Zo ver komt de Hyundai Ioniq 5 in de praktijk
130 km/h hakt erin
De Hyundai Ioniq 5 is er met een middelgroot (58 kWh) en een groot accupakket (73 kWh, na update 77 kWh). Het grootste is er ook in combinatie met twee elektromotoren, tot op heden kozen de meeste Nederlandse Ioniq 5-rijders voor de 73 kWh RWD. De variant met één elektromotor.
In februari 2022 haalde AutoWeek met de 73 kWh RWD een gemiddeld verbruik van 17,9 kWh per 100 kilometer. Dat was bij een gemiddelde temperatuur van 9 graden Celsius, en daarmee bleef de actieradius riant boven de 400 kilometer. Met 431 kilometer lag die maar 20 kilometer onder de beloofde actieradius.
AWD
De eerste vergelijkende test met een Hyundai Ioniq 5 was met een 73 kWh AWD. Dan is de 306 pk sterke EV uitgerust met twee elektromotoren en vierwielaandrijving. Het was zomer, en de gemiddelde temperatuur bedroeg 19 graden. Met 400 kilometer in plaats van 430 kilometer beloofde actieradius viel het verbruik mee. Gemiddeld had de dikste Ioniq 5 19,4 kWh per 100 kilometer nodig.
Bij 130 km/h 261 kilometer
De verbruiken die AutoWeek realiseert komen tot stand onder Nederlandse omstandigheden. Lange ritten in de avonduren, wanneer 130 km/h is toegestaan op diverse snelwegen maken geen deel uit van de testprocedure. De Duitse collega’s van AutoBild meten ook de invloed op de actieradius van een elektrische bij het rijden met die snelheid. Met een 73 kWh RWD onder winterse omstandigheden kwam de Ioniq 5 nog maar 261 kilometer ver op een lading.
Snelladen
De 13 gebruikersreviews laten vaak een verbruik van rond de 19 kWh per 100 kilometer zien, veel zomerse ritten zijn nog niet beschreven want de levering van de Ioniq 5 kwam eind zomer 2021 op gang. Deze reviewer nam zijn 73 kWh AWD mee voor een trip naar het Iberisch Schiereiland en looft vooral de snellaadcapaciteiten van de Hyundai. De Ioniq 5 laadt met 800 volt.
De versie met de update die een tot 77,4 kWh vergrote accucapaciteit heeft, is nog niet door AutoWeek getest.
Signalement
Merk | Hyundai |
---|---|
Model | Ioniq 5 73kWh Lounge |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Prijs | € 54.705 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 1 elektromotor |
Maximaal vermogen | 160 kW / 217 pk |
Maximaal koppel | 350 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 73 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.635 mm / 1.890 mm / 1.605 mm |
Wielbasis | 3.000 mm |
Massa leeg | 1.885 kg |
Laadvermogen | 545 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 750 kg |
Banden | 255/45R20Prijzen |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,4 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 17,9 kWh/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 0 g/km |
Actieradius (WLTP) | 451 km |
PRIVATE LEASE Hyundai Ioniq 5
Uitgelicht aanbod

Hyundai Ioniq 5 58 kWh Style
- 2022
- 21.562 km

Hyundai Ioniq 5 77 kWh Lounge AWD | incl. €2.000,- actie korting!
- 2023
- 15 km

Hyundai Ioniq 5 77 kWh Lounge AWD *OP VOORRAAD* | Digitale Buitenspiegels(DSM) | Panoramadak | Lounge Stoelen | Head-Up Display | BOSE Audio | Vol-Leder | 360° Camera | 20'' Velgen | Rijklaarprijs!
- 2023
- 1 km
Lees ook

Tips om meer actieradius met je elektrische auto te halen

Waarom is de actieradius kleiner bij lage temperaturen?

Wat kost snelladen van een elektrische auto?

Zo ver komt de Polestar 2 Dual Motor in de praktijk

Zo ver komt de Hyundai Kona Electric 64 kWh in de praktijk

Zo ver komt de Kia e-Niro in de praktijk
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (308) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.