Volvo S60
Dynamisch offensief
- Mario Prinsen
- Eerste rijtest
Bij velen leeft nog steeds de gedachte dat Volvo op zijn thuisbasis in het Zweedse Gothenburg werkt aan afgeronde tanks. Dat is echter ver bezijden de waarheid, want sinds de lancering van de 850, een kleine tien jaar geleden, is een Volvo toch een duidelijk andere auto geworden. De oerdegelijke Volvo-kwaliteiten zijn natuurlijk behouden gebleven, maar dat hoekige karakter is verdwenen. Daarnaast hielpen sterkere krachtbronnen en een prachtwegligging de auto aan een veel dynamischer karakter. Een Volvo werd leuk genoeg om er eens een flink potje mee te sturen. Om dat subtiel te accentueren, werd in 1994 de vla-gele 850 T5-R gelanceerd; kon je echt oeoerrrrendhard mee gaan. En er bleek een onverwacht grote interesse voor dit model te zijn. Een signaal uit de markt dat Volvo beslist op de goede koers zat.
Sportief en Volvo zijn dus geen woorden meer die met elkaar vloeken. Dat gaf de ontwerpers van de S60 de ruimte voor een vrij unieke aanpak: een design dat van achter naar voren tot leven kwam. Uitgangspunt was de sportieve daklijn van de C70, die voor de S60 als het ware werd gekopieerd, met daaraan 'gesmeed' de achterkant van de S80. Vervolgens werd een optimale positie voor de achterbank gekozen en pas daarna de cockpit met meubilair geplaatst. Tot slot moest de techniek nog worden ondergebracht in een wat krappere machinekamer. Ziedaar Volvo's S60, die er met name van opzij uitziet als een vierdeurs coupé.
Achterin beginnen
Net zoals de ontwerpers dat deden, zijn we voor deze eerste rij-impressie ook maar achterin begonnen. In de kofferbak dus. Die heeft met 424 liter doorsnee afmetingen en is voorzien van diverse handigheidjes waardoor bijvoorbeeld boodschappentassen niet meer omkukelen. Een nadeel is het extreem korte kofferdeksel: grote dingen krijg je er niet in en je moet door de knieën om te zien waar kleinere zaken in het gapende gat blijven.
Buitengewoon nieuwsgierig zijn we natuurlijk naar de ruimte op de achterbank. Is daar nog wel 'n beetje plaats door die aflopende daklijn? Heeft Volvo niet te veel opgeofferd? Valt alleszins mee, want met onze 1,81 meter is er nog een paar centimeter speling tussen hoofd en hemel. De beenruimte vinden we echter voor een auto van 4,58 meter lengte te krap. Maar gauw voorin stappen.
Ze zijn er weer
Als bestuurder en voorpassagier is er in ruimtelijk opzicht weinig te klagen over de S60. Je wordt zelfs heel vrolijk, want ze zijn er weer, die stoelen die zo goddelijk goed zitten. Precies de juiste instelmogelijkheden en steun op de plaatsen waar het moet. De rijpositie is eveneens uit de kunst en het dashboard is een ergonomisch meesterwerk. Wel reflecteert de bovenkant bij felle zonneschijn wat teveel in de voorruit.
Tijd om eens een stukje te gaan rijden en als we de contactsleutel omdraaien klinkt uit het vooronder die wat hese vijfcilinderroffel. Lekker soundje dat nog beter wordt als je op het gas trapt om de motor echt te laten werken. Alle S60's hebben het want de auto wordt enkel met vijfpitters geleverd. De onze heeft de 170 pk 2.4 met een vijftraps automaat dwars tussen de voorwielen staan. Helmuth en ik begeven ons op weg naar de Zweedse binnenlanden, op zoek naar mooie fotolocaties en kronkelige weggetjes met als het even kan een matige staat van onderhoud. Beide werden gevonden: de plaatjes mag u zelf beoordelen en de wegligging prikken we het predikaat goed op. Hoewel de besturing rond de rechtuitstand ietsje zwaarder zou mogen aanvoelen, kunnen we er in bochten mee lezen en schrijven. De installatie is behoorlijk direct en vergeet niet met de bestuurder te communiceren. Het onderstel weet goed raad met de 170 paardenkrachten en de 230 Nm's, daarbij geholpen door de automaat die de krachten altijd iets geleidelijker doorstuurt naar de wielen. De S60 is dan ook goed te rijden zonder traction control; het binnenste wiel wil dan overigens wel eens een gil slaken als er voluit vanuit een krappe bocht wordt geaccelereerd. Naast goede rij-eigenschappen doet de S60 ook van zich spreken door een prima veercomfort. De banden slaan best op gaten in het plaveisel, maar je derrière blijft vrijwel verschoond van de schokken. Een kraakje hoor je dan overigens nog wel eens in de auto.
Vlotte rakker
In de dagelijkse praktijk ontpopt deze turboloze 170pk-versie zich zelfs met de vijftrapsautomaat tot een hele vlotte jongen. Op de startbaan van een militair vliegveldje konden we even een 0-100-sprintje klokken en dat zat dicht bij de negen seconden. Past goed bij het dynamische karakter van de S60. Altijd heb je lekker vermogen onder de rechter voet en de vijftraps automaat leidt dat bijna zonder merkbare schakelmomenten naar de voorwielen. Leuk sporty detail is dat de motor bij volgas gewoon het oranje gebied inwandelt dat bij 6000 toeren begint; overschakelen gebeurt pas bij 6500. De meeste automaten schakelen al ruim voor het oranje toerengebied door. Overigens heeft Volvo de S60 wel 'lange benen' gegeven want met de automaat in D draait de motor bij 100 km/h slechts 2000 toeren. Vandaar dat we de pook ook geregeld in standje 4 parkeerden voor net even iets alerter reageren.
Wachten loont
Volvo richt met deze S60 zijn offensief heel nauwkeurig op Audi's A4, BMW's 3-serie en de C-klasse van Mercedes. Allemaal auto's met veel prestige, een stevig prijskaartje en een relatief bescheiden ruimteaanbod. Uiteraard wordt de S60 standaard geleverd met een hele berg veiligheidsattributen, maar ook zoiets unieks als een radiateur die is voorzien van een ozonvretende coating. Wordt ons milieu (met name op warme dagen) beter van. Voor de simpelste S60, de 2.4 met 140 pk, vraagt Volvo bijna 67 mille. De afgebeelde 170pk-versie met automaat staat voor zo'n f 76.400 in de prijslijst. Prijzen die verbluffend veel overeenkomst vertonen met die van de drie aangehaalde Duitse concurrenten. Daarmee staat de S60 naar onze mening goed in de markt en moet Volvo met zijn apart gelijnde, dynamisch presterende nieuweling goede sier kunnen maken.
Volvo on Call
In de tweede helft van volgend jaar komen de Zweden onder de naam Volvo on Call met een veiligheidssysteem op de markt dat optimaal gebruik maakt van de mogelijkheden van GPS-navigatie en digitale mobiele telefonie. Als die opties in de auto aanwezig zijn, dan volgt en controleert de computer hem. Na diefstal kan de auto meteen worden opgespoord. Daarnaast neemt het systeem tegelijk met de activering van airbags contact op met de Volvo-centrale en zorgt dat de telefoonlijn met de auto open blijft. Hoef je na de klap niet eerst zelf te gaan bellen, maar kun je meteen melden hoe ellendig je eraan toe bent. Daarnaast kun je terecht voor advies omtrent je Volvo. Een interessant systeem met grote voordelen, maar het feit dat in principe elk moment van de dag bekend is waar je bent, zit ons toch niet helemaal lekker.