Citroën C6 2.7 HDiF V6 Exclusive (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C6 2.7 HDiF V6 Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 45.000 km |
KM-stand laatst | 135.000 km |
Ultiem comfort
- 51.000 km
Na mijn Xantia en later de C5 wilde ik een compleet andere auto. Mijn voorkeur ging in eerste instantie uit naar een BMW 5-serie of een Volvo V70. Het moest een auto worden van zo'n 4 jaar oud. Folders aangeschaft via het internet en al snel ging mijn voorkeur uit naar de sportieve BMW. Eind september sloeg de twijfel toe.In het TV-programma 'verborgen verleden' kwam Monique van der Ven aan bod en die reed een aantal keren door het beeld in haar C6. Gosh...hij is eigenlijk wel heel apart! Zo stoer als een BMW 5-serie is zo extravagant is de Citroen C6. Echt niets ten nadele van de BMW 5 serie. Mijn zwager heeft hem recent gekocht en zo'n auto rijdt perfect. De C6 is echter een veel exclusievere auto door zijn gedurfde design en bijzondere veersysteem. Een emotionele keuze dus! Eens een citrofiel altijd een citrofiel zullen we maar zeggen. De echte zoektocht startte eind november 2010. Ik heb in een aantal C6-en gereden en het viel me meteen op dat het comfort op een beduidend hoger nivo lag dan mijn oude C5 break uit 2001. Stil en erg comfortabel. Uiteindelijk liep ik tegen een Duitse import wagen aan die te koop stond bij een Citroen specialist in Epe.(De auto kwam oorspronkelijk uit München en gezien de bewaarde en opvraagbare telefoonnummers in het geheugen,het was Justiz voor en na!, was ie waarschijnlijk van een Duitse advocaat of rechter geweest. Het betrof een V6 2.7 HDI exclusive voorzien van het optionele schuifdak, zwart-metallic lak, een beige lederen interieur en een neerklapbare achterbank. Omdat het een van origine Duitse auto betrof is de achterbank ook verwarmd. Wel zo lekker! De auto had een lichte voorschade gehad zo werd mij verteld. Voor de zekerheid een BOVAG-garantie erbij bedongen en zelf heb ik de auto ANWB laten keuren. De auto was vakkundig gerepareerd zo bleek uit het rapport. De staat van het interieur (prachtig!) kwam overeen met de lage kilomterstand.(45.000!) Ik heb de auto gekocht en heb intussen zo'n 5500 km naar volle tevredenheid gereden. Van deze auto word je rustig! Ongelooflijk! De V6 diesel hoor je eigenlijk alleen op de achtergrond tijdens het optrekken. Op kruissnelheid waan je je echt in een vliegtuig. Ik rij zelf altijd zo rond de 130/140 max. Geweldig zoals deze Franse dame dan kruist. Is de auto snel? Nee. Wel snel genoeg. Aan stoplicht grand-prix doe ik sowieso niet mee.De auto leent zich niet daar ook niet voor. De automatische 6-bak (Een Aisin bak van Japanse makelij!) schakelt op zich prima. Onder koude omstandigheden is ie de eerste paar kilometers wat hakeriger. Gewenning vraagt ook de manier van optrekken. In automaat stand haal je je voet van de rem en wacht even een fractie van een seconde totdat de automaat aangrijpt en dan gasgeven. Mijn vrouw vindt dat hinderlijk. Het verbruik is 1 op 11. Niet zuinig. Besef wel dat deze strak getailleerde Franse dame 1850 kilo weegt. Storingen? Malheur? Na een bezoek aan de wasstraat deden de parkeer sensoren het niet meer. De volgende dag waren ze weer paraat. Schijnt bij andere auto's ook voor te komen. En...het brandstofklepje sprong steeds open tijdens het op afstand openen van de auto. Bleek mijn eigen schuld. De C6 heeft een knopje op het dashboard om het brandstofklepje te openen. Die had ik met mijn lompe vingers vast achter het dashboard gedrukt zodat ie steeds weer werd geactiveerd als ik de afstandbediening indrukte. Niets aan de hand dus. Verder is de lichte bekleding wel besmettelijk. Ik hou het echt netjes. Dit kost me 5 minuten per week. De lichte lederen bekleding maak ik schoon met groene zeep. Deze zeep bevat glycerine. Deze glycerine houdt het leer soepel. Echter, zo is mijn huidige mening, het ruimtelijke gevoel en de klasse uitstraling maken dit stukje extra onderhoud helemaal goed. Omdat de auto 4 jaar oud is is de navigatie niet harddisk maar CD-rom gebaseerd. Het werkt prima maar is soms wat trager dan de Tom-tom die ik in de C5 gebruikte. Het middenconsole loopt niet over van duidelijkheid. Gewenning zullen we maar zeggen. Het Command-systeem (Mercedes) of I-drive (BMW) zou je in zo'n auto wel verwachten. Ook jammer is het ontbreken van de 'stilstaande naaf-besturing' zoals wordt toegepast in de huidige C5. Super is de head-up display en de toegepaste geluidsisolatie middels dubbel glas. Over het commerciële succes voor Citroen van de C6 kunnen we kort zijn : geen. De Duitse overheersing in dit segment is gewoon te sterk. Citroen maakt er geloof ik nog zo'n 2 per dag. En dan alleen nog op bestelling. Hoe bedoel je exclusief? Daar kan zelfs een aantal exclusieve merken nog een puntje aan zuigen! (ha, ha..)
