Volkswagen Up Beats 1.0 TSI (2016)
Upgewaardeerd
Schokkend veranderd is de Up aan de buitenzijde niet, er zijn hooguit wat kleine retouches doorgevoerd aan de bumpers en de koplampen. Onderhuids is er meer gebeurd: naast nieuwe comfortverhogende elektronica is de Up voortaan ook verkrijgbaar met een direct ingespoten turbomotor, een driecilinder 1.0 TSI die goed is voor 90 pk.
De Up laat zich zonder gewenning bedienen, dankzij een dashboard dat lekker overzichtelijk van opzet is. Met de Maps + More-app beschik je over een navigatiesysteem, kun je muziek afspelen en uiteraard telefoneren. De apps is gratis, voor de houder en de connectie met de voertuigdata betaal je € 113. De bestuurder en voorpassagier hebben qua ruimte weinig te klagen, achterin heb je als volwassene weinig te zoeken. Het laadruim van de Volkswagen is 251 liter groot. Daarvoor moet je de kofferbakvloer wel even in de laagste positie leggen. Heb je minder volume nodig, dan kun je de vloer ook wat hoger leggen en heb je wat meer tilgemak.
De driecilinder TSI-motor meet 999 cc en kennen we met 95, 110 en 115 pk ook uit de Volkswagens Polo en Golf en nog tal van andere modellen uit het Volkswagen-concern. Met de 90 pk-motor is de Up een levenslustige rakker. Er is altijd genoeg trekkracht in huis en dat al vanaf een bescheiden toerental. Het is alleen niet zo dat de motor z'n prestaties in alle rust levert, je hoort duidelijk – misschien wel iets te duidelijk – dat-ie aan het werk is. Gelukkig zorgt de prettig schakelende versnellingsbak voor voldoende rust in de auto. De vijfbak heeft namelijk vrij lange overbrengingen en is daarmee mooi afgestemd op de motorkarakteristiek; de maximale trekkracht is al beschikbaar vanaf 1.500 toeren per minuut. Volkswagen heeft bij de facelift van de Up het onderstel en de stuurinrichting gelaten voor wat ze zijn en dat betekent dat de nadruk op behagen ligt. De Up heeft een comfortabele afstemming van veren en dempers.
Oordeel
Ondanks zijn compacte formaat is de Up een volwassen, comfortabel rijdende auto. De aandrijflijn sluit daar met de TSI-motor keurig op aan. Het maakt de Up al met al een prettige stadsauto.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Up 1.0 TSI 90pk up! beats |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 14.975 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 999 cc |
Maximaal vermogen | 66 kW / 90 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 160 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 35 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.600 mm / 1.641 mm / 1.504 mm |
Wielbasis | 2.407 mm |
Massa leeg | 902 kg |
Laadvermogen | 458 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 185/55R15Prijzen |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,4 s (fabrieksopgave: 9,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,6 s / 7,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,5 s / 18,5 s |
Brandstofverbruik | 4,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 101 g/km |
Lees ook
Zo duur is goedkoop rijden: occasiondubbeltest Volkswagen Up vs. Citroën C1
Kia Picanto - Opel Karl - Toyota Aygo - Volkswagen Up
Renault Twingo TCE 90 vs. Volkswagen Up 1.0 TSI
Volkswagen Up 1.0 TSI - Rij-impressie
Test: Skoda Elroq RS - snel, maar de beleving mist
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (51) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.