Zo ver komt de Kia EV6 77,4 kWh in de praktijk

‘Zonder ons best te doen over de 400 km’

Kia EV6

De EV6 is Kia’s elektrische vaandeldrager, waaraan het model met zijn extravagante voorkomen en 800 volt-systeem zowel visueel als technisch uiting geeft. Daar stopt het niet, want met het netto 74-kWh batterijpakket moet je behoorlijk ver kunnen komen. Dat is tenminste de theorie. Hoe ver komt Kia’s ruimteschip in de praktijk? 

Om tot een goed beeld te komen combineren we ervaringen uit onze eigen tests met door gebruikers genoemde waarden in hun Kia EV6 gebruikersreviews. Zij beschrijven meer dan eens het energieverbruik over een langere periode en delen details over het verbruik en de bijbehorende actieradius onder zomerse en winterse omstandigheden. 

Gemiddelde actieradius Kia EV6  

Hoewel Kia de auto ook levert met een netto 54-kWh batterijpakket kiezen veruit de meeste gebruikers voor de EV6 met 77,4-kWh batterij. Hiervan is 74 kWh bruikbaar. Het gemiddelde verbruik van alle rijders is 18,4 kWh/100 km, wat leidt tot een actieradius van 402 kilometer. In onze dubbeltest met broeder Hyundai Ioniq 5 kwamen we tot een vergelijkbaar resultaat, een verbruik van 18,5 kWh/100 km leidde tot een rijbereik van 400 km. Als de auto niet op winterbanden had gestaan was dit resultaat waarschijnlijk nog iets beter geweest. Ook in een ander verslag kon je het al lezen: “Wij komen zonder ons best te doen over de 400 km.” 

In de winter, op de snelweg 

Een gemiddelde waarde is mooi, maar hoe zit het met de uitersten? De bestuurder van een EV6 77,4 kWh GT-Line die zich rond het gemiddelde begeeft schrijft daarover: “Gemiddeld over 1 jaar een verbruik van 18,1 kWh/100 km, met uitschieters van 13,9 tot bijna 22 kWh/100 km bij -3 graden en met winterbanden.” Wat dat doet voor de actieradius? “Bereik in wintercondities is dan flink minder, zo'n 340 km, terwijl met mooi zomers weer dit zo maar 540 km kan zijn.” Dat geeft een beeld van hoe zo’n gemiddelde actieradius tot stand komt. 

Om een net verbruik te scoren schijn je je niet eens te hoeven inhouden, aldus een andere EV6-rijder. “Gemiddeld verbruik over 40.000 km staat nu op 17,5 kWh/100km. Dit is inclusief de nodige autobahnritjes. In Nederland, bij langere ritten en zachtere temperaturen, zijn gemiddelden van 14-16 kWh/100km met gemak mogelijk.”  

Goed, ook dat is weer een gemiddelde. Een derde bestuurder geeft aan wat je ervan bij enkel snelweggebruik mag verwachten. “Het verbruik tijdens snelwegritten schommelt zo rond de 21 kWh/100 km bij temperaturen van 2-10 graden.” Nog steeds zo’n 350 km rijbereik al met al. Overigens scoort ook deze berijder een gemiddeld verbruik van rond de 18 kWh/100 km en haalt hij gemiddeld net iets meer dan 400 km op een lading. 

 

Signalement

Merk Kia
Model EV6 77.4kWh Edition
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 50.965

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 1 elektromotor
Maximaal vermogen 168 kW / 229 pk
Maximaal koppel 350 Nm
Accu capaciteit (bruto) 77 kWh
Lengte / breedte / hoogte 4.680 mm / 1.880 mm / 1.550 mm
Wielbasis 2.900 mm
Massa leeg 1.885 kg
Laadvermogen 540 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 750 kg
Banden235/55R19Prijzen
Topsnelheid 185 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,3 s
Stroomverbruik (WLTP) 16,5 kWh/100km
Actieradius (WLTP) 528 km

PRIVATE LEASE Kia EV6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (158) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum