‘Bijtelling elektrische auto zit 2022 al dicht bij benzine’ - Weblog
Het was op autogebied niet zo’n heel spannende Prinsjesdag. Evengoed veranderen er komend jaar enkele dingen die beslist invloed zullen hebben op de autoverkopen.
Zo stijgt de bijtelling voor elektrische auto’s. Nu zitten we nog op 12 procent, maar dat wordt 16 procent. Het was oorspronkelijk eigenlijk 17 procent, maar met hangen en wurgen heeft de autolobby er een procentpuntje af weten te krijgen. Scheelt je toch vijf jaar lang een tientje per maand. Belangrijker is dat het maximumbedrag voor de bijtellingskorting naar beneden gaat, van €40.000 naar €35.000. Voor alles daarboven wordt de volle mep aan bijtelling berekend. De combinatie van die twee aspecten scheelt fors. Met de hausse van nieuwe hoge EV’s, zoals de Tesla Model Y, de Hyundai Ioniq 5, de Skoda Enyaq en de Kia EV6, is er een forse groep mensen die zit te nagelbijten of hun auto voor 1 januari 2022 wordt afgeleverd.
Wat het scheelt? Bij een nieuwprijs van €60.000 stijgt de netto bijtelling van € 291 naar € 351 per maand als je die op 2 januari in plaats van op 31 december op kenteken hebt. Vijf jaar lang, totaal €3.600. Dat is niet niks. Belangrijker is echter dat benzineauto’s ineens weer aantrekkelijk worden als leaseauto, want in plaats van zo’n dikke Skoda Enyaq van 60 mille kun je ook een leuke Kodiaq 1.5 TSI rijden voor 50 mille. De netto bijtelling? Precies €348 per maand. Laten we ook een segment lager kijken. Een aardig aangeklede Peugeot e-2008 kost je €40.000. Dat is volgend jaar €212 netto per maand aan bijtelling. Voor slechts €30.000 rijd je een niet onaardige 130 pk 2008 met de 1.2-benzinemotor en die kost je per maand €209. Bovendien heb je dan nooit te maken met range-anxiety en ook rijdt de auto beter.
De meerprijs van een EV werd tot op heden genoeg gecompenseerd, maar dat voordeel valt nu wel erg snel weg. Zoals het elke keer gaat bij de overheid, zien we de balans te snel verschuiven. De nul procent bijtelling was altijd onnodig laag. Het kabinet had destijds met twee of drie procent bijtelling kunnen beginnen om door te gaan naar iets van zeven procent en dan een procentje per jaar erbij of zo. Maar na jaren van te weinig bijtelling voor stekkerauto’s, slaat het kabinet nu compleet door naar de andere kant en prijst de overheid elektrische modellen (gezien de meerprijs daarvan) al bijna gelijk aan benzinevarianten. Nu zal een deel van de EV-rijders nooit meer terugkeren naar een benzineauto, omdat een elektrische auto hen domweg uitstekend bevalt, maar een ander deel is meer berekenend en grijpt zonder scrupules terug naar een fijne benzineauto zonder overgewicht.
Kijken we dan naar de particuliere markt. Op dat vlak heeft de kabinet minder vreemde besluiten genomen. Zo daalt de subsidie – die ik nog altijd veel te hoog vind gezien de bpm-vrijstelling die er al is – per persoon iets én gaat er wat kortingsbudget naar voren, zodat er in 2022 voor vier keer zoveel nieuwe EV’s een aankoopsubsidie is. Verstandig, gezien de run van begin dit jaar. Het blijft merkwaardig dat het kabinet het budget per se wil spreiden over meer jaren, maar goed. Dit betekent uiteraard wel dat elke (slimme) particulier de aankoop van een EV uitstelt naar januari. Dus waar we eind dit jaar wederom een eindsprint meemaken in de zakelijke automarkt, maken we die verkoopboost juist pas in januari mee bij de particulieren. In de totale cijfers zijn deze bewegingen niet of nauwelijks zichtbaar, zodat een niet-oplettende politicus (dat zou je bijna een pleonasme kunnen noemen) het effect van zijn beleid niet opmerkt, mocht de zakelijke markt voor elektrische auto’s in 2022 inderdaad helemaal vastlopen. Ik ben benieuwd.

Roy Kleijwegt
Autojournalist
Roy Kleijwegt (1981) heeft Journalistiek gestudeerd en liep in 2004 bij AutoWeek stage. Hij werkte daarna een aantal jaar bij het vakblad Automotive maar keerde hij in 2008 terug bij AutoWeek als testredacteur en politiek expert. Hij houdt van supercars en lichte sportwagens, van moderne auto's met coole gadgets en de mensen achter bijzondere automerken. Waar velen de opkomst van EV’s zien als een ramp, vindt Roy de transitie bijzonder interessant. Evengoed zijn zijn favoriete auto’s hoogtoerig en atmosferisch: hij moest een traan laten tijden het testen van een Ferrari 812 Superfast. Roy heeft weinig met klassiekers, hoewel de liefde voor youngtimers groeit nu hij ouder wordt. Hij reed in zijn vrije tijd op z'n Kosmic Rotax kart maar die is door tijdgebrek verkocht. In zijn vrije tijd geniet hij van sporten, poker en zijn gezin. Roy heeft veel interesse in BPM-wetgeving en andere politieke zaken en probeert op dat vlak de mopperende Nederlander uit te leggen hoe dingen werken. Voor zijn eigen deur staat een Tesla Model 3.