Volvo 850 TDI 2.5 (1996)

Marathonman

Volvo 850 TDI 2.5 (1996)
Een auto als de Volvo 850 TDI is bij uitstek geschikt om kilometers te vreten. Het leek ons dan ook een goed idee om de stoere Zweed met zijn zuinige turbodiesel mee te nemen op een lange trip naar Italië.

Met de TDI heeft het Zweedse merk nu ook een flinke diesel in de succesvolle 850-serie. Daarmee is het aantal motorvarianten op inmiddels op zes gekomen. Aangezien Volvo nog nooit zelf een diesel heeft ontwikkeld, werd ook deze keer daarvan afgezien. Volvo kocht voor de 200 en 900-serie diesels bij Volkswagen en het leek geen verkeerde gedachte om daar weer eens op de koffie te gaan. Na wat praten koos Volvo voor de prachtige TDI-motor van concernbroeder Audi en daar kunnen we de Zweden geen ongelijk in geven. Omdat deze 2,5-liter turbodiesel ook vijf cilinders heeft, sluit hij mooi bij de andere 850-motoren aan. Ook de karakteristieke vijfcilinder roffel is bij deze toch mooi stille diesel weer aanwezig.
Op snelheid gaat band- en windgeruis in de 850 het motorgeluid overheersen.
Je koopt zo'n mooie direct ingespoten diesel natuurlijk ook voor zijn zuinige verbruik. Toch viel het verbruik ons een tikkeltje tegen. Heel zuinig aandoend kwamen we tot 1:14,8, minder gunstig dan de Audi A6 destijds deed met dezelfde motor. Gemiddeld reden we zo'n 13 kilometer met een liter diesel en dat is nog steeds niet verkeerd voor een grote sedan. Dan kom je nog een idioot eind ver op een tank.
De prestaties mogen er zijn: het blijft toch een wonderlijk gevoel om bij 160 km/h nog moeiteloos te versnellen. Maar ja, met zo'n 135 pk en rond de 290 Nm kan dat natuurlijk ook wel. Zelfs de acceleratiemetingen leveren mooie cijfertjes op. Het is wel jammer dat de Volvo bij het wegrijden uit stilstand even totaal gebrek aan trekkracht heeft, maar eenmaal op gang sjouwt-ie stevig door.
Op de rijkwaliteiten van de 850 valt weinig af te dingen. Met zijn voorwielaandrijving geeft hij je ook op hoge snelheid een vertrouwenwekkend safe gevoel. Niet echt verwonderlijk, want het onderstel is berekend op aanzienlijk grotere vermogens. Wel stuurt de Volvo op lage snelheden iets minder scherp dan je onwillekeurig verwacht. Remmen en schakelen doet de 850 op een zodanig goede manier dat we daar geen klachten over hebben.

Erg veilig
Ook passief voel je je erg veilig in de Volvo. De Zweden hebben niet voor niets al een jarenlange traditie in het bouwen van meer dan gemiddeld veilige auto's. Kooiconstructies, schokabsorberende bumpers, veiligheidsgordels en hoofdsteunen zijn al tijden niks bijzonders meer. Tegenwoordig hebben de meeste Volvo's ook al sidebags in de rugleuning van de voorstoelen voor een betere bescherming bij aanrijdingen van opzij. Des te merkwaardiger dat Volvo nog steeds geen airbag voor de passagier monteert. Met als smoes: anders kan er geen kinderzitje op de voorstoel. Tegenwoordig is dat gewoon onzin want er zijn prachtige sensoren te koop die 'voelen' of er iemand op de voorstoel zit en aan de hand daarvan bepalen of de airbag moet 'ploffen'.

Voortreffelijke zit
Zoals we van Volvo gewend zijn, zit deze 850 ook weer voortreffelijk. De stoelen zijn niet te hard en bieden een haast perfecte steun. De vele instelmogelijkheden van stoel en stuur maken een optimale rijpositie mogelijk. Het karakteristiek hoekige dashboard van de 850 is dan ook prima af te lezen. Wel zitten enkele schakelaars in de rand wat verborgen achter het stuur.
Hoewel de 850 niet tot de soepelst geveerde in zijn klasse behoort, biedt de auto toch een prima comfort. Binnenruimte is echter nooit het allersterkste punt van de 850 geweest. Voorin valt er weinig te zeuren over ruimtegebrek, maar de onderdanen van volwassen passagiers op de achterbank vinden minder ruimte dan we in deze klasse gewend zijn. De inhoud van de goed bereikbare kofferbak is heel gemiddeld bij dit formaat auto.
Tegenwoordig levert Volvo alle modellen met een basisuitrusting en bestel je voor relatief weinig geld extra zogenaamde Lines. Deze optiepakketten bieden je de mogelijk een auto naar persoonlijke inzichten uit te rusten. Onze testauto was voorzien van Comfort- en Luxury-Line, samen goed voor zo'n negen mille. Maar dan heb je ook veel leuke speeltjes aan boord zoals automatische airco, cruise control, boordcomputer en traction-control. Nog een paar mooie lichtmetalen wielen eronder en je bent de koning te rijk in je topdiesel.

Signalement

Merk Volvo
Model 850 TDI 2.5
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 34.124

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 5-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.461 cc
Maximaal vermogen 103 kW / 140 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 290 Nm bij 1.900 tpm
Inhoud brandstoftank 73 l
Lengte / breedte / hoogte 4.670 mm / 1.760 mm / 1.410 mm
Wielbasis 2.670 mm
Massa leeg 1.431 kg
Laadvermogen 529 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 500 kg
Banden195/60VR15Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,0 s (fabrieksopgave: 9,9 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,5 s / 13,5 s
Brandstofverbruik 6,6 l/100km