5,5 seconden vanuit stilstand naar 60 mph (bijna 100 km/h) sprinten. Met de nieuwe poor mans Corvette (zoals de oer-GT genoemd werd) zul je je geenszins een stakker hoeven te voelen. En terecht, GM noemt als concurrenten voor de Solstice GXP auto's als der Honda S2000, de BMW Z4, de Porsche Boxster en de Nissan 350Z. Dat belooft wat.

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.