Comfortabel op weg naar de 100.000!
- 76.000 km
Ik heb de C6 nu ruim een half jaar in bezit. Wat een auto! Het rijcomfort is fenomenaal. We zijn op vakantie geweest naar Frankrijk en Italië. Ik keek er naar uit en...terecht. Een heerlijke reisauto. Nogmaals: in deze auto kom je tot rust. Als je haast hebt weet de C6 trouwens ook van wanten:op de terugweg op Duitse Autobahn regelmatig de 200 aangetikt...gaat prima. Ook is de auto niet windgevoelig.
In het afgelopen half jaar een aantal mensen gesproken die helemaal lyrisch werden als ze hoorden dat ik een C6 had. Wat een bak man! Extravagant! Zo luidde vaak de reactie. Ook stonden mensen soms gewoon bij de auto te kijken om het allemaal eens goed te kunnen aanschouwen. Ik ben ervan overtuigd dat wanneer Citroën deze auto 10K lager en ook eerder (concept car Lignage 1999 - C6 pas verkrijgbaar in 2005)in de markt had gezet er veel meer als lease auto verkocht waren. Maar...dat was natuurlijk weer ten koste gegaan van de exclusiviteit. Even terzake.Problemen gehad? Narigheid? Eigenlijk geen. De C6 is volgens mij een auto zonder specifieke problemen. Alhoewel...de fuseekogels van de eerste types schijnen wat zwakker te zijn. Dat klopte precies. De fuseekogel rechtsvoor is intussen keurig onder garantie vervangen. Ook knispert de deurbekleding van het rechtportier soms, wat enorm opvalt omdat de auto verder erg stil is.(Dubbel glas!) Echter, de schade reparateur heeft hier waarschijnlijk een steekje laten vallen (ik weet dat de auto rechtsvoor een tik heeft gehad) want verder is het helemaal top. De motor presteert prima. Het geluid van de V6 diesel klinkt bij vollast als muziek in de oren. Het is trouwens geen snelle auto maar je behoort wel tot de snellere weggebruikers. De audio aan boord(JBL speakers)is ook een beleving! Heeft de auto dan helemaal geen nadelen? Jazeker wel.De draaicirkel is onhandig en daarmee ook het parkeren in parkeergarages. Lang leve de parkeersensoren! Het is gewoon een grote auto met een lange neus. En niet dynamisch. Als je op een turbo-rotonde afkomt is de C6 niet de auto die je een keer lekker uitdaagt. Ook niet in de sportstand! Andere automobilisten steken je dan vaak nog even voorbij. Op zo'n moment denk ik vaak aan een mooie uitspraak van mijn zwager: "Ach Erik laat ze toch gaan joh, als je in een C6 rijdt ben je toch al gearriveerd?". Even zonder gekheid: als ik onze andere auto rij(Golf 1996 met stuurbekrachtiging)denk ik weleens: gosh, wat stuurt die Golf zwaar. Het omgekeerde is echter het geval. Juist de C6 stuurt erg licht, maar wel erg direct. Daar moet je gewoon even aan wennen. Het past gewoon bij deze auto. Wat mij persoonlijk minder past is het verbruik, 1 op 11. Dat is niet als zuinig aan te merken. Aan de andere kant is het natuurlijk wel een V6 2.7. Misschien gewoon niet zeuren...dan had ik maar een andere auto moeten kopen. Ik krijg er wel veel voor terug. Ik ben nog steeds happy met mijn "French car which cruises like an ocean liner".
