Volvo S80 T6 Exclusive (2003)
Bovenmodale ambities
De Volvo S80 Four-C T6 is een bekende verschijning. Hij heeft recent een faceliftje ondergaan, maar dat zal niet iedereen opvallen: een nieuwe neus met honingraat-grille, geïnspireerd op de Volvo V70 R en S60 R, chromen portiergrepen en buitenspiegels en een iets gracieuzere kont, wat te danken is aan de kleinere achterlichtunits. Voor een wat chiquere uitstraling is in het interieur met wat chroom gestrooid; rond de klokken bijvoorbeeld, zoals we dat ook in de R-serie hebben gezien. Het instrumentarium is duidelijk en overzichtelijk. Het interieur bevalt ons: het is stijlvol en rustgevend. Niet sportief, maar wél evenwichtig. De S80 is van een boordcomputer voorzien. Het mooie, gebruiksvriendelijke Volvo-navigatiesysteem zit verzonken in het dashboard. Alleen de bediening van het audiosysteem is elke keer weer even schrikken. Voor het programmeren van de voorkeuzezenders heb je een bovengemiddelde aanleg voor elektronica nodig. De standaardstoelen van de S80 zijn niet geweldig; hier begint de rugpijn weer op te spelen. De stoelen zijn uiteraard elektrisch aan te passen, maar je zit toch te hoog. En ze zijn net te kort.
Vér bovenmodaal
Met de S80 T6 ga je vér bovenmodaal gemotoriseerd op weg: je beschikt over maar liefst 272 pk. De door ons geteste versie is voorzien van de optionele Geartronic, een automatische vierbak met handbediening. We verbazen ons over de enorme trekkracht van deze zescilinder. Hij heeft 380 Nm, en dat voel je ook. Hij gaat maar door. De Geartronic reageert zonder hapering, rap en gehoorzaam. In de 0 tot 100 km/h-sprint komen we tot een respectabele 7,8 seconden tegen een fabrieksopgave van 7,2. De S80 is voorzien van een 'actief chassis' dat 'Four-C' wordt genoemd. Dit staat voor Continuously Controlled Chassis Concept. Tijdens het rijden volgen sensoren de bewegingen van de schokdempers, de versnelling van de auto ten opzichte van de weg, de beweging van de wielen en de verdraaiing van het stuur. Het systeem voorziet de dempers 500 keer per seconde van informatie. Dit systeem kent in de S80 twee standen: Comfort en Sport. In de Sport-stand voel je duidelijk dat de auto stugger is afgeveerd en strakker op de weg ligt. Tot zover het goede nieuws, want het is jammer dat de S80 met z'n 1.600 kilo in de bochten wat gaat hangen, ook al heb je de Sport-stand geprogrammeerd. En sturen gaat in de Volvo zo licht dat bij hoge snelheden het contact met de weg erg wazig wordt.
Even zoeken
Gadgets heeft de S80 T6 natuurlijk ook wel. Van verlichting in de buitenspiegels, een geïntegreerd telefoonsysteem tot 'Park Assist'. Daar hebben we geen klachten over. Nou ja, eentje dan; dat display van de boordcomputer is weggewerkt onder de snelheidsmeter. Da's wel even zoeken. De S80 T6 staat vanaf € 56.215 in de prijslijst. Maar je kunt de Volvo volhangen met opties, zoals bijvoorbeeld Four-C. 'n Beetje aangekleed kom je dan gemakkelijk aan de € 60.000. Al met al voldoet de nieuwe Volvo S80 T6 uitstekend aan de bovenmodale verwachtingen, maar is - ondanks die geweldige motor en het actieve chassis - minder overtuigend op het vlak van zijn rijkwaliteiten.
Signalement
Merk | Volvo |
---|---|
Model | S80 T6 Exclusive |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 4 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 61.080 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 6-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.783 cc |
Maximaal vermogen | 200 kW / 272 pk bij 5.200 tpm |
Maximaal koppel | 380 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 80 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.822 mm / 1.832 mm / 1.434 mm |
Wielbasis | 2.791 mm |
Massa leeg | 1.590 kg |
Laadvermogen | 570 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 500 kg |
Banden | 225/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,8 s (fabrieksopgave: 7,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 5,4s |
Brandstofverbruik | 11,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 272 g/km |