Test: Volvo S90 (2016)

De S-klasse uit Zweden

Volvo S90
Volvo S90Volvo S90Volvo S90Volvo S90Volvo S90Volvo S90Volvo S90
AutoWeek 11 2016
AutoWeek 11 2016

Je leest het in AutoWeek 11 2016

De Duitse Drie moeten op hun tellen gaan passen: de Volvo S90 ziet er niet alleen goed uit, hij rijdt ook nog eens uitstekend. In zijn thuisland maken we kennis met de opvallend gestileerde nieuwkomer.

De naam Volvo wordt vooral geassocieerd met zaken als veiligheid, betrouwbaarheid en praktisch gebruiksgemak. Maar indrukwekkende rijeigenschappen en een hoge mate van rijdynamiek? Nee, die aspecten stonden bij het Zweedse merk tot op heden niet bovenaan de prioriteitenlijst.

Sinds de recente lancering van de tweede generatie XC90 doet Volvo echter alles anders en ook de S90 is overduidelijk een product van het 'nieuwe Volvo'. Hij moet de S80 doen vergeten, die slechts een bijrol in de hogere middenklasse speelde. Alleen het design van de S90 maakt al duidelijk dat de Zweden het hogerop zoeken, want voor ons staat een uit de kluiten gewassen sedan met een opvallend lijnenspel. Qua formaat doet hij nauwelijks onder voor een Mercedes S-Klasse, met zijn lengte van bijna vijf meter en breedte van 1,88 meter, al concurreert hij natuurlijk met de E-klasse. Door de relatief lage, aflopende daklijn oogt hij nog gestrekter dan hij al is en de proporties zijn bijzonder geslaagd dankzij een korte overhang voor en achter, een lange motorkap en het lage dak. Het meest in het oog springend is echter de achterkant met zijn bijzonder gevormde achterlichten. Ze vallen niet bij iedereen in de smaak, maar dat is misschien ook wel goed: het geeft deze Volvo in ieder geval wel karakter.

Over de vormgeving van het interieur zullen de meningen minder verdeeld zijn. Het design is nog altijd Scandinavisch zakelijk, maar het oogt luxueuzer dan voorheen. Er zijn fraaiere materialen gebruikt dan bijvoorbeeld in de S80 en de afwerking is zorgvuldiger. Bij BMW moeten ze zich gezien deze inhaalslag van de Zweden eens achter de oren krabben en ook bij Audi kunnen ze niet langer op hun lauweren rusten: Volvo heeft voel- en zichtbaar een grote stap voorwaarts gezet.

Geen verrassing

Ook over het ruimteaanbod van de S90 valt niet te klagen. De stoelen zitten zoals het een Volvo betaamt uitstekend, al zijn de kussens relatief hard. De lage plaatsing van de stoelen zorgt ervoor dat je een plezierige zitpositie kunt instellen. Achterin is er beenruimte in overvloed, maar lange mensen zullen wel hun hoofd wat moeten intrekken: de coupéachtige daklijn vergt nu eenmaal compromissen.

Het onderstel is geen verrassing: de S90 deelt het SPA-platform met de XC90. De auto heeft rondom onafhankelijke wielophanging, voor een dubbele driehoekige draagarmconstructie met schroefveren, achter een multilink as met dwarsgeplaatste bladveren van composietmateriaal. Net als bij de Corvette feitelijk. Tegen meerprijs is luchtvering voor de achteras leverbaar.

Bij deze eerste kennismaking op een afgelegen testterrein in het noorden van Zweden rijden we met de D5 dieseluitvoering, met vierwielaandrijving en een achttraps automaat. De tweeliter viercilinder maakt met zijn 235 pk een krachtige indruk, over het gehele toerenbereik. Volvo heeft namelijk in eigen beheer een systeem ontwikkeld dat het bekende turbogat moet voorkomen. Bij dit PowerPulse-systeem zorgt een elektrische compressor ervoor dat de lucht wordt gecomprimeerd en wordt verzameld in een klein tankje met een inhoud van twee liter. Bij het accelereren gaat dan kortstondig (maximaal twee seconden lang) lucht richting de turbo zodat die snel op toeren komt. Dat klinkt interessant – en het werkt ook nog!

De verhoudingsgewijs kleine dieselmotor doet in de grote sedan namelijk geen moment onderbemeten aan. Daarbij blijft het opvallend stil aan boord, met de geluidsisolatie zit het bij de S90 zo te horen wel goed. Je hoort slechts een tevreden gezoem uit het vooronder komen.

Bovendien werkt de diesel goed samen met de achttrapsautomaat, de Aisin-bak is goed bij de les en hij schakelt snel en soepel.

Goede terugkoppeling

Indrukwekkend is eveneens de verbazingwekkend direct reagerende besturing met een goede terugkoppeling. Wat dat betreft, heeft Volvo zijn huiswerk gedaan. De S90 mag dan nogal groot ogen, het is beslist geen onhandelbare tank. Het is simpelweg een snelle, relaxt rijdende sedan waarin je ontspannen grote afstanden kunt afleggen. De S90 is per direct te bestellen, de vanafprijs bedraagt 42.995 euro voor de D4 dieseluitvoering met 150 pk, de D5 AWD waarmee wij reden is er vanaf 64.495 euro. Ter vergelijking: een Audi A6 3.0 TDI quattro met 218 pk is er vanaf 66.380 euro en een even sterke BMW 525d xDrive kost minimaal 65.459 euro. Het lijkt erop dat die merken er in de hogere middenklasse serieuze concurrentie bij hebben. Qua techniek en qua veiligheidsniveau is de Volvo uiteraard helemaal up-to-date, hij is uitstekend afgewerkt en hij ligt ook nog eens prettig op het netvlies. Dat hij zo goed rijdt, is een aangename verrassing. Eigenlijk is er geen excuus meer om Volvo in dit segment links te laten liggen.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (51) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum