Test: Kia EV6
De nieuwe middenklasse
De luxe middenklasse van vandaag bestaat niet meer uit dikke Passats of luxe Peugeots, maar uit forse elektrische auto’s die wat hoger op de poten staan. De Kia EV6 is de jongste, veelbelovende uitdager, maar de concurrentie is fors. Is de Koreaan kansrijk?
Kia heeft met de e-Niro al veel succes, maar de EV6 is de eerste elektrische auto van het merk zonder een (plug-in) hybride afgeleide. De EV6 in deze test is de achterwielaangedreven versie. Aandrijving op één as betekent bij EV’s minder vermogen, wat in het geval van de Kia uitkomt op 228 pk. Er is dan de keus tussen 58 en 77,4 kWh accu’s; wij gingen voor de grote variant. Die heeft op papier een actieradius van 510 kilometer, maar de praktijk is anders, al is het maar omdat de buitentemperatuur veel effect heeft op de reikwijdte. Wij komen zonder ons best te doen met de Kia over de 400 km.
Opvallend
De EV6 heeft standaard een 3-fasenlader, in combinatie met een warmtepomp. De EV6 heeft bovendien als enige in dit segment (samen met broertje Hyundai Ioniq 5) een 800-volt systeem, waardoor de auto met snelladen lange tijd niveaus van boven de 200 kW aankan. Dat schiet op!
De Kia EV6 valt op met zijn bijzondere design, waarbij de aflopende daklijn en opvallend gevormde achterlichten sterk in het oog vallen. Zeker de achterkant is wat ons betreft op het randje. Nu oogt het nog futuristisch, maar hoe tijdloos is dit alles? De neus is zonder meer dik en hij draagt het nieuwe Kia-logo met trots. Binnen word je op de bestuurderstoel overspoeld met info; het kon ook een ruimteschip uit een SF-serie zijn. De zwevende middentunnel biedt extra ruimte voor bedieningsorganen en al snel vind je je weg. De zitpositie is niet perfect: de stoel zou wat meer moeten zakken, ook omdat het dak voor lange mensen wat te laag is. Het touchscreen zit nét een tikje te ver weg, zodat je iets uit je stoel moet komen. Gelukkig is het systeem zelf wel prettig en uitgebreid en daarbij zijn veel functies gemakkelijk toegankelijk via knoppen. Eronder een uitgebreide klimaatcontrole en op de middentunnel de knoppen voor stoelverwarming en -koeling. Voor je neus een uitgebreid tft-scherm met veel info, aangevuld met een zeer uitgebreid HUD (head-up display) waarop door middel van AR-techniek ook aanwijzingen voor de navigatie worden geprojecteerd.
Dynamisch
Onderweg blijkt de Kia een uitgesproken dynamische auto. Echt sportief kunnen we het niet noemen gezien het gebrek aan feedback in het stuur, maar de wegligging is fabelachtig en biedt vertrouwen. We missen logischerwijs de forse boost van de 4WD-variant, maar wat geeft het, in Nederland kom je zelden vermogen te kort. De dempers zijn niet instelbaar, maar passen zich door frequentieafhankelijke demping aan je weggedrag aan, zodat de auto wel strak ligt in doordraaiers, maar niet overdreven hard is op slecht wegdek of op hoge snelheid. De Kia zou stiller kunnen: windgeruis en afrolgeluid vielen meer op dan in sommige andere EV’s in dit segment. Op de achterbank zeeën van beenruimte, maar helaas staat de bank iets te laag voor een perfecte zit. Dit mede door het wat lage plafond. Wel hebben we ook hier stoelverwarming en lekker veel usb-aansluitingen. De kofferbak is met 490 liter goed bemeten.
De Kia EV6 heb je vanaf krap €45.000, voor dat geld krijg je goede multimedia, mooie dikke wielen, stoelverwarming en meer; de GT-Line van de EV6 springt er vooral uit vanwege de veel-voor-weinig kenmerken.
Oordeel
De Kia bestormt kansrijk de nieuwe zakelijke middenklasse. Zijn dynamiek, met gadgets volgeladen GT-Line, trendsettende laadcapaciteiten en laag verbruik zijn simpelweg voortreffelijk. We gaan ‘m zonder twijfel heel veel op de weg tegenkomen.
Lees ook
Volvo EX60: elektrisch alternatief XC60 is eerste Volvo op nieuw platform
'BYD trapt op de rem, minder snel uitbreiden dan verwacht'
Mercedes-AMG AMG GT XX: Super-EV met 1.360 pk kan 850 kW laden
Mercedes-AMG's geheel eigen EV laat zich zien
Prijzen tweedehands elektrische auto 30 procent lager dan in 2023
Lezersreacties (69) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.