Relaxed en voorbereid op vakantiereis met de auto

Vakantie Fiat Panda met caravan

Volgens het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen bezuinigt de Nederlander flink op zijn vakantie. Ook als het om autovakanties gaat, houden we de hand op de knip. Toch gaat de ANWB ervan uit dat er evenveel mensen met de auto naar het buitenland gaan als vorig jaar. Van de Nederlanders die deze zomer op vakantie gaan, kiest tweederde de auto. Voor een prettige en ontspannen reis is het dan handig om bij een aantal zaken stil te staan. 

Moderne auto’s hebben minder onderhoud nodig dan de modellen van 20, 30 jaar geleden. Toch moet de vakantierit naar het zuiden niet worden onderschat. Voor veel auto’s is het de langste reis van het jaar. Daarom is het verstandig om nog even een paar dingen te checken voor vertrek.

Check de banden

Een te lage bandenspanning is de meest voorkomende oorzaak van bandenpech. Bij een volgeladen vakantieauto kan een onvoldoende opgepompte band klappen, omdat hij onder de zware last oververhit raakt. Breng daarom voor vertrek de banden minimaal op de spanning die voor de desbetreffende, volgeladen auto gelden. Op een sticker bij de portieren of in het instructieboekje staat de geadviseerde bandenspanning aangegeven. Het is geen ramp als je die met 0,2 of 0,3 bar overschrijdt.

Let vooral bij oudere banden op eventuele schade, zoals haarscheurtjes. Zelfs al is het profiel nog goed, de aanschaf van nieuwe banden is soms echt onvermijdelijk. Vooral de hoge leeftijd van banden van aanhangers, zoals caravans, wordt vaak onderschat. Ook al hebben ze relatief weinig kilometers gereden, ze zijn op een gegeven moment echt aan vervanging toe.

Van onze partner
Waar ga je naar toe?
Bij bol.com vind je een grote keuze aan navigatie voor de auto die je snel op je bestemming brengen en om files heen leiden.

Check de vloeistoffen

Voor een lange rit bij zomerse temperaturen moet de koelvloeistof op peil worden gebracht. Doe dit alleen als de motor afgekoeld is, om brandwonden te voorkomen. Kijk dan ook meteen even of de motorolie nog op peil is. En over vloeistoffen gesproken: er zijn speciale middelen te koop om aan het water in het ruitensproeierreservoir toe voegen, waardoor insecten makkelijker van de voorruit te verwijderen zijn. Omdat het in de zomer ook flink kan regen, is het tevens verstandig om te controleren of de ruitenwisserbladen nog onbeschadigd zijn en vrij van vuil en vet.

Check de lampjes

Controleer of alle verlichting het nog goed doet. Verder is het verstandig om een setje reservelampen en zekeringen mee te nemen. In sommige vakantielanden is dit verplicht. Check ook even of de lampjes nog actueel zijn. Sommige automobilisten hebben een setje verouderde lampen aan boord, die al lang niet meer bij de huidige auto passen. Denk bijvoorbeeld aan H4 lampen terwijl je auto inmiddels H7 pitten in de koplamp heeft. Bovendien zijn sommige lampjes niet overal in Europa makkelijk verkrijgbaar, zoals het halogeentype H11.

Van onze partner
Heb je plannen voor uitstapjes, trendy producten of een belevenis?
Je vindt bij vakantieveilingen.nl veel meer dan alleen reizen en hotels! Kijk er ook eens voor dagjes uit, het huren van een supercar en veel meer!

Haal de hitte uit de auto

Bij buitentemperaturen van meer dan 30 graden Celcius wordt het in een auto al gauw bloedheet. De lucht in het interieur kan dan temperaturen bereiken van meer dan 60 graden. Daarom is het verstandig om een opgewarmd interieur voor vertrek goed te koelen door ventilatie: ramen en eventueel ook de deuren openen. Zet bij vertrek de klimaatregeling in de recirculatiestand. Dan wordt er geen warme lucht van buiten aangevoerd en kan de airco al zijn capaciteit gebruiken om alleen de lucht in de auto te koelen. Zet de airco in een verhitte auto niet te koud: zo’n 22 graden is prima. Bij korte ritten is het vaak verstandiger om de airco helemaal niet te gebruiken en alleen de ramen open te zetten. Dat scheelt nog brandstof ook.

Om de hitte buiten te houden, kan eenmaal op de parkeerplaats zonwering tegen de ramen worden geplaatst. Daardoor worden ook de zitplaatsen en het dashboard beschermd tegen de zon. Laat nooit kinderen of dieren alleen in de auto achter, zelfs niet als deze in de schaduw geparkeerd staat. Een verhit auto-interieur kan leiden tot serieuze gezondheidsproblemen, zoals hartritmestoringen of problemen met de bloeddruk. 

Van onze partner
Milieusticker, vignet nodig?
In veel gebieden in Frankrijk en Duitsland moet je een vignet op je auto hebben. Bestel je Vignette Crit’Air, E-Plakette of milieusticker bij VignetBestellen. Gewoon in het Nederlands. Ook voor je (tol)vignet dat je in Oostenrijk en Zwitserland moet hebben. Regel het op tijd!

Pak slim in voor je vakantiereis met de auto

Plaats zware en grote stukken bagage zo laag mogelijk in de bagageruimte en liefst zo dicht mogelijk in de buurt van de achteras. Dat komt de wegligging ten goede en is ook veiliger bij een onverhoopte aanrijding. Bij een stationwagon is het verstandig om de bagageruimte met een speciaal net van de zitplaatsen te scheiden, als de bagage boven de achterbank uitsteekt.

Kom je in de kofferbak ruimte tekort, wijk dan uit naar de voetenruimte bij de achterbank en beslist niet naar de hoedenplank. Houd de achterbank zoveel mogelijk vrij van bagage. Een los op de achterbank geplaatste koffer kan bij een noodstop tot een levensgevaarlijk projectiel worden. Zelfs ogenschijnlijk onschuldige, kleine voorwerpen als een cd of kinderspeelgoed, kunnen bij een ongeval de inzittenden verwonden. Bij een botsing met 50 km/u worden voorwerpen met een kracht tot wel 50 keer hun eigen gewicht gelanceerd. Een mobiele telefoon van 300 gram wordt zo een moordwapen van 15 kilo. Berg daarom ook de telefoon of portemonnee liefst in een afsluitbaar vakje op.

Een auto mag maar een beperkt gewicht met zich meedragen. Dat is wettelijk vastgelegd. Voor een flinke auto als de Volkswagen Passat stationwagon is dat zo’n 500 kg. Dat lijkt veel, maar met meerdere passagiers en een tank vol brandstof ga je al gauw richting de limiet. Op het kentekenbewijs is precies te zien hoe het zit met het gewicht van de auto: massa leeg, rijklaar en maximum toegestaan. Wie het maximale gewicht overschrijdt, loopt het risico op een bekeuring. En het is domweg niet veilig. 

Radardetector en flitswaarschuwingen soms verboden

Het gebruik en in bezit van radardetectors is in de meeste Europese landen verboden, met uitzondering van Hongarije, Rusland en het Verenigd Koninkrijk. In Nederland, België en Oostenrijk is flitspaalsignalering in een navigatiesysteem wél toegestaan. In Duitsland, Frankrijk, Zwitserland is flitspaalsignalering in het navigatiesysteem verboden en in andere elektronica, zoals een laptop, tabletcomputer of smartphone. Verwijderen dus, want alleen uitschakelen van de functie is niet voldoende.

Van onze partner
Maak jouw smartphone of tablet compleet!
Haal het maximale uit je toestel met de beste accessoires via GSMpunt.nl. Denk daarbij naast hoesjes ook aan houders en kabels

Gele hesjes niet overal verplicht

In landen als Nederland en Duitsland is het niet verplicht om bij pech onderweg een reflecterend veiligheidsvest te dragen. Maar in Oostenrijk, Kroatië, Frankrijk en verschillende andere landen geldt deze draagplicht wel en moet de bestuurder zo’n vest zelfs altijd bij zich hebben in de auto. In Italië moeten alle inzittenden van een auto het vest dragen, zodra zij bij pech de auto verlaten. Gebeurt dat niet, dan kunnen er boetes worden uitgedeeld van minimaal 38 euro per persoon.

Routekaarten voor kinderen

Speciaal voor kinderen heeft de ANWB Kinderroutekaarten gemaakt:  Nederland, Frankrijk en De Alpen (Duitsland, Zwitserland, noord-Italië). De kaarten zijn bedoeld om de kids op de achterbank bij de reis te betrekken en onderweg bezig te houden. Op de voorkant van de kaart kunnen de kinderen de reis op een echte routekaart volgen, op de achterkant staan leuke spelletjes en weetjes voor onderweg. De kaarten zijn bedoeld voor kinderen van 7 tot 14 jaar en voor ANWB-leden gratis af te halen bij de ANWB-winkels. Ze zijn ook verkrijgbaar via download op anwb.nl 

Alcoholtest in Frankrijk: niet verplicht

Sinds 1 juli 2012 moest in elke auto op de Franse wegen een alcoholtest (éthylotest) aanwezig zijn. Deze verplichting is inmiddels ook weer afgeschaft maar het wordt wel aanbevolen ze in de auto te hebben.

Mijd de files: rij op donderdag of zondag!

Op alle zaterdagen in juli en augustus is het weer druk op de wegen in Europa. In Frankrijk en in Duitsland kunnen de files zelfs oplopen tot een lengte van meer dan 50 kilometer. Het beste is om in de zomermaanden niet op zaterdag door Frankrijk te reizen. 

De drukste weekends in Duitsland zijn het laatste van juli en het eerste van augustus. In Oostenrijk zijn de laatste twee weekends van juli en de eerste drie van augustus het drukst. In Zwitserland is het drukste weekend het laatste weekend van juli. In Italië is het drukste weekend het eerste weekend van augustus. Volgens de ANWB is het in juli en augustus op de donderdagen en op de zondagen het rustigst op de weg.