Volvo V60 T8 - Test

Het goede van twee werelden

Volvo V60 T8 PHEV Plug-in
AutoWeek 27 2019
AutoWeek 27 2019

Je leest het in AutoWeek 27 2019

In eerste instantie lijkt de Volvo V60 T8 het beste van twee werelden: de uitstootvrije kilometers van een elektro-auto met de actieradius en het tankgemak van een auto op benzine. Toch blijkt dat niet helemaal waar te zijn, al doet dat aan de kwaliteiten van de auto weinig af.

Het lijkt momenteel niet snel genoeg te kunnen gaan met de elektrificatie van het Nederlandse wagenpark. Bij gebrek aan grootschalig beschikbaar volledig elektrisch vervoer is het idee van de plug-in hybride in dat licht bezien misschien wel ideaal. Een stekkerhybride maakt het immers mogelijk om (een groot deel van) de dagelijkse kilometers af te leggen zonder emissie, maar heeft als groot voordeel ten opzichte van een volledig elektrische auto dat hij het ook doet zonder stroom. Tegelijkertijd is het natuurlijk zo dat de elektrische actieradius verhoudingsgewijs tamelijk beperkt is en de prestaties op uitsluitend elektrokracht zijn allerminst overdadig. Ten opzichte van een volledig benzinemodel heeft de V60 zowel voor- als nadelen. Enerzijds de mogelijkheid tot goedkope kilometers en potentieel een zeer laag brandstofverbruik. Anderzijds een hoger gewicht en het gedoe met een stekker. Een rijdend compromis, zo lijkt het.

Toch overtuigt de V60 T8 na een weekje rijden wel, al hangen de voordelen sterk af van je persoonlijke situatie. Met wat goede wil blijkt het echter wel degelijk mogelijk om een flinke vergroening van de dagelijkse kilometers te realiseren. In de bodem van de Volvo ligt een 11,6 kWh groot accupakket dat een elektromotor op de achteras voedt. Die motor levert 87 pk en 240 Nm en daarop kan de auto volgens de fabriek in de Pure- modus ruim 50 kilometer elektrisch rijden. Tijdens de testweek met gunstige omstandigheden blijkt dat echter een brug te ver. Mits je je kunt beperken tot 100 km/h zit er zo’n 40 tot 45 kilometer in. Voor veel mensen is dat voldoende om van huis naar werk te rijden zonder de verbrandingsmotor te hoeven gebruiken, of zelfs om een retourtje te doen. Vooropgesteld dat je de mogelijkheid hebt om thuis en/of op je werk te laden, kun je dus al je woon-werkkilometers elektrisch doen, plus de eerste 40 kilometer van langere ritten. Je moet alleen geen haast hebben.

Verder lezen?
Het volledige artikel is beschikbaar voor slechts €0,99. Het artikel wordt aangeboden in PDF formaat.
Koop artikel €0,99

Oeps, er ging iets mis...

Er is iets mis gegaan met je betaling. Probeer het later nog eens.
sluiten

Volvo V60 T8 - Test

Het goede van twee werelden

Koop dit artikel als PDF voor slechts €0,99.
Vul je e-mailadres in waarop je het artikel wilt ontvangen:

Volvo V60 T8 - Test

Het goede van twee werelden

Je betaling is voltooid! Het artikel is naar je email-adres gestuurd. Je kunt het artikel direct downloaden door op onderstaande knop te klikken. Download het artikel

Signalement

Merk Volvo
Model V60 T8 Recharge AWD R-Design
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Prijs € 56.790

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, plug-in hybride
Cilinderinhoud 1.969 cc
Maximaal vermogen 287 kW / 390 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 640 Nm bij 2.200 tpm
Accu capaciteit (bruto) 12 kWh
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.761 mm / 1.850 mm / 1.433 mm
Wielbasis 2.872 mm
Massa leeg 1.975 kg
Laadvermogen 575 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 750 kg
Banden235/45R18Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 4,9 s
Brandstofverbruik 1,8 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 40 g/km

PRIVATE LEASE Volvo V60

Gerelateerde forumtopics