De laatste der Mohikanen

Ford Focus RS (foto: Jacco van de Kuilen)
Inhakend op de blog van collega Inia, lijkt het er op dat ik onlangs in de omgeving van Nice met de laatste Ford RS aller tijden heb gereden. Het is dat het Focus RS-project al in vergevorderd stadium verkeerde want vandaag de dag had zo'n project zeer waarschijnlijk geen enkele kans van slagen gehad. Want hoe kun je nu met droge ogen met een 'ecoterrorist' als de 305 pk sterke RS op de proppen komen als je eigenlijk zo snel mogelijk je hele modellengamma 'groen' dient te maken? Het getuigt van lef en toch ook wel humor dat Ford de RS ook doodleuk in gifgroen levert. Wat nou 'eco'? Dat het 'Ultimate Green' feitelijk een geste is naar sponsor BP doet daar wat mij betreft niets aan af. Hoe dan ook, ik heb mogen proeven van de nieuwe RS en het smaakte goed. Erg goed. De nieuwe RS is een stuk bruter dan z'n voorganger, waarvan ik altijd een groot fan ben geweest. Die was puurder, de nieuwe voelt aan alle kanten zwaarlijviger aan en dat is-ie dan ook: bijna 200 kilo. Nogal logisch dat je dan wat meer vermogen nodig hebt. Ford weet die 305 pk en 440 Nm echter wonderwel goed naar de voorwielen te loodsen, mede dankzij een uitstekend sperdifferentieel en een vernuftige voorwielophanging, dat de werking van torque steer tegengaat. En die vijfcilinder turbo trekt er niet alleen als een bezetene aan, hij klinkt ook nog eens fenomenaal. Voordat u de indruk krijgt dat ik op deze plaats een advertorial voor Ford aan het schrijven ben (en wat dan nog; de RS is simpelweg een geweldige kar, kopen dat ding!) kan ik u vast melden dat AutoWeek op de komende AutoRAI zo'n brute Focus RS weggeeft. Over het hoe en wat leest u binnenkort meer!

Lezersreacties (30)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.