Volvo S80 D5 Summum (2006)
Frisse noorderling
Wat direct opvalt, is dat het uiterlijk van de frisse S80 veel uitgebalanceerder is dan dat van de vorige editie. De neus oogt eleganter met z'n kleinere koplampen,
waarin nu de knipperlichten zijn opgenomen.
De ingevallen flanken, die de grote Volvo vanuit bepaalde hoeken altijd wat iel deden lijken, zijn verdwenen. De S80 heeft bollere flanken en een hogere schouderlijn. Alle veranderingen zijn subtiel genoeg om de S80 een S80 te laten blijven, maar voldoende ingrijpend om het model een frisse, dynamische uitstraling te geven. Maar pas als je ze naast elkaar parkeert, wordt duidelijk dat de huidige S80 echt een nieuwe auto is. Hij oogt kleiner dan z'n voorganger, maar is toch groter. Bovendien is de wielbasis met vijf centimeter toegenomen.
Die ruimte tussen de voor- en achteras komt vooral ten goede aan de achter-passagiers. De bewegingsvrijheid voor hoofd en onderste ledematen houdt echter nog altijd niet over. De gebruikte materialen in het interieur zijn mooi; de cabine straalt een ingetogen luxe uit. Vloeiende lijnen en afgeronde vormen spelen een hoofdrol in het design. Het dashboard is daar een fraai voorbeeld van. Het ziet er rustig en overzichtelijk uit, omdat overbodige poespas ontbreekt. Volvo heeft de zwevende middenconsole overgenomen uit de S40/V50-reeks. Het audiosysteem en de klimaatregeling laten zich eenvoudig bedienen.
Het zitmeubilair oogt uitnodigend, de voorstoelen zijn groot en breed, maar verlenen toch voldoende steun dankzij de geprononceerde wangen. De zit achter het stuur is lekker diep in te stellen en het stuurwiel kan dichtbij worden gebracht. Je kunt aan boord van de S80 'n bijna ideale zitpositie bereiken. Jammer is dat je je stoel nog handmatig moet verstellen.
Typerende turbinehuil
De Volvo heeft de 2,4-liter D5-motor, een vijfcilinder die 185 pk levert. De eerste generatie die 163 pk leverde, zit nog altijd in het gamma onder een andere naam: 2.4D. De huidige D5 ontwikkelt een hoger vermogen en meer trekkracht dankzij aanpassingen aan het motor-management en een nieuwe turbo. De Zweedse diesel schopt het tot een maximumkoppel van 400 Nm bij 2.000 tpm – wat laat voor 'n zelfontbrander, dus je moet enigszins aandringen om deze motor z'n spieren te laten ballen. Dan geeft ie z'n typerende turbinehuil ten beste. Dieselmotoren klinken zelden inspirerend, maar de D5 mag zeker gehoord worden, dus rampzalig is het niet dat geluiden uit het motor-compartiment doordringen in het interieur.
De besturing werkt aangenaam exact, zonder messcherp te zijn, overigens. Lang blijft de Volvo neutraal, maar als je aandringt, neigt hij naar veilig onderstuur. Wie nog meer sportiviteit van z'n S80 verlangt, kan opteren voor een actief onderstel
met schokdemping die continu wordt aangepast.
De Geartronic zestrapsautomaat schakelt soepel. Het duurt echter even voordat de S80 zich in beweging zet. Nadat je het gaspedaal in het tapijt hebt getrapt, blijft de grote sprong voorwaarts lang uit, terwijl in het vooronder de dieselmotor wel ligt te loeien. Maar als de Zweedse diesel eenmaal onder stoom is, valt hij nauwelijks meer te houden.
Signalement
Merk | Volvo |
---|---|
Model | S80 D5 Summum |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 59.495 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 5-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.400 cc |
Maximaal vermogen | 136 kW / 185 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 400 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.851 mm / 1.893 mm / 1.492 mm |
Wielbasis | 2.835 mm |
Massa leeg | 1.557 kg |
Laadvermogen | 643 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 750 kg |
Banden | 225/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 220 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,9 s (fabrieksopgave: 9,0 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,1 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 6,6s |
Brandstofverbruik | 7,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 194 g/km |