Als laatste een grappige uitspraak van een zakenrelatie van mij die het Duitse autogeweld vergeleek met de C6. "Ach, natuurlijk zijn de Duitse bieren van topkwaliteit en drinken ze lekker weg maar als je echt rustig wilt genieten neem je toch een heerlijk Frans cognacje?
de ton gepasseerd
- 101.000 km
De 100.000 voorbij! En hoe! Comfort en stijl zijn hier de trefwoorden. De C6 is de auto om in te onthaasten. Heerlijk! Lekker cruisend tussen de 120 en 130 meerijdend met het andere verkeer en genieten van die heerlijke geluidsinstallatie en zachte vering. Soms voel ik me echt een kapitein op een schip! Echter, de afgelopen 25.000 km heb ik er dikwijls een andere rijstijl op nagehouden. Zelfs een keer de 225 aangetikt op de Duitse Autobahn. Maar dat gaat me veel te hard. De auto kan het prima aan daar niet van maar ik ben altijd bang dat er achter die vrachtwagen daar in de verte toch plotseling die 'Daihatsu cuore' opduikt die, zoals dan blijkt,er duidelijk lagere snelheid op nahoudt. Problemen gehad? Niet of nauwelijks...de cruise doet het nog steeds niet goed. Maar ik gebruik hem ook niet meer. Zal wel aan mij liggen maar ik rij heerlijk ontspannen met mijn rechtervoet. De Head-up display gebruik ik ook eigenlijk niet. Hij staat wel aan maar ik ben zo geprogrammeerd op dat dashboard! En het viel mij laatst op dat er zich wat vocht onder de rechtervloermat heeft opgehoopt.Hmmm, ga ik even in de gaten houden. Verder...een super betrouwbare auto. Er is geen lampje onnodig gaan branden en ook rammeltjes blijven uit. Zelfs het niet starten in de winter lag niet aan de auto maar aan mij! Let op: met min 15 graden is het wel verstandig om (ook een common rail diesel!) even voor te gloeien. Dat had ik tot dan toe nog nooit gedaan! Stom van mij. Maar ook hier is het leven weer een leerschool. Het gemiddeld verbruik is (gemeten!) 1:12. De boordcomputer is te optimistisch: 1:13,2. Dan ga ik wel uit van een rustige rijstijl die prima bij de auto past. Recent 2 voorbanden vervangen. Niet goedkoop: € 630,-voor 2 Michelins inclusief montage en balanceren.De reacties op de auto blijven leuk. Ik wordt regelmatig aangesproken. Laatst een ventje van een jaar of 8. Komt ie naar me toe met een brede grijns: 'Meneer u heeft echt een mooie auto'! Lachen toch! Ik ben nog steeds erg in mijn sas met deze bijzondere Franse sloep!
De Franse sloep vaart verder...
- 135.000 km
Intussen met deze schoonheid weer zo'n 30.000 km erbij gereden. Vlak voor de zomervakantie kreeg ik een ABS-sensor foutmelding en de navigatie werkte niet meer. Tevens bleek bij het uitlezen van deze storingen dat de EGR-klep die de voor de extra schone (na-vebranding) verbranding staat ook vervangen moest worden. Na de heerlijke vakantie, waaraan de auto een duidelijk steentje bijdroeg, toch maar even laten repareren. Dit kostte dus even ruim € 1000,- Maar verder niets dan lof over deze fantastische auto. Ik heb gedurende lange tijd flink doorgereden (op rustige momenten 's avonds ook wel eens (echt) te hard!)maar ik zit nu weer helemaal in de relax modus met deze auto. En daarin excelleert en overtuigt ze helemaal! Rustig cruisen met de radio aan en genieten van die bijzondere vering. En van de stilte aan boord. Citroen heeft het hier trouwens uitstekend gedaan. Na dit kilometrage is er nog geen kraakje of piepje te bekennen. Als ik moe ben en 's avonds in die auto stap kom ik helemaal tot rust. Oh ja, voor de zekerheid ook maar even 4 wintersloffen laten plaatsen: € 1180,- all-in. Intussen is de productie van deze auto gestopt er rij ik waarschijnlijk in een klassieker in spé. Als ik de geruchten mag geloven stapt Citroen voor de nieuwe (2013? 2014?) C5 helemaal af van de hydropneumatische vering. Jammer...dat men gaat voor een dynamisch weggedrag ten koste van een sterk eigen punt: comfort.De DS5 is hiervan wellicht een schoolvoorbeeld. Deze DS5 is een prachtige auto maar ie comfortabel? Comfortabel in de zin van een grote Citroën? Als ik de testen mag geloven is ie dat niet.En dynamisch is trouwens wel eem mooi woord...en ook relatief. Kijk naar even naar het volgende filmpje. Verbaas je over het feit dat een Citroen XM tijdens de slalom bijna dezelfde tijd neerzet als een Lotus Elan. http://www.youtube.com/watch?v=2DN9Rbs8V88 Wie zei dat je met een hydro pneumatisch geveerde auto (in noodgevallen) niet kan hoeken? Maar er gloort misschien hoop aan de hydropneumatische horizon...de Citroen DS9???
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Vijf auto's die net youngtimer zijn geworden

Citroën C6 - BMW 530i - Mercedes-Benz E 280 - Op zoek naar

Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021: sedans

Klokje Rond: Citroën C6 2.7 HDiF (2006) - 416.101 km

Occasion Test: Citroën C6 vs Renault Vel Satis
