en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | C30 D4 R-Design |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 150.000 km |
KM-stand laatst | 151.000 km |
Wij zijn al jaren liefhebbers van de 850 Estate / V70 Classic modellen en zijn op dit moment de trotse bezitters van een zwarte V70 T5 automaat uit 1997 (met zijn eigen review) die nooit meer weg hoeft. Door een gewijzigde werksituatie gaat mijn woon-/werkverkeer binnenkort richting de 30.000 km per jaar en dat wilden wij de V70 eigenlijk niet aandoen, vandaar dat er een auto bij mocht komen. Nu vind ik autorijden best leuk, de "nieuwe" auto moest daar wel bij passen.
De uiteindelijke keuze is dus deels met het verstand maar toch ook wel een beetje met het gevoel gemaakt. Bij een specialist in Volvo-occasions bleek een leuke donkergrijze C30 D4 R-Design automaat uit 2011 te koop te staan voor een acceptabele prijs. De kilometerstand was slechts 150.000 km. De auto is in 2018 vanuit Duitsland ingevoerd en zowel in Duitsland als in Nederland door Volvo-dealers onderhouden. Naast het volledig ingevulde service-boekje waren alle (ook de Duitse) rekeningen nog keurig beschikbaar, dus een prima documentatie. Na een proefrit was ik verkocht, en de auto ook .
Even wat info over de auto. Hij is van na de facelift, dus met de nieuwe voorkant. De meningen daarover verschillen maar ik vind deze versie iets mooier. Het is een 2-liter 5-cilinder met 177 pk en 400 Nm met een 6-traps geartronic. Technisch gezien is het eigenlijk een variant van de welbekende D5 diesel. De C30 is met dit type motor voor zover ik weet nooit in Nederland geleverd, na de facelift was dacht ik de D2 in Nederland de enige beschikbare diesel.
Het verschil tussen onze twee auto's is ook leuk om te ervaren. De V70 is fantastisch om in te rijden maar de T5-motor komt pas boven de 3000 toeren echt tot leven (en dan is er ook geen houden meer aan ). Bij de C30 heb je vanaf lage toerentallen al direct een enorm koppel tot je beschikking dus de beleving is echt anders. Ook is het weggedrag van de C30 veel directer.
Het verbruik valt mij tot nu toe mee. Mijn woon-/werkverkeer is veel snelweg en dan is 1 op 20 haalbaar.
Voor de C30 waren drie geluidsinstallaties beschikbaar, een Performance, een High Performance en een Premium. In mijn auto zit de middelste optie en die staat goed bekend. Mij valt het echter wat tegen. Hij geeft een erg vol geluid maar ik mis wat helderheid. Ben nog wel wat aan het spelen met de instellingen van de hoge en lage tonen, misschien even wennen.
Zoals al gezegd ga ik veel met de auto rijden en ik zal mijn ervaringen hier proberen bij te houden.
Tot zover mijn eerste bericht.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.