Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Een nieuwe A2

52
Audi A2 Bas van Putten
Audi A2Audi A2Audi A2Audi A2Audi A2 boekAudi AI:me Concept
Bas van Putten
  • Bas van Putten
  • Weblogs
30 maart 2020 om 12:02
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Gaat het dan toch gebeuren? Komt er een nieuwe A2? Al jaren smeken A2-fans, de A2 rijdende schrijver dezes voorop, om een wedergeboorte van het geniale aluminium mpv’tje dat, te duur en dus miskend, in 2000 zijn tijd te ver vooruit bleek.

In 2019 toonde Audi in Sjanghai de AI:me, een bijna autonoom rijdende toekomststudie die zijn verwantschap met de A2 niet verloochende. De meest zichtbare parallel was de achterkant met de geknikte glaspartij. Ik smulde bij voorbaat. En nu meldt AutoBild dat er echt beweging in de zaak zit. Op het nieuw MEB Entry-platform voor kleine elektrische auto’s van het VW-concern, merkwaardigerwijs overigens ontwikkeld door Seat, ziet Audi ruimte voor een elektrische opvolger van het mythische origineel. ‘De tijd voor een nieuwe A2’ zou gekomen zijn, heeft het blad in de wandelgangen opgevangen. “Al was de oude een flop, hij bepaalt tot vandaag het imago van Audi.” Het lijkt me wat overdreven, maar voor het goede doel ben ik bereid het volledig met de Duitse vakbroeders eens te zijn.

Ik zou geen bezwaar hebben tegen het Sjanghai-ontwerp. Autofabrikanten willen natuurlijk altijd vooruit, zodat alleen hun designafdelingen het mandaat hebben op het verleden terug te grijpen. In het A2-traject zou ik als Audi eenmalig voor een remake kiezen. Hier kunnen ze in Ingolstadt hun Vorsprung durch Technik immers zo van het schap trekken, twintig jaar jong en geen dag verouderd. Hoewel,  dashboard en veiligheidsvoorzieningen eisen natuurlijk een upgrade, al haalde het autootje in 2002 toch zomaar vier sterren in de Euro NCAP-crashtest – zij het met zware strafpunten voor voetgangersveiligheid, waarvoor de Audi maar één ster scoorde. Maar daar valt ongetwijfeld iets aan te doen.

De kernwaarden van het concept staan intussen fier overeind. Geen auto van dit formaat – lengte drie meter tweeëntachtig – biedt zo’n riante binnenruimte voor vier volwassen passagiers en 390 liter (!) bagageruimte. Het Audi Space Frame met de aluminium carrosserie is een geniale lichtgewicht-constructie. Er is een dubbele bodem voor de batterijen, omdat in de ontwikkelingsfase al rekening werd gehouden met een elektrische aandrijflijn. Een extreem lage luchtweerstandscoëfficiënt van 0.25 voor de A2 1.2 TDI maakt nog steeds indruk. Bij die spaar-diesel, die toen makkelijk 1 op 33 haalde, zijn zelfs de veerpoten en wielophanging van aluminium. De duurzaamheid is maximaal.

Stel je eens voor. Je neemt de koets van de 1.2, die rijklaar 830 kilo weegt. Je haalt de diesel en de bak eruit, samen 134 kilo -  wat ik vrij precies weet dankzij met meesterlijke boek dat mijn Duitse collega Dirk-Michael Conradt over de geschiedenis van mijn Audi schreef. Blijft over: minder dan 700 kilo. Dat geeft je honderden kilo’s speelruimte voor een ongekend lichte EV. Het 50 kWh-batterijpakket van de elektrische Corsa weegt in totaal nog geen 350 kilo. Theoretisch zou zo’n A2 Electric ruim onder de 1100 kilo moeten kunnen blijven. Door de geringe massa en de lage luchtweerstand zou hij voldoende hebben aan een relatief compact accupakket.

Ik droom er al jaren van. De zwarte A2 1.4 hier op de oprit, met 165.000 kilometer ondanks wat kleinigheidjes op zijn tijd in topconditie, kan nog wel even mee. Maar mocht het motortje gaan haperen, dan zou ik hem liever eigenhandig laten elektrificeren dan hem prijs te geven. Roesten zal hij niet, en zo duur kan een conversie met die gestaag dalende batterijprijzen mettertijd niet zijn. Het is en blijft een van de meest doordachte auto’s ooit. Ik heb die kleine Einstein in mijn hart gesloten. Maar het is al een hele troost dat Audi zijn naam in ere wenst te houden.

Bas van Putten

Bas van Putten

Columnist/Schrijver

Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.

  • Twitter
52 Bekijk reacties

Lezersreacties (52)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Bas van PuttenLaatste blogs vanBas van Putten

  • Weblogs
    Stilte voor de stroomstorm

    Stilte voor de stroomstorm

    92
    • 31 oktober 2018
  • Weblogs
    Verouderde navigatiekaarten

    Verouderde navigatiekaarten

    67
    • 19 oktober 2018
  • Weblogs
    Zet dat kreng uit

    Zet dat kreng uit

    46
    • 4 oktober 2018
  • Weblogs
    Heksenjacht op diesel

    Heksenjacht op diesel

    156
    • 25 september 2018
  • Weblogs
    Elon Musk twittert

    Elon Musk twittert

    60
    • 28 augustus 2018

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto

Meest actieve bloggers

  • Bas van PuttenBas van Putten (46)
  • Joas van WingerdenJoas van Wingerden (14)
  • Jan LemkesJan Lemkes (7)
  • Roy KleijwegtRoy Kleijwegt (4)
  • Frank JacobsFrank Jacobs (3)
  • Max VeldhuisMax Veldhuis (2)
  • Joost BoersJoost Boers (2)
  • Damiaan HageDamiaan Hage (2)
  • Marc KlaverMarc Klaver (1)
  • Stephan VermeulenStephan Vermeulen (1)

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden