Afscheid van de piepertjes?

gehoorbescherming
Steeds vaker erger ik me aan allerhande goed bedoelde maar vreselijk irritante piepgeluiden in de auto. Wanneer ik de lichten aan laat staan gaat er een alarm af en als ik vergeet het frontje van de radio mee te nemen klinkt er een piepje. Zitten de sleutels nog in het contact terwijl ik wil uitstappen? Ik word er op geattendeerd door een zoemer, dezelfde die ook lijkt af te gaan wanneer ik achteruit inparkerend een paaltje nader. En wanneer ik bij de slagboom voor ons redactielokaal net niet met m'n toegangspasje bij de kaartlezer kan, dan maak ik (om wat verder uit het raampje te kunnen reiken) m'n veiligheidsgordel los. En jawel: alarm!
Autofabrikanten proppen de auto vol met allerhande gekkigheid, soms op vrijwillige basis maar helaas soms ook opgelegd door instanties als Euro NCAP. Met bijvoorbeeld het veiligheidsgordelalarm kunnen bij Euro NCAP-tests punten verdiend worden, en genoeg punten leveren weer een extra ster op en een extra ster... tja, dat staat goed in de advertenties en dus zijn die punten goed voor de autoverkopen. Maar ik wil al die bemoeizuchtige piepertjes en zoemertjes niet! Gek word ik er van!
Gelukkig gloort er hoop. Wat is namelijk het geval? Seat heeft tot mijn (en waarschijnlijk tot veler) genoegen het mes gezet in de waarschuwingspiepertjes. Weliswaar meldt Euro NCAP bij monde van voorzitter Claes Tingvall teleurgesteld te zijn in Seat, maar ik vind het prima: vanaf productieweek 39 wordt er in de Leon niet meer gewaarschuwd als de veiligheidsgordel nog niet is vastgemaakt. Bij de Nederlandse Seat-importeur weet men niet of het schrappen van de pieper gedaan is vanwege de kosten of dat er andere redenen aan ten grondslag liggen. Dat maakt me ook niet uit. Dit verdient navolging!

Lezersreacties (41)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.