Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Wiesmann Roadster MF3 (1996)

5
Wiesmann Roadster MF3 (1996)
  • Autotest
4 februari 2003 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Ze bestaan nog, die echte jongensdromen. De Duitse broertjes Wiesmann maakten hun droom tot werkelijkheid. Een open tweezitter van een zeldzame allure. AutoWeek beleefde een onvergetelijke dagdroom in de Wiesmann Roadster MF3.

Een Wiesmann Roadster maakt indruk. Punt uit. Hij is bijzonder laag en de spannende belijning van de snuit suggereert extra breedte. Dat komt door de bescheiden centrale neuspartij die wordt geflankeerd door machtig uitbollende spatborden. De schuine verdieping met de luchtinlaten en de koplampen laat hem sympathiek glimlachen. De achterkant met de losse, ronde lampjes is daarentegen verrassend eigenwijs. Die smaakvolle mengeling van moderne en klassieke trekjes geeft hem een haast sensuele uitstraling.
Onder het begeerlijke kunststof koetswerk zit een stalen buizenframe dat Wiesmann naar eigen ontwerp zelf produceert. In het bijzonder ordelijke fabriekje worden jaarlijks zo'n veertig Roadsters volledig met de hand gebouwd. Bijna alles wordt in eigen beheer vervaardigd, al worden de combinatie motor/bak en de wielophangingen bij BMW gekocht.

M-Power

Voor onze test stond een MF3 te glimmen. Die letters staan voor de initialen van de gebroeders Wiesmann. De hitsige MF3 heeft de motor uit de BMW M3. Maar liefst 321 pk's pompt die 3,2 liter metende zescilinder eruit. Om die machine tot leven te wekken, draai je eerst de contactsleutel om en druk je vervolgens op de nostalgische startknop. Kwaadaardig grommend als een verschrikte grizzlybeer ontwaakt hij uit zijn slaap. De prima schakelende zesbak met het iets te hoge pookje in ‚‚n en daar gaan we. De gretigheid van de 321 paarden lijkt geen grenzen te kennen, maar we beteugelen ze nog even om de boel netjes warm te stoken.
Maar dan is het tijd voor powerplay: los met die teugels, gas, gas, gas. De enorme rubber sloffen klauwen zich in het asfalt en als een pijl uit de boog schiet de uiteraard achterwielaangedreven Wiesmann richting horizon. Nog binnen de vijf tellen op de 100 en ook de 200 km/h is in een zucht bereikt. Ondertussen blijft het kicken op die enorme brul, die uit de twee armdikke stortkokers aan de achterkant van de auto rolt. Een werkelijk adembenemend uitlaatgeluid. Door even op het juiste moment met het gaspedaal te wippen, knalt, rommelt en ploft het naar hartelust. Klinkt de liefhebber als muziek in de oren, maar de omstanders zijn er minder blij mee. Eigenlijk zou je de Wiesmann alleen al willen hebben voor dat onnavolgbare uitlaatgeluid. Maar ook de adembenemend snelle tussensprintjes werken uiterst verslavend. Keer op keer gaat de Roadster er als een haas met peper in zijn achterwerk vandoor. Een prettige bijkomstigheid is de uitgekiende omstroming van de carrosserie waardoor je ook bij snelheden van zo'n 200 km/h niet hoeft te vrezen voor je haardos. Even de kam erdoor kan echter geen kwaad...
De stug geveerde MF3 laat zich met speels gemak door de bochten jagen. Het goed uitgedokterde onderstel staat zeer hoge bochtsnelheden toe en er is altijd grip genoeg om de uitgezette koers nauwkeurig te kunnen volgen. Met minimale bewegingen van het piepkleine stuurtje plaats je de auto, net als een kart, precies daar waar je hem wilt hebben. Er is niets leuker dan met deze tweezitter in ijltempo van de ene bocht naar de andere te vliegen. De stijve koets geeft daarbij absoluut geen krimp en de krachtige remmen staan garant voor vertragingen waar je u tegen zegt.
De hoge dorpel en de middentunnel zorgen samen met de kuipstoel dat je tijdens het spectaculaire bochtenwerk niet uit je stoeltje rolt. De Wiesmann is als een maatkostuum dat bij het aantrekken enige lenigheid vereist. Je zit zo laag dat je billen bijna over het asfalt schuren. Door de voorruit kijk je uit over de machtige, glooiende neus. Alle instrumenten zitten midden in de auto en zijn naar de bestuurder gedraaid. Het knusse interieur biedt nog behoorlijk wat opbergruimte en onder het achterklepje is opmerkelijk veel bagageruimte; de tegenwoordig obligate golftas kan zelfs mee. De eenvoudige, maar doeltreffende kapconstructie draagt daar mede aan bij.
De goed afgewerkte MF3 roept gevoelens op die je tegenwoordig nog maar zelden ervaart. We hebben continu met een grijns van oor tot oor zitten sturen. Wiesmann rijden is genieten in zijn puurste vorm. Alleen jammer dat de prijs vanaf f 185.000 voor velen een belemmering zal zijn. De Roadster roept dezelfde sensaties op die ook een Britse TVR je uitgebreid laat ervaren. En dat is een heel groot compliment voor Klein Duimpje Wiesmann.

Lezersreacties (5) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto
PREMIUM
Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

Met de Yaris Cross is Toyota een herintreder in het segment der compacte cross-overs. Voorzien...

Lees meer
Tesla Model S P85+ - 2013 - 205.037 km - Accudegradatie

Tesla Model S P85+ - 2013 - 205.037 km - Accudegradatie

112

Wanneer het je lukt om een Tesla Model S te vinden met levenslang gratis superchargen, koop...

Laatste nieuws

Categorie
Categorie
  • Tesla Model S P85+ - 2013 - 205.037 km - Accudegradatie

    Tesla Model S P85+ - 2013 - 205.037 km...

    112
    • 29 juni 2022
  • PREMIUM
    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross...

    • 28 juni 2022
  • Autotest
    Fiat 500X Hybrid - Eerste rijtest: zo rijdt de licht gefacelifte SUV

    Fiat 500X Hybrid - Eerste rijtest: zo rijdt...

    30
    • 26 juni 2022
  • Autotest
    Nissan Juke Hybrid - Eerste rijtest: zo rijdt Juke met hybridesysteem Renault

    Nissan Juke Hybrid - Eerste rijtest: zo...

    10
    • 25 juni 2022
  • Autotest
    Audi S8 - Eerste rijtest: zo rijdt de 571 sterke vernieuwde topversie

    Audi S8 - Eerste rijtest: zo rijdt de 571...

    44
    • 25 juni 2022
  • Volkswagen Polo GTI - Test

    Volkswagen Polo GTI - Test

    154
    • 23 juni 2022
  • BMW iX M60 - Test

    BMW iX M60 - Test

    101
    • 22 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden