Zo ver komt de Porsche Taycan in de praktijk

'Als je deze Porsche rijdt zoals je een Porsche moet rijden, dan haal je nog geen 300 km'

Porsche Taycan

Als liefhebber zou je kunnen stellen dat het verbruik van een Porsche niet zo relevant is. Wij kunnen ons prima daarin vinden, maar zoals op elke regel is er een uitzondering. In dit geval bij de Porsche Taycan, want puur omdat het een EV is zijn verbruik en actieradius relevante gespreksonderwerpen. Daarom deze week in dit theater: zo ver komt de Porsche Taycan in de praktijk. 

Tot de recent gelanceerde facelift bood Porsche keuze uit twee accupakketten. Standaard 79,2 kWh (netto 71 kWh), optioneel of bij specifieke uitvoeringen schopt-ie het tot bruto 93,4 en netto 83,7 kWh. Na de modelupdate doorbreekt Zuffenhausen zelfs de 100-kWh grens, maar in dit artikel houden we het op de variant die nú op de weg is te zien. Daarvan hebben elg gebruikers een review bijgehouden, waarin ze vrijwel zonder uitzondering hun verbruik en actieradius delen. 

Zo ver komt de Porsche Taycan 79,2 kWh 

We bijten het spits af met de instapper. Met een volgeladen batterijpakket komen bestuurders gemiddeld 351 kilometer ver, wat staat voor een elektriciteitsverbruik van 20,2 kWh/100 km. Voor dit resultaat hebben we zowel de gangbare Taycan, de Sport Turismo en Cross Turismo bij elkaar gezet, waarbij we zien dat de minst gestroomlijnde Cross Turismo daadwerkelijk de kleinste actieradius laat zien. “Betreffende het verbruik, dat is gewoon niet goed genoeg”, schrijft de eigenaar van die auto. “Als je deze Porsche rijdt zoals je een Porsche moet rijden, dan haal je nog geen 300 km.” 

De zuinigste 79,2-kWh rijder scoort juist opvallend goed met zijn achterwielaangedreven Taycan, en dat beseft hij zelf ook. “Het gemiddeld verbruik is gezakt naar 17,0 kWh/100 km. Niet slecht voor een Porsche, toch?” Het blijkt naar meer te smaken. “Toch ging het wringen en wilde ik meer power. Zo gezegd, zo gedaan, de auto is ingeruild op een Taycan 4S met een battery plus.” Daarmee slaat hij een mooi bruggetje naar het model met het grote accupakket. 

Actieradius Porsche Taycan 93,4 kWh 

Daar aangekomen kijken we meteen naar de gemiddelde actieradius, waarbij we een getal van 358 kilometer aantreffen. Inderdaad, dat is maar een paar kilometer méér dan bij de versie met het kleinere pakket! Logischerwijs is het gemiddelde energieverbruik met 23,3 kWh/100 km ook wat hoger. 

Een duidelijke verklaring voor dit grote – of kleine, wat je wil – verschil kunnen we uit de reviews niet opmaken. Hooguit kunnen we erbij vermelden dat de Taycan in onze eigen tests zowel boven als beneden het gemiddelde uitkwam. In een dubbeltest tegen zijn broer, de Audi E-Tron GT, realiseerden we 22,3 kWh/100 km en een rijbereik van 375 kilometer. De uitnodigend snelle Taycan Turbo S kwam tot een verbruik van 27,5 kWh/100 km, waarmee het accupakket elke 304 kilometer om een laadbeurt vraagt. 

In dat licht bezien deden de collega’s van AutoBild het best netjes. Gedurende hun duurtest van 100.000 kilometer verbruikten zij gemiddeld 20,2 kWh/100 km, goed voor een actieradius van 415 kilometer. Maar één van ‘onze’ berijders doet het met zijn Taycan Sport Turismo net iets beter: gemiddeld 19,8 kWh/100 km, met een bijbehorend rijbereik van maximaal 423 kilometer.  

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (193) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum