Zo komt de Peugeot 3008 uit de 100.000-kilometertest van AutoBild
Prijzig maar probleemloos
De Peugeot 3008 van de tweede generatie is veel geliefder dan de eerste, maar ook de huidige staat alweer op het punt om te worden vervangen. Ervaringen van eigenaren van de 3008 die eind 2016 op de markt kwam, kwamen al eens aan bod in deze ‘praktijkervaring’. Hoe beviel de 3008 als Hybrid4 bij onze Duitse collega’s van AutoBild, die hem in maart 2021 in gebruik namen en er inmiddels 100.000 kilometer op hebben zitten? Traditioneel ging de SUV bij die kilometerstand helemaal uit elkaar en dit viel daarbij op.
Dit viel op bij demontage van de Peugeot 3008 Hybrid 4:
Na demontage zijn er bij de motor geen opvallende zaken te zien, net als bij het hybride-systeem. De zuigers en cilinders voldoen aan de normen en er zijn geen dingen in negatieve zin opgevallen tijdens het rijden.
De versnellingsbak vertoont hittesporen op de frictieschijven van een koppelingspakket. Tijdens de duurtest verliep het schakelen soepel en zonder klachten.
De stoelen hebben de 100.000 km lange testmarathon goed doorstaan. Er zijn nauwelijks slijtagesporen te zien en het zitcomfort is goed, zelfs na de duurtest.
De assen hebben beginnende corrosiesporen op de randen en laspunten. Alle lagers en bussen zijn nog intact. Er waren geen klachten tijdens het rijden.
De HV-accu biedt na 100.000 kilometer nog steeds dezelfde actieradius als aan het begin van de duurtest. De behuizing van de accu vertoont duidelijke tekenen van corrosie. Daarvoor wordt sinds maart 2023 een terugroepactie doorgevoerd.
De bodemplaat vertoont diverse schaafplekken, die gelukkig allemaal geen corrosie tot gevolg hebben gehad. In de langsdragers en de dorpels was er beginnende corrosie op de laspunten en randen te zien.
De meting van de zuigers laat zien dat alle afwijkingen binnen de marge vallen.
De beginnende roest op de randen in beide dorpels is geen fraaie aanblik.
Hittesporen op een frictieschijf, maar tijdens het rijden is dat nog niet te merken.
Een specialist van Stellantis koppelt het hoogvoltage-systeem los. De imker-outfit beschermt hem tegen eventuele rondvliegende vonken.
Oordeel na demontage:
Deze Peugeot doorstaat ook een intensieve duurtest zonder al te veel problemen, ondanks de complexe technologie. Het slijtagepatroon na 100.000 heftige kilometers geeft geen echte reden tot kritiek. De 300 pk sterke plug-in hybride-versie van de Peugeot 3008 is met een vanafprijs van ruim 55.000 euro echter wel een prijzig genoegen.
Wat vond de AutoBild-redactie verder van de Peugeot 3008 Hybrid4?
De Franse plug-in hybride moest in handen van de AutoBild-redacteuren alles doorstaan waarvoor je een auto maar kunt inzetten: van alledaagse ritten op elektrokracht – de accu maakt in de meeste gevallen een elektrische actieradius mogelijk van ongeveer 40 kilometer – tot haastig kilometers maken om op tijd te zijn voor een afspraak. “Volledig elektrisch naar je werk rijden, geweldig!”, schreef een collega in het logboek van de auto. “Minder geweldig: je hebt altijd twee aandrijflijnen met accupakketten bij je, zodat de auto veel gewicht moet meeslepen. Tijdens korte ritten levert de Hybrid4 rijplezier op, vooral doordat de 300 systeem-pk’s en de vierwielaandrijving garant staan voor overtuigende prestaties.” Door de ondersteuning van twee elektromotoren – een exemplaar met 112 pk drijft de achteras aan en maakt van de 3008 dan een 4x4 – vergeet je dat een turbo-benzinemotor van slechts 1,6 liter deze 1,9 ton zware SUV aandrijft. In het logboek lezen we lovende woorden over het soepele samenspel van de motoren; de 3008 laat opscheppers met sportwagens wel eens in het stof bijten, zoals Asterix dat deed met behulp van toverdrank. Zelfs in de volledig elektrische modus kan de acceleratie er best mee door. En had je verwacht dat deze gezins-SUV een topsnelheid van 240 km/h haalt? Dat is in ons land natuurlijk niet zo relevant, maar dat het kan, is wel bijzonder. Het hoge prestatieniveau maakt van hard rijden een genoegen, totdat de kleine 43-litertank je dwingt om weer eens een tankstation op te zoeken. De zware hybride-technologie jaagt het verbruik de hoogte in tijdens lange ritten. Er is ook kritiek op de verkleinde laadruimte van de Peugeot; het laadvolume van 395 tot 1.357 liter is 125 liter kleiner dan dat van de standaard 3008. Het staat symbool voor het buiten-groot-binnen-klein-karakter dat op deze auto van toepassing is.
AutoBild stapte in 2021 in een Peugeot 3008 van na de facelift.
Het stuur op schoot leidt tot verdeeldheid
Over het voor Peugeot kenmerkende dashboard met het instrumentarium boven een klein stuurwiel zijn de meningen verdeeld. De meeste fans van deze lay-out zijn kleiner dan 1,80 meter; lange mensen klagen vaak over het feit dat ze het stuur gevoelsmatig op schoot hebben. Het interieur met zijn massieve deurpanelen en hoge, brede middenconsole (“Ideaal voor stellen die uit elkaar zijn gegroeid”, merkt een collega fijntjes op) wordt door sommigen gezien als bevorderlijk voor de eenheid tussen mens en machine, terwijl anderen zich ingekapseld voelen en er een benauwd gevoel aan overhouden. Over het minuscule stuurwiel in ontbijtbordformaat in combinatie met de directe besturing – sommigen prijzen de extreme handzaamheid, anderen vinden de besturing te scherp – lopen de meningen net zo uiteen als over de bediening van de auto: digitale menustructuren, voorgeschoteld via een soort toetsenbord bestaande uit zes vaste toetsen, elegant afgewerkt met cool metaal. Sommige berijders missen een echt startscherm en zijn lang op zoek naar de instellingen. Andere collega’s zien er het voordeel wel van. “Digitaal en analoog vullen elkaar perfect aan”, zo lezen we. Zoals bij zoveel auto’s van dit moment wint het design het vaak van de functie in de Peugeot. “De stijl van het cockpit-display kan worden aangepast, maar helaas is er geen variant zonder visuele effecten beschikbaar”, zo viel een van de redacteuren in Duitse dienst op.
4x4 kwam van pas bij winterse trips
Tijdens winterse trips in Oostenrijk en Zweden heeft de vierwielaandrijving AutoBild diverse keren uit de problemen geholpen, maar net als bij veel andere automodellen raakt de sensor voor de afstandsradar onder dat soort omstandigheden bedekt door sneeuw, waarna die uitvalt. Waarom is dat onderdeel niet verwarmd? Hoewel de Peugeot altijd stroom levert aan de elektrische achterwielaandrijving moet je uitstapjes buiten het asfalt vermijden: de bodemvrijheid van 18 centimeter en de lange, lage overhang aan de voorkant verhinderen een rol als terreinauto. De meeste bestuurders zijn te spreken over het aantrekkelijke formaat van de auto, de kleine draaicirkel, de massagestoelen die voldoen aan de richtlijnen van de Duitse organisatie Aktion Gesunder Rücken (AGR-stoelen) en de comfortabele vering. Zelfs ouderen met ernstige rugklachten zaten naar volle tevredenheid achterin. Heel anders was de situatie in de sportieve Alfa Stelvio die eveneens op de redactie verbleef.
We lazen ook wat andere plus- en minpunten in het logboek. Laten we beginnen met de minpunten: de tildrempel is hoog (mede door de accu), de hybride aandrijflijn zorgt voor een kunstmatig rijgevoel, de automaat met koppelomvormer schakelt soms besluiteloos bij hoge snelheden op de snelweg, de actieradius van de benzinemotor bedraagt bij stevig doorrijden maar zo’n 300 kilometer, het zicht schuin naar achteren is ronduit matig, de bedieningshendels op de stuurkolom zitten te dicht bij elkaar, de cruisecontrol bedien je met een achterhaalde bedieningssatelliet, de herberekening van routes verloopt traag, de spraakbediening werkt alleen goed bij het invoeren van navigatiebestemmingen en de Apple CarPlay-connectie werkt niet altijd even goed. O ja, en de voeten van de achterpassagiers passen maar net onder de voorstoelen. En het tapijt in de bagageruimte is moeilijk schoon te maken. Een logboekvermelding heeft betrekking op het behoorlijk aanwezige afrolgeluid van de Bridgestone Blizzak-winterbanden, terwijl diverse berijders zich ergerden aan het harde afrollen van de 18-inch wielen. Ook vervelend: de leeslampjes gaan niet meer aan als het contact is uitgeschakeld. En de startknop neemt de tijd om zijn werk te doen.
Hybrid4 mag 1.250 kilo trekken
Wie veel laadvermogen nodig heeft en zware aanhangers wil trekken, zal niet blij zijn met de plug-in Peugeot, die slechts 1.250 kg (geremd) achter zich aan mag slepen, terwijl je maximaal 430 kilogram aan lading mag meenemen. De remmen zijn uitstekend, met remwegen van rond de 35 meter. In combinatie met het alerte ESP wekken ze vertrouwen.
Dat brengt AutoBild bij de pluspunten: de materiaalkeuze (de kunststoffen en de alcantara bekleding) zijn passend bij de prijs van de 3008, de AGR-stoelen zijn perfect geschikt voor lange ritten (mede dankzij de massagefunctie) en de nachtzichtfunctie (meerprijs 1.000 euro) heeft de Duitse collega's minstens één aanrijding met wild bespaard.
De Hybrid4 is helaas een dure manier om Peugeot te rijden. Inmiddels heeft deze uitvoering een vanafprijs van €55.540. Dan is er nog het voor plug-in hybrides kenmerkende nadeel dat je zo’n auto twee uur aan een 11-kW wallbox moet hangen om hooguit een half uur elektrisch te kunnen rijden, om nog maar te zwijgen van de zeven uur laadtijd via een 230V-stopcontact. Als de techniek niet bij je rijprofiel past, raden we je aan om voor de klassieke benzinemodellen te gaan, die Peugeot gelukkig nog steeds aanbiedt voor de 3008.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 3008 GT Pack Business HYbrid4 300 |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 54.540 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, plug-in hybride |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 221 kW / 300 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 520 Nm bij 3.000 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 13 kWh |
Inhoud brandstoftank | 43 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.447 mm / 1.841 mm / 1.624 mm |
Wielbasis | 2.675 mm |
Massa leeg | 1.815 kg |
Laadvermogen | 515 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.250 kg / 750 kg |
Banden | 205/55R19Prijzen |
Topsnelheid | 235 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,9 s |
Brandstofverbruik | 1,3 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 31 g/km |
PRIVATE LEASE Peugeot 3008
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (67) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.