Volvo S90 T6 AWD R-Design
Plezier met vier
- AutoBild
- Eerste rijtest
Er is bijna geen fabrikant die zo serieus met downsizing bezig is als Volvo. Zelfs in de grote S90 is een viercilinder vandaag de dag het hoogst haalbare, maar in het geval van de S90 T6 AWD R-Design is dat wel een exemplaar met 334 pk. Maakt deze krachtbron van de Zweed een sportwagen die is verkleed als zakensedan?
We hadden er eerlijk gezegd weinig fiducie in, maar onder leiding van het Chinese Geely gaat het met Volvo beter dan ooit. Niet langer hoeft het merk gebruik te maken van Fordonderstellen en -motoren; het mag zowel qua design als in technisch opzicht vrijelijk zijn gang gaan. In dat kader werden niet alleen de eerdergenoemde Ford-viercilinders, maar ook de in eigen huis ontwikkelde vijf en zescilindermotoren vervangen door een viercilinder, die in meerdere uitvoeringen wordt geleverd.
De sterkste variant heeft dankzij het samenspel van een turbo en een compressor een vermogen van maar liefst 334 pk. Geen enkele concurrent durft het aan om in de hogere middenklasse een viercilinder met een dergelijk vermogen te leveren, maar de tweeliter kwijt zich in combinatie met de achttrapsautomaat goed van zijn taak. Kies overigens niet de Dynamicmodus voor die transmissie, want dat zorgt alleen maar voor onrust. Bij lage en middelhoge toerentallen doet hij krachtig genoeg aan om je de indruk te geven dat er onder de motorkap een krachtbron met een veel grotere cilinderinhoud dan 1.969 cc ligt, maar bij hogere toerentallen lijkt hij weinig vlees op de botten te hebben. Bij het accelereren uit stilstand is de reactie op het gaspedaal echter goed en lijkt de viercilinder weinig moeite te hebben met deze bijna twee ton zware Zweed. Wie van downsizing echter wonderen verwacht qua verbruik, wordt door het testverbruik weer met beide benen op de grond gezet. Net iets beter dan 1 op 8 is geen waarde om over naar huis te schrijven.
Fantastische reisauto
Onze testauto is uitgevoerd met de Polestar-vermogenskit, die via de Volvodealer verkrijgbaar is. Die zorgt voor 14 pk en 40 Nm extra. Daarmee voltooit de S90 de 0-100-sprint in exact 6 seconden, wat tweetiende van een seconde langzamer is dan het merk belooft. De tegen meerprijs leverbare adaptieve luchtvering is minder op rijdynamiek gericht dan de onderstellen van andere fabrikanten. Ook de besturing maakt duidelijk dat dit ondanks zijn vermogen beslist geen sportwagen is. De mate van stuurbekrachtiging verschilt behoorlijk en dat maakt de communicatie met de voorwielen er niet plezieriger op. Daar komt bij dat het stuur met voelbare bewegingen terug naar de middenstand gaat, ook wanneer de rijbaanassistent is uitgeschakeld. Dankzij het standaard sportonderstel met 10 millimeter verlaging rijdt de S90 lichtvoetig, maar de nadruk blijft op comfort liggen. De vering en de heerlijk zittende sportstoelen maken dit tot een heerlijke auto voor een retourtje Stockholm; de S90 is een fantastische reisauto.
Daarbij kan het motorgeluid wel gaan irriteren. De viercilinder klinkt lang niet zo goed als de vijf- en zescilinders van weleer, maar wellicht dat een tuner als Heico Sportiv uitkomst kan bieden. De Volvo S90 weet te overtuigen met zijn elegante en ingetogen design en hoogstaande rijcomfort. In sportief opzicht kan hij menig concurrent echter niet bijbenen. Daarvoor is het geluid van de viercilinder te banaal en zijn vermogensafgifte bij hogere toerentallen niet overtuigend genoeg.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Goede reacties op het gaspedaal
- +Rijdt erg comfortabel
- -Geen plezierig motorgeluid
- -Weinig trekkracht bij hoge toerentallen
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Lexus ES (2020) vs. Volvo S90 (2020) - Occasion Test
Audi A6 - Lexus ES 300H - Volvo S90 - Vergelijkende Test
BMW 520D - Jaguar XF 2.0D - Mercedes-Benz E 220 D - Volvo S90 D4
Volvo S90 Crashtest door Euro NCAP
Test: Volvo S90 T5 Geartronic Inscription (2016)
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (53) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.