Reportage: Zelf een youngtimer importeren
Speuren naar de perfecte C6
Met een computer op schoot is je zoekgebied ineens veel groter. Je kunt gemakkelijk in het occasionaanbod van Duitsland, Frankrijk of Italië zoeken. Zeker als je een speld in een hooiberg zoekt. Maar … zoek en gij zult vinden. Een verslag van een enerverende zoektocht naar een klokgave Citroën C6.
Als liefhebber van grote, Franse limousines heb ik me voorgenomen om een Citroën C6 aan te schaffen. Een mooi en goed exemplaar moet het worden. De zoektocht in Nederland duurt niet zo lang. Weliswaar worden hier best de nodige C6-en aangeboden, maar vaak hebben die hoge kilometerstanden. Daarnaast vind je de meest begeerlijke uitvoeringen bijna niet in Nederland. Dus verplaatst de zoektocht zich al snel naar buiten de landsgrenzen. Daar is meer kans om auto’s te vinden met de begeerlijkste opties, zoals het panoramische schuifdak en het Pack Lounge met de elektrisch bedienbare achterzetels. Dat Pack Lounge is niet voor elke liefhebber een must, want standaard is de achterbank van de Exclusive-versie al voorzien van leer en verwarming. Bovendien kun je de elektrische ‘Pack’-achterbank niet neerklappen.
Behalve brainstormen over de must-have opties moet je als potentiële C6-koper ook enkele knopen doorhakken. Kies je het zwarte of juist het uitgesproken beige interieur? Of toch de tussenvorm met cognac-kleurige stoelbekleding, maar dan gecombineerd met het zwarte dashboard? En dan moet je nog kiezen tussen benzine en diesel. De productie van de C6 met benzinemotor is beperkt. In totaal zijn er tussen 2005 en december 2012 ruim 23.000 exemplaren van de C6 geproduceerd, maar nog geen tien procent daarvan is uitgerust met de verrukkelijke V6 24V-benzinemotor. Benzinedrinkers zijn dus lastig te vinden en door hun schaarste ook duurder dan diesels. Maar de diesels rijden erg fijn, omdat ze stuk voor stuk beter passen bij het karakter van de relatief zware auto. Er is keuze uit een 2.2 HDi, een 2.7 HDi en een 3.0 HDi (geleverd vanaf 2009), alle met roetfilter.
ZANDKLEUR
Dan nog iets over de uitrustingsniveaus basis, Lignage en Exclusive. Voor de interieurs is er keuze uit luxe velours, gedrapeerd om de stoelen van de basis- en Lignage-versies, die ondanks hun rijke uitrusting enigszins onterecht als weinig aantrekkelijke instapversies worden gezien. Dan is er nog de keuze uit cognac-kleurig of zwart leer, dat is gekoppeld aan de luxe Exclusive-versie. Er zijn overigens ook speciale Business-uitvoeringen geleverd; deze propositie voor de zakelijke rijder is een bijna-Exclusive-versie, die voor de niet-kenner nauwelijks uitrusting mist ten opzichte van dat topmodel. Hij moet het stellen zonder memory-stand op de elektrische voorstoelen. Ik ga voor een chique, donkere carrosseriekleur met de veilige zwarte binnenzijde.
Maar al scrollend door de Europese C6-occasionvoorraad wordt die voorkeur een paar keer flink aan het wankelen gebracht. Een prachtige 2.2 HDiF uit het uiterste zuiden van Frankrijk, met iets meer dan anderhalve ton op de teller in de buitenkleur Sable de Lagrune (zandkleur), gecombineerd met het cognac lederen interieur, is daarvan een voorbeeld. Of een eveneens Franse 2.7 HDiF automaat in dezelfde exterieurtint, maar dan met het ivoire-beige leren interieur. Dergelijke uitgesproken combinaties brengen de liefhebber aan het twijfelen. Je moet misschien houden van deze combinaties, die beslist heel bijzonder zijn en wellicht aantrekkelijk voor de toekomst. Geen enkele keuze is trouwens als verkeerd op te vatten. Voor elke motorvoorkeur en kleurencombinatie valt iets te zeggen.
BOODSCHAPPENAUTO
Enkele weken lang navigeer ik tussen allerlei websites als Mobile.de, Leboncoin.fr, Secondamano.it en Autoscout24.es. Dit wordt afgewisseld met een paar euforische proefritten met Nederlandse, Belgische en Duitse auto’s. Stuk voor stuk aardige exemplaren, die het bewijs leveren dat een hoge kilometerstand geen onoverkomelijk probleem hoeft te vormen. Uiteindelijk leidt mijn zoektocht naar een 2.7 V6 HDiF automaat Exclusive in Bleu Mauritius met een zwart interieur, een schuifdak en slechts 108.000 km op de teller. Hij rijdt rond in Nice en blijkt in een bijzonder goede staat te verkeren. Als boodschappenauto van een ouder echtpaar rijdt de C6, die is begonnen als demo van de Citroën-dealer in Luxemburg, al een paar jaar niet verder dan van Nice naar Monaco en weer terug, met daarbij opgeteld een paar keer per jaar een rit via de Autoroute du Soleil op en neer naar Parijs.
Op naar Nice dus. Gelukkig is deze stad aan de Côte d’Azur perfect per vliegtuig bereikbaar. Het ophalen van de auto is goed te doen en diverse Nederlandse verzekeringsmaatschappijen kunnen een auto op Frans kenteken ook tijdelijk verzekeren. Het is wel zo fijn om met een eigen verzekering terug te rijden. Daarnaast houden Franse auto’s bij verkoop hun kentekenplaten en blijft ook het kentekenbewijs, weliswaar met een streep erdoor, in het bezit van de koper. Al dit soort dingen maken het ophalen van een in Frankrijk aangekochte C6 relatief eenvoudig; ze zorgen ervoor dat je volgens het boekje kunt terugrijden naar de RDW-keuring en de bpm-betaling in Nederland kunt doen.
VLIEGEND TAPIJT
Nadat de Franse eigenaars op bijna religieuze wijze afscheid hebben genomen van hun tapis volant start de terugrit naar Nederland. Een reis waarbij het woord comfort in kapitalen staat geschreven. Het weggedrag van een Citroën C6 is über Frans. De besturing is licht en ongevoelig, bijna op het Diravi-achtige van zijn voorgangers XM en CX af. Dat merk je direct als we vanuit Nice de Autoroute nemen en na Menton de Italiaanse Autostrada dei Fiori richting Genua. Bij het kustplaatsje Albenga besluiten we toch de bypass via de Colle San Bernardo naar Turijn te pakken.
Op de bochtige weg van Albenga via Garessio over wat bergpassen naar het noorden vreet de C6 haarspeldbochten zonder ook maar één keer over de voorwielen weg te glijden. Na elke bocht veert de carrosserie telkens weer op als een schip op de golven van de Middellandse Zee die daar ver beneden schittert in de zon. Daarna rijden we door het berggebied dat ligt tussen Ligurië en Piemonte. Tijdens zo’n lange rit merk je aan alles dat de C6 een statement is. De auto barst van de alternatieve (eigenwijze) keuzes en constructies. Je levert daardoor soms gebruiksgemak en toegankelijkheid in, maar het maakt de auto wel tot een echte eyecatcher.
Neem bijvoorbeeld de eindeloze knoppenwinkel van het navigatie-, hifi- en klimaatsysteem op de middenconsole. Als je eenmaal de lesstof van het apparaat hebt doorgenomen, werkt het prima, maar enige verdieping vóór gebruik is zeker nodig. Het digitale dashboard daarentegen voldoet perfect en de belangrijkste informatie kan ook nog door de head-up display in de ruit geprojecteerd worden. Ideaal! Verderop, tijdens het vervolg van de route over de snelwegen van de Povlakte en later die van Zwitserland en Duitsland, komt de C6 misschien nóg wel beter tot zijn recht. De limousine die veelvuldig door de Franse overheid werd (en tot de dag van vandaag wordt) ingezet, kruist uitermate aangenaam over de lange en goed onderhouden asfaltvlaktes van Noord-Italië, waarbij de zescilinder HDiF de auto snel tot hoogst illegale snelheden brengt.
De C6 is, kortom, een erg comfortabele reismachine en een zweverig alternatief voor wie geen hard afgetrainde luxe-klasse uit bijvoorbeeld Duitsland wil rijden. De combinatie van het absorberende onderstel met de luxe uitrusting zorgen ervoor dat de aanschaf van een C6 een serieus alternatief blijkt voor de aankoop van een nieuwere middenklasser. Als je de discipline hebt om het onderhoud op tijd bij een kundige merkdealer of specialist uit te laten voeren, heb je aan de Citroën C6 beslist een degelijke, goede auto die rijdt op het hoogste niveau van comfort en die qua design een indrukwekkend statement neerzet.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.