Volvo C30 Drive
Stilstand is achteruitgang
- Albert-Jan Cornelissen
- Eerste rijtest
Je moet het de mannen van Volvo nageven: ze hebben een paar jaar zitten slapen als het om brandstofbesparende modellen gaat, maar nu maken ze een heftige inhaalslag. Vorig najaar konden we kennismaken met de zuinige DRIVe-versies van de C30, S40 en V50, nu hebben de Zweden de duimschroeven nog eens aangedraaid en komen ze met DRIVe deel 2. Net als de voorgaande modellen zijn bij de nieuwe DRIVe's tal van aerodynamische wijzigingen doorgevoerd, zoals een gesloten grille, wielen met een speciaal design en een windgeleider in de bodemplaat. Daarnaast prijkt op de achterkant een achterspoiler, is het onderstel een centimeter verlaagd en staan de groene Volvo's op speciale Michelins met een lagere rolweerstand. Maar bij de nieuwe generatie DRIVe's is er meer gebeurt. Zo zijn ze allemaal voorzien van een start-/stopsysteem en een zogenaamde 'regeneratieve oplaadvoorziening'. Achter die technische term gaat een systeem schuil dat de accu oplaadt met de bewegingsenergie die vrijkomt zodra je het gaspedaal loslaat en de auto laat uitrollen. Dat klinkt niet al te spannend, maar moet volgens de fabrikant wel goed zijn voor een besparing van 2 tot 3 procent.
Start-/stopsysteem
Het andere nieuwtje is de toepassing van een start-/stopsysteem, zoals veel fabrikanten die inmiddels aanbieden. Zodra je stilstaat, de bak in z'n vrij zet en de koppeling laat opkomen, wordt de motor uitgeschakeld om vervolgens weer aan te slaan zodra je deze handeling in omgekeerde volgorde doet. Het werkt bij de door ons gereden C30 prima, want de motor slaat snel weer aan. Bovendien gaan zaken als de airco op stand-by om brandstof te besparen, pas als de temperatuur oploopt gaat hij er weer vol tegenaan. Een tweede accu zorgt ervoor dat bijvoorbeeld de radio gewoon aanblijft, zonder dat je bang hoeft te zijn dat hij de accu leeg trekt. Het enige minpuntje van dit soort systemen is dat je er in het Nederlandse verkeer in de praktijk weinig aan hebt, omdat je vaak simpelweg niet lang genoeg stilstaat om tot een substantiële besparing te komen. Dus of de geclaimde 5 procent besparing echt haalbaar is, zal een test onder Nederlandse omstandigheden moeten uitwijzen. Tijdens onze rit door de omgeving van Stockholm realiseren we met de C30 DRIVe in ieder geval een gemiddelde van 4,8 liter op 100 km, waarbij de eerlijkheid gebied te zeggen dat we niet veel hebben stilgestaan en het start-/stopsysteem dus weinig actief is geweest. Overigens werkt het boven de 30 ̊C sowieso niet en onder de 0 ̊C evenmin.
Volgens de fabrikant moet de C30 net als zijn broertjes S40 en V50 goed zijn voor een gemiddeld verbruik van slechts 3,9 liter op 100 km, 0,6 liter per 100 km zuiniger dan de gangbare DRIVe's zonder start/stop. In dat opzicht is de 450 euro meerprijs van het systeem te billijken.
Stoterig
Wat rijden betreft, kun je goed merken dat de C30 DRIVe op een verlaagd onderstel staat, want hij reageert een tikje stoterig op korte oneffenheden. Gelukkig maken de als altijd sublieme Volvo-stoelen weer een hoop goed. En hoewel de Michelins Energy Saver wat minder grip bieden dan conventionele banden, is de wegligging prima voor elkaar. De besturing is direct genoeg (hoewel duidelijk minder scherp dan bij platformbroer Ford Focus), alleen jammer van het goedkope leer waarmee het stuur bekleed is. Het voelt aan als zeemleer en bij onze kersverse testauto zitten de eerste beschadigingen er al in.
Met de 109 pk sterke 1,6 liter dieselmotor is de C30 uitstekend gemotoriseerd. Bij het wegrijden moet je behoorlijk gas geven om de turbo op stoom te krijgen, maar boven 1.800 tpm krijg je niet snel meer het gevoel iets tekort te komen. Wat dat betreft is het dus pijnloos sparen met deze nieuwe DRIVe-generatie. Met een uitstoot van 104 gram CO2 per km voor de C30 en 107 gram voor de zwaardere S40/V50 scoren ze alledrie een A-label en komen ze in aanmerking voor het bijtellingstarief van 20 procent.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Forever young: met deze moderne auto’s zonder opvolger blijf je altijd bij de tijd
Zo ruim interpreteert Volvo de C met de C30 en C40: de laatste echte was natuurlijk de Volvo C70
Praktijkervaring Volvo C30: eigenaren over opvallend gestileerde Zweed
Deze sportieve hatchbacks koop je voor € 10.000
Volvo C30 T5 - Op de Rollenbank
Lezersreacties (19) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.