Autoshows

IAA publiek
Vanaf het moment dat ik mijn plekje op de newsdesk een jaar of drie geleden verruilde voor de post van coördinator van het Occasion-gedeelte in AutoWeek heb ik volgens mij geen autobeurs meer bezocht. Dat heb ik nog geen moment jammer gevonden. Want er is namelijk een verschil tussen en autobeurs bezoeken en een autobeurs coveren – vroeger noemden ze dat 'verslaan', geloof ik. In het eerste geval slenter je op je gemak over de beursvloer en vertoon je je alleen bij de merken en/of modellen die je boeien. Geen haast, geen tijdsdruk.
Ben je een beurs aan het coveren, zoals we bij AutoWeek plegen te doen, heb je wel haast en is de tijdsdruk hoog. Want in één dag wil je de hele show gecovered hebben. In Genève is dat normaal gesproken goed te doen; de Zwitserse hal is lekker compact en iedereen staat op een kluitje – je struikelt er letterlijk van de ene primeur naar de andere. Overal even een praatje maken ("Alles goed? Ja? Mooi. Druk hè? Nou. Zeg, wat hebben jullie aan nieuws staan?") terwijl de fotograaf door een woud van armen en benen probeert dat ene plaatje van de auto zónder deuren- en kofferklep-opentrekkende Japanners te schieten. Vergeleken bij de beurs van Frankfurt – die vandaag weer van start is gegaan - is die van Genève het Smurfendorp. Wat is het daar in Duitsland allemachtig groot! Minstens tien hallen vol glimmend blik. Ik heb ooit de kapitale fout gemaakt door er een nieuw paar schoenen in te gaan lopen. Zelfs met voorgevormde wandelschoenen heb je aan het eind van de dag geen poten meer over. Maar het feit dat je de show tóch weer van voor tot achter gecovered hebt voor een verslag in AutoWeek, maakt veel, zo niet alles goed.
De laatste jaren verzorgen we ook videoverslagen vanaf de beursvloer en sindsdien is het nog harder doorbikkelen voor de verslaggevers en videojongens. Beelden schieten, stand upje erbij, monteren en hoppa, het web op! En het liefste moet alles een uur geleden klaar zijn. Ondertussen holt de rest van de collega's van stand naar stand voor het verslag in AW, worden her en der mensen 'uit de industrie' doorgezaagd en ontkom je natuurlijk niet aan het onderdeel 'relatiebeheer'. Het lijkt soms wel een militaire operatie, zo'n show coveren!
Voorlopig volg ik alle gebeurtenissen in Frankfurt lekker vanachter mijn computer. Ik laat me verrassen door het nieuws, in plaats van er achteraan te jagen. Wel zo relaxed. Mijn persoonlijke hoogtepunten zijn de concept cars van Trabant en Citroën, de nT en de Revolte. En wat zijn die Bugatti 16C Galibier Concept en Brabus E V12 heerlijk over de top! Kan 'Frankfurt' u een beetje bekoren dit jaar?

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.