Kia EV6 77.4kWh Plus (2021) #2

autoreview

Kia EV6 77.4kWh Plus (2021)

Signalement

UitvoeringEV6 77.4kWh Plus
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst40.066 km
Lezerswaardering: 82%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste (elektrische) kilometers

  • 1.800 km

Na een aantal jaren dieselen, ben ik sinds vorige week overgestapt op de EV. Beweegredenen hiervoor kwamen voornamelijk vanuit het comfort perspectief, maar toch ook wel voor een deel vanuit het ecologische (laden op zonnepanelen); zeker als veelrijder van ca. 50.000 tot 60.000 km per jaar. In het kader van rijcomfort is de automaat (/geen versnellingen) van een EV al een welkome toevoeging. Al moet ik zeggen dat ik altijd met veel plezier handbak heb gereden, voornamelijk in een Mazda CX3.
Ikzelf heb nooit echt een bepaald merk voor ogen gehad en een 'badge' zegt mij persoonlijk ook niet zoveel.

Zo ook was de keuze voor wat betreft EV volledig open, onafhankelijk van merk. Na veel reviews bekijken, lezen, alsook proefritjes en natuurlijk de afweging van het (lease)budget, waren er een aantal kandidaten:
- Tesla M3 SR+: de 'verstandige' keuze als gevestigde orde binnen de EV markt. Echter totaal niet mijn smaak qua uiterlijk en ik kan er persoonlijk nog steeds niet overeen dat alle functionaliteiten in 1 enkel scherm gestopt zijn en er geen essentiële functies zoals snelheid recht voor je neus te zien zijn.
- Mustang Mach-E RWD: ook deels een geval van smaak, maar het 'opgeblazen' uiterlijk, alsook de 'snor' op de voorkant waren voor mij (kleine) minpunten. Onoverkomelijk was naar mijn mening echter het onderstel. De mazda CX3 was niet het meest comfortabel van de auto's die ik gereden heb, maar ondanks het verschil in segmenten een stuk beter en zelfs sportiever dan deze Ford. Daarnaast lijkt range alsook laadsnelheid in de praktijk tegen te vallen van de Mach-E.
- ID4/Enyaq/Q4etron: schaar ik even onder hetzelfde rijtje aangezien deze EVs niet alleen hetzelfde onderhuids zijn, maar ook qua keuze op dezelfde vlakken voor mij afvielen. Uiterlijk niet mijn smaak en qua technische specificaties niet vergelijkbaar met de rest. Dit komt in de buurt wanneer de optielijst eraantoe komt natuurlijk, maar dan lopen de prijzen ook mee op.
- Hyundai Ioniq5: prima auto, alleen op veel punten simpelweg niet zo goed als de uiteindelijke keuze, de Kia EV6. Tevens was voor mij het 'open' interieur een deal breaker.

De Kia EV6, zoals de titel ook al verraadt, is de uiteindelijke keuze geworden. Qua uiterlijk 'hate it or love it' blijkbaar, maar ik moet zeggen, bij twijfel; bekijk deze auto in het echt. Het exterieur, m.n. de achterkant kan controversieel zijn, maar ik ben helemaal om. In tegenstelling tot het zustermodel van Hyundai was ik bij de EV6 ook direct te spreken over het interieur, dat ondanks de relatief hoge zit een sportief sfeertje geeft. Materiaal en kwaliteitsbeleving is gewoon in orde, maar waar voor mij ook de stap t.o.v. concurrentie gemaakt wordt, is de (standaard) uitrusting. De Plus variant die ik uiteindelijk gekozen heb, is voor mij meer dan voldoende, met o.a. volledig elektrische stoelen die ook verwarmbaar en koelbaar zijn, automatische rijhulp systemen en een Meridian geluidssysteem. Maar er zijn ook genoeg 'nice to have' functionaliteiten, zoals de stoel die automatisch naar achteren en voren gaat bij in/uitstappen en buitenspiegels die bij achteruit inparkeren automatisch naar beneden gaan.

Qua rijbeleving is alles dik in orde. Het elektrisch rijden bevalt dusver goed. De souplesse waarmee het rijden gaat, one-pedal driving, automatische cruise, ... etcetera. Op het gebied van pure acceleratie is het zeker geen 'Tesla', maar vlot en sportief rijden, zeker met de achterwielaandrijving, is zeker mogelijk! Verbruik komt bij deze koude dagen uit op ca. 19-20Kwh/100km, waarbij ik gewoon doorrijd en natuurlijk af en toe een beroep doe op het 'instant koppel'. Hetgeen waar ik de meeste 'angst' voor had, de range, zit in orde, maar gezien de winter niet baanbrekend. Op de verschillende ritjes door het land geen range anxiety gehad dusver. Het punt dat me vooralsnog wel enigszins tegenvalt, is de snellaadsnelheid. De accu heeft last van 'coldgating' en laadt dus zeker niet optimaal met dit weer (ca. 140Kw max, i.p.v. 200+Kw). Ik hoop zelf dat er een (manuele of automatische) manier beschikbaar komt om de accu voor te verwarmen, zoals Tesla dat b.v. goed doet a.d.h.v. navigatie.

Andere problemen zijn er dusver weinig. Er zijn naar het schijnt wel kinderziektes zoals het niet meer in Drive krijgen van de auto en een defecte verwarming, maar ik heb hier, op een paar minuten koude lucht, slechts enkele keren last van gehad in de kleine 2.000km de afgelopen dagen. Dit puntje heb ik wel gelijk aangekaart bij de dealer en daar is de auto direct geüpdatet.

Al met al, ben ik vooralsnog erg tevreden. Middels deze review hoop ik jullie verder op de hoogte te houden na uitgebreidere ervaringen!

10,000km verder

  • 10.262 km

Ca. 2 maanden en 10.000km verder kan ik zeggen dat de nodige ervaringen met de EV6 opgedaan zijn. Al met al blijft het een ontzettend fijne reisauto, waar ik nog steeds met veel genot instap.
Sinds de vorige update zijn er een aantal zaken gedaan:

* Winterbanden eronder laten leggen, betreffen Michelin Alpine's. Het is lastig om te zeggen, aangezien verbruik van meerdere factoren afhankelijk is, maar het lijkt een verschil van ca. 1-2 kwh/100km te zijn (in het voordeel van de Nexen zomerbanden).
* Enige tijd na de vorige update begon de tractiecontrole in te grijpen bij tussenacceleraties vanaf 50km/u. Dit was vooral irritant bij het invoegen op de snelweg. Direct dealer gebeld en kon nog op dezelfde dag gelijk terecht, tussendoor, aangezien het een (ABS) update betrof die maar ca. een uurtje in beslag nam. Na deze update geen problemen meer gehad.
* Naast de ABS update hierboven heeft de dealer in overleg direct 2 andere beschikbare updates uitgevoerd, waaronder voor de verwarming. Ik had op zich geen last van een defecte verwarming, soms blaast deze inderdaad koude lucht (incidenteel), maar zeker niet onoverkomelijk. Dit is overigens ook, naar mijn mening, niet veranderd sinds de update. Er moet nog een onderdeel vervangen worden (inverter), dit staat in maart gepland.

Naast bovenstaande zijn er ook updates voor de navigatie beschikbaar, die eventueel ook zelf geïnstalleerd kunnen worden. Deze heb ik nog niet uitgevoerd, omdat ik in principe geen problemen ervaar en er ervaringen zijn met de nieuwe update m.b.t. het Active Sound Design (ASD). ASD speelt een kunstmatig motorgeluid af bij het rijden, welke ik permanent uit heb staan (heerlijk de stilte). Nu blijkt dat bij de (navigatie) update ASD door een bug bij elke keer starten opnieuw aanstaat. Voorlopig laten voor wat het is dus!

Kleine issues die er verder zijn met de EV6 die ik bij het volgende dealer bezoek wil meenemen (updates/inverter vervangen) zijn:
* Een paar keer meegemaakt dat audio niet of deels werkt (enkele speakers i.p.v. allemaal) bij starten.
* Ik heb het idee dat de parkeersensoren niet altijd 'permanent' aan staan. Er is een knop hiervoor beschikbaar en dit lampje (staan aan) is naar mijn idee niet altijd aan.
* Relatief veel steenslag motorkap ondanks correcte afstand (ACC) op snelweg.
* Bij sommige (snel)laders (ca. 5-10%) moet de houder in de aansluiting van de EV6 bij het maken van de 'handshake' omhoog gehouden worden, anders connecteert deze niet. Naar mijn mening zit hier teveel speling op.
* De 'flush' deurklinken sluiten niet geheel, ofwel zijn licht verbogen. Ik heb het dan echt over enkele millimeters, maar het is toch een beetje storend om ze iets te zien uitsteken.

Kort samengevat zijn voor mij de negatieve (-) en positieve punten (+) als volgt:
(-) Coldgaten bij snelladen blijft met de huidige temperaturen voorkomen. Het is duidelijk dat er een pre-heat functionaliteit dient te komen (als het goed is komt deze ook) wanneer er genavigeerd wordt naar een snellaadpaal. De 200+ kW laadsnelheid heb ik ondanks dit probleem al wel een paar keer aan kunnen tikken. Het laden moet dan wel zeer laag qua SoC beginnen (4-6% SoC).
(-) Dagrijverlichting achter staat niet permanent aan. Ik snap dat dit geen groot 'probleem' is, maar als iemand wiens eerste auto een Volvo V40 was, vind ik dit zelf wel jammer. Het is overigens wel mogelijk om dit handmatig aan te zetten door overdag de knop te draaien naar stadsverlichting (dan is dus zowel de balk achter als de dagrijverlichting voor aan), maar dan is het hele idee van automatische verlichting weg.
(-) De auto is serieus breed. Dit merk je niet alleen bij parkeren maar zelfs onderweg. Ik heb al een aantal keren in parkeergarages een marge van enkele cm's meegemaakt bij het insturen naar een volgende verdieping.
(-) De Highway Drive Assist (HDA) incl. stuurbegeleiding rijdt ontzettend relaxed, maar de auto houdt naar mijn mening te ver rechts op de baan wanneer je op de linkerbaan rijdt.

(+) De looks. Ik weet dat dit ontzettend subjectief is en het uiterlijk redelijk controversieel is (er zijn volgensmij genoeg mensen die hem spuuglelijk vinden), maar ik blijf het zelf een mooie auto vinden. Ondanks dat mijn EV6 in zwart uitgevoerd is (wat had ik graag deep forest green gehad, maar geen mogelijkheid meer destijds in 2021), trekt de auto de nodige aandacht. Er wordt tegenwoordig veel geklaagd over 'eenheidsworsten' qua design, maar in geval van de EV6 durf ik toch wel te zeggen dat het een uniek design is. Het is stiekem best gaaf om onderweg duimpjes te krijgen en aangesproken te worden op parkeerplaatsen e.d. 'Hoe bevalt zo'n Kia nou?' Prima!
(+) Het comfort is uitstekend, dit geldt voor zowel het rijden zelf als alle functionaliteiten om de auto net ietsje beter te maken (stoelen automatisch naar voren-achteren bij in- en uitstappen, prima HDA, mogelijkheid om stoelen met 1 knop in 'relax' modus te zetten, b.v. bij het laden, ..., etc.).
(+) De binnenruimte, ook voor bestuurder en passagier, is bovengemiddeld.
(+) Het elektrisch rijden is dik voor elkaar. Ook hier zijn weer handigheden beschikbaar, zoals regenereren en (automatische) iPedal via stuurschakelaars. Zelfs handmatig afremmen door de linker stuurschakelaar ingedrukt te houden is mogelijk. Ik gebruik dit eigenlijk steeds vaker (gezien iPedal soms net iets te hard afremt), waarbij ik regeneratie op level 2 heb staan en handmatig 'bijrem' indien nodig met de linker stuurschakelaar. Het rempedaal raak ik nauwelijks meer aan. Dit alles voelt ontzettend 'natuurlijk' en er is totaal geen sprake van zompige remmen of een overgang van regenereren naar schijfremmen.
(+) Zeer uitgebreide mogelijkheden t.a.v. customizen. O.a. het 5x laten knipperen van het knipperlicht ipv standaard 3x, zelf in te stellen ambient lighting, splitscreen android auto (zodat range, dichtstbijzijnde laders én spotify tegelijk zichtbaar zijn b.v.), aanpassen geluidssysteem, ... etc.
(+) Ondanks de elektromotor blijft het voor mijn gevoel gewoon een 'auto'.

(+/-) Het verbruik (snelheid veelal: toegestaan +10/15 op de teller) ligt rond de 19-21 kWh/100km (90-95% snelweg). Ik hoop dit in de zomer nog wat naar beneden te krijgen en ben erg benieuwd naar de vakantietrips. Tot nu toe haal ik eigenlijk alle ritten gemakkelijk (praktische range ligt zo rond de 350-380km nu) en zijn er veel laadmogelijkheden bij bestemmingen, dus heb ik nog geen 'range anxiety' gehad. Dus ook voor iemand die ca. 50-60k/jaar rijdt is het tot nu toe goed te doen.

Op naar de volgende update.

Nog eens 10,000km

  • 21.021 km

Inmiddels weer de nodige km's opgedaan met de EV6. T.o.v. de vorige update zijn de volgende zaken gebeurd/uitgevoerd:

* Handmatig navi geüpdatet, dit werkt erg gemakkelijk maar duurt zeer lang (toch zeker 30 minuten op de 'kortste' stand). Als het goed is, moet OTA binnenkort ook mogelijk zijn. Geen problemen gehad met ASD (bug was inmiddels opgelost).

* Zomerbanden (standaard geleverde Nexen) weer gemonteerd.

* Bij 15.000km wilde de dealer een korte check-up / klein onderhoud uitvoeren (lease, maar zou alsnog voor rekening dealer zijn, doen dit als een stukje service). Volgend onderhoud vindt steeds om de 30.000km of 2 jaar plaats. Hierbij zijn tevens de volgende zaken aangepakt:
- Inverter vervangen en nog een tweetal updates uitgevoerd. Geen last meer gehad van koude lucht. Klimaatcontrole werkt naar behoren, staat vrijwel altijd op 21-22 graden Celsius, auto stand 1 en driver only.
- Steenslag motorkap en paar krasjes linksachter aangetipt.
- Na montage zomerbanden was een trilling wederom voelbaar (zowel stuur als stoel) bij 110-120km/u. Dit was ook het geval in de korte periode voordat de winterbanden eronder gingen. Ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat de winterbanden zachter zijn en trillingen e.d. minder merkbaar zijn. Zomerbanden laten checken door bandenleverancier en waren in principe OK. Hierom is de auto opnieuw uitgebalanceerd/uitgelijnd en hierna geen last meer gehad van trillingen bij specifieke snelheden.
- Flush deurklinken nagekeken. Blijkt dat KIA aangeeft dat deze niet krom trekken, maar licht uit kunnen gaan staan door ophopend vuil. Mechanisme schoongemaakt en nu staat alles weer 'flush'. Ik blijf er wel bij dat de deurklinken eigenlijk net iets te groot zijn en er dus teveel frictie ontstaat. Dit is ook zichtbaar aan de lakschade aan de bovenkant van de deurklinken als deze uitgeklapt staan.
- Issue m.b.t. parkeersensoren vóór welke niet permanent aan staan: het blijkt zo te zijn dat standaard deze sensoren uit staan als je in je rit boven de 30km/u uitkomt. Daarna gaan deze pas weer 'aan' als de achteruit ingeschakeld wordt. Dit slaat natuurlijk nergens op, aangezien je na een rit vaak genoeg vooruit inparkeert. Volgens de dealer was hier niets aan te doen, maar na even zoeken in de instellingen heb ik de functie kunnen vinden dat de parkeersensoren voor en achter gewoon aanstaan. Hierdoor blijft voor dus ook gewoon permanent aan bij lage snelheden, zoals het hoort.

* Openstaande puntjes/'issues' zijn/blijven:
- Speling laadpoort. Nu heb ik hier zelf een stuk minder last van sinds ik in maart (eindelijk) mijn eigen wallbox heb gekregen. Bij deze stekker verbindt de EV6 automatisch en zonder gedoe. Snelladen doe ik eigenlijk bijna niet meer.
- Uitvallen speakers audio systeem. Incidenteel (1 á 2 keer afgelopen 10.000km) komt het voor dat de audio niet naar behoren werkt. Dit 'fixt' zichzelf na een reset (auto uitzetten en weglopen), maar is wel irritant.

Anders dan dat ervaar ik met de EV6 geen problemen. Dus geen zogenaamde 'zombie modus' of andere uitvallende systemen. Het blijft een heerlijke reisauto waarmee je moeiteloos honderden km's per dag kan afleggen en mijn vorige ervaringen houden dan ook stand. Voor mijn werk rijd ik vaak verschillende grote afstanden waarbij ik zeer uitgerust aankom dus dat is erg fijn. Ik kan nog doorgaan over alle andere fijne clichés van elektrisch rijden, maar dit is al meermaals aangekaart.

Omdat het een EV is, bij deze dan ook maar gelijk een stukje m.b.t. verbruik en range (altijd de eerste vraag die je krijgt);
Gedurende de winter lag het gebruik zogezegd tussen de 19 en 21 kWh/100km. Dit met mijn rijstijl, 95%+ snelweg, snelheid+5-15km/u. Er zijn al een aantal dagen goed weer geweest, waarbij het verbruik merkbaar verbetert, het gemiddelde vanaf december over 20.000km ligt nu op 18,5 kWh/100km en is dalende. Snelwegritten bij afstanden van 75+km met 15-16kWh/100km zijn zonder moeite haalbaar bij 15+ graden celsius (mijn rijstijl, comfortabele temperatuur, stoelventilatie of verwarming aan waar nodig etc.). Bij die temperaturen is een range van 450km dus haalbaar.

Binnenkort staat er een vakantie naar Italië gepland waarbij we de EV6 gaan pakken, ik ben benieuwd. Ik ga me niet veel meer voorbereiden dan wat ik normaal zou doen (m.u.v. ABRP checken zo nu en dan), dus we gaan het meemaken!

40.000 km

  • 40.066 km

De km's komen er gestaag bij met deze fijne auto. Sinds de vorige update zo'n 20k km's extra, waaronder 2 vakanties, in de lente naar Italië en onlangs een paar dagen zuid Duitsland. Daarnaast maak ik natuurlijk ook, zoals gebruikelijk, veel zakelijke ritjes en ook genoeg privé/plezier km's.

Allereerst de langere reizen; de EV6 blijft een comfortabele reisauto waarin vele km's zeer gemakkelijk in gemaakt kunnen worden. Zoals in de vorige update aangegeven heb ik voor onze eerste vakantie naar Italië niet veel gepland. Ik heb op de dag van vertrek ABRP erbij gepakt en de laadstops laten berekenen (advanced settings i.c.m. abonnement, dit betekent dat met vele factoren rekening gehouden wordt). Omdat ik geen uitlees apparatuur gebruik (OBD dongle) t.b.v. de actuele SoC en Google maps overzichtelijker vind dan de routeplanner van ABRP heb ik vervolgens de laadstops ingegeven in Maps via android auto. Dit duurde voor de eerste 'leg' naar het Zwarte Woud (DE) hooguit 5 minuutjes.
Ik had ABRP voor deze trip nog redelijk conservatief ingesteld door b.v. minimaal 15÷ SoC aan te houden bij aankomst laadpaal etc. Er zat veelal zo'n 250km tussen stops.

Enfin, bij ca. 15 a 17 graden Celsius en relatief goed weer, in de ochtend, vertrokken (eind april) en toen we eenmaal in Duitsland reden (met ca. 130-140km/u) had ik al door dat we de eerste stop ruimschoots, zelfs te ruim naar mijn mening, gingen halen. Hierdoor waren er 2 opties; nieuwe stop inplannen of, zoals een wijs man ooit zei, "Speed". Dus op de stukken waar dit kon en mocht gewoon doorgereden met 150-160 km/u op de cruise en af en toe doorgetrapt tot de begrenzer (185km/u GPS). In tegenstelling tot mijn verwachtingen, komt de EV6 bij deze snelheden echt tot zijn recht. De stabiliteit, stilte en zelfs comfort waarbij deze snelheden gevoerd worden zijn echt ongekend en duidelijk op een hoger plan dan de andere auto's die ik hiervoor gereden heb. Enkel het windgeruis neemt het op een gegeven moment over, door de relatief grote spiegels heb ik het idee. Maar qua snelheid en vooral ook het onderstel zit er veel meer in. Ook de manier waarop de versnelling plaatsvindt t.e.m. de begrenzer (en dan de versnelling plots stopt) is voor een EV zoals deze, zonder 4WD en al te veel pk's, netjes te noemen.
Het verbruik neemt bij deze snelheden natuurlijk ook toe, maar afhankelijk van de stukken snelweg, kwam ik na de meeste stops aan met een gemiddeld verbruik van 20-25kWh/100km. In de praktijk betekent dit dat je bij snelheden van 130 - 170km/u elke 250-300km een stop doet. Met rustiger cruisen tot max. 130km/u is 350km tussen stops ook zeker realistisch. Ik heb deze ritten naar Italië ook veelal gedaan met diesels, waarbij je langere stukken tot tanken doet, dus ik had hierbij zeker mijn bedenkingen. Uiteindelijk moet ik zeggen dat het bij deze snelheden erg fijn is om na deze afstanden even te stoppen.
Dan de laadstops; hier is de EV6, in verhouding tot de rest in het segment, van een andere klasse. Bij deze temperaturen schiet de snelheid direct naar 235kW. Belangrijker nog, deze hoge laadsnelheden worden lang aangehouden, waardoor je tot 80% met een gemiddelde snelheid van 200kW laadt en ook echt binnen 15 tot 20 minuten klaar bent. In de praktijk betekende dit zelfs in sommige gevallen dat de EV6 alweer voller geladen was dan nodig voor de volgende stop. Een snelle lunch of koffie en je kan weer verder. Dit was bij andere EV's die stonden te laden vaak wel anders... Op zich is het best ironisch dat een Aziatische auto een 'betere' autobahn cruiser is dan de andere Duitse merken in dit segment.

In de bergen aangekomen, bewijst de EV6 zich wederom. M.b.v. one pedal drive gaat bergop en bergaf echt ontzettend gemakkelijk en intuïtief. Wat zeer fijn is, is dat dit gemakkelijk te reguleren is middels de flippers achter het stuur (de linkerflipper kan b.v. ook ingehouden worden en dan heb je tijdelijk one pedal drive, terwijl je hem b.v. op stand 1 of 2 hebt staan als je weer loslaat). Daarnaast komt de EV6 geheel tot stilstand in one pedal mode. Dat andere EVs hier nog steeds slechts enkel kunnen kruipen i.p.v. volledig stoppen is wat mij betreft echt de plank misslaan (natuurlijk gedaan om het op een conventionele automatische transmissie te laten lijken, maar one pedal drive went ontzettend gemakkelijk).

Gemak terzijde, blijkt op bochtige wegen ook nogmaals wat een ontzettend stabiele maar ook gewrldig leuke auto de EV6 is. Ook hier wordt alles goed door het onderstel verwerkt en liggen de grenzen van het mogelijke veel verder dan je aanvankelijk zou denken. Ja, de achterkant breekt bij deze RWD relatief snel uit, maar de manier van waarop de auto de bocht om gaat is zeer intuïtief. Het is natuurlijk geen sportauto, maar als je kijkt waarin je rijdt (een grote, relatief zware, SUV-achtige), is het eigenlijk compleet hilarisch wat er allemaal mogelijk is met deze auto.

Qua elektrisch rijden in het buitenland waren er in Duitsland en Zwitserland totaal geen problemen (letterlijk bezaaid met snellaadpalen) en incl. stops zijn op de lange afstanden gemiddelde snelheden van 100km/u mogelijk (dit deed ik ook met mijn diesels). Door iets vaker te stoppen, kom je naar mijn mening ook een stuk uitgeruster aan.
Waar (snel)laden nog wel een uitdaging kan zijn, is Italië. Hier ben je in tegenstelling tot de andere landen vaker aangewezen tot snellaadpalen die verder van de snelweg af te vinden zijn, b.v. bij supermarkten. Hier is ABRP toch echt wel aan te raden. Let wel; kijk ook in geval van ABRP altijd met een kritisch oog. In ons geval had ABRP ons genavigeerd naar een paal bij een Porsche dealer (op zaterdagmiddag). Ik had hier al mijn twijfels bij en dus een alternatief achter de hand gehouden. En jawel hoor, de paal stond op het terrein en dat terrein was afgesloten i.v.m. openingstijden van de dealer.

Op de terugweg zijn we de ca. 1150 a 1200km vanuit Italië in 1x gereden, dus zonder overnachting in Duitsland. Ook dit beviel weer zeer goed met uiteindelijk een gemiddelde snelheid van 100km/u incl. stops en een incidentele file. Qua verbruik gedurende deze vakantie, waarbij het veelal tussen de 15 en 23 graden was, heb ik het niet precies bijgehouden, maar heb ik waarden van 18-23 kWh/100km (gemiddeld tussen laadstops in) voorbij zien komen.

In augustus zijn we met warmere temperaturen (25+ graden Celsius) naar zuid Duitsland gereden waarbij de ervaringen met bovenstaande in lijn lagen (met iets lager verbruik).

Natuurlijk rijd ik zoals gezegd ook veel zakelijke ritten met de EV6. Dit voornamelijk in zuid NL en België. Snelladen doe ik hierbij vrijwel nooit gezien de range alsook het feit dat ik bij de 'verre locaties' veelal kan laden aan publieke palen. Onlangs stond er een rit langs verschillende locaties in NL en BE voor de boeg van 470km in totaal. Alhoewel laden op locatie mogelijk was, wilde ik voor een keer de uitdaging wel aangaan om deze afstand zonder laden te rijden. Dit ook omdat de boordcomputer sinds eind lente/begin zomer steeds vaker rond de 500km range opgaf. Het fijne is ook dat deze range schatting in mijn ervaring zéér accuraat is. De rit van 470km door NL en BE met mijn rijstijl (meerijden verkeer; NL ca. 105-110km/u op cruise; BE ca. 110-115km/u op cruise) heb ik zonder laden (of zware range stress) afgelegd. Eenmaal thuis was er nog 25km over.

Al met al dus positieve ervaringen met de EV6. Dit teruglezend lijkt het ook een ontzettende lofzang over deze auto (Alhoewel ik van nature redelijk kritisch ben), maar het is gewoon een goede auto.
Kort samengevat zijn er nog wel een aantal puntjes van aandacht en kritiek:
- stoelventilatie werkt bij de warmere dagen naar mijn mening niet hard genoeg. Dit kaart ik aan bij volgend onderhoud (48.000km)
- adaptieve cruise moet je mee leren omgaan. Alhoewel de ingrepen niet zeer abrupt zijn (ook niet als iemand je afsnijdt en daarna hard doorrijd b.v.), is het wel blijven anticiperen in druk verkeer door soms gas bij te geven etc. Als je dit niet doet, rijd de EV6 voor mij te traag met het verkeer mee.
- hetzelfde geldt voor de stuurassisentie. Zodra je het begint te zien als een automatisch systeem zal dit teleurstellen. Het blijft een assistent en je moet lichte tegendruk aan het stuur blijven geven. Eenmaal gewend, werkt het fijn.
- de gordels achterin kunnen na gebruik 'verkeerd' terug schieten waardoor het metaal tegen het deurpaneel aankomt en kan gaan tikken en resoneren (waar ik zeer 'allergisch' voor ben). Kwestie van opletten en na gebruik de gordels goed begeleiden (/ terug hangen).
- DAB ontvangst is in sommige gebieden niet toereikend. Bij het volgende onderhoud kaart ik dit aan om te kijken of dit aan de ontvanger ligt.

Naar mijn mening allemaal niet onoverkomelijk en voor de rest heeft de EV6 mij dus zeker nog niet teleurgesteld!
Gemiddeld verbruik over 40.000km staat nu op 17,5 kWh / 100km. Dit is dus incl. de nodige autobahn ritjes. In NL bij langere ritten en zachtere temperaturen zijn gemiddelden van 14-16 kWh/100km met gemak mogelijk.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia EV6

Kia
Kia EV6 58kWh Air (5D/CVT)
€ 729
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (33)